MiniMjau Skrevet 23. juni 2007 #1 Skrevet 23. juni 2007 Jeg har kjøpt et gammelt kjøkkenbord i lakkert tre. Selve bordplaten er 69x60 cm. Bordfotene er litt "bølgete", gammel stil. Det har en skuff under, og det er 2 klaffer på hver side, begge 30 cm lang. Det ser ut som det har vært brukt til arbeidsbord, fordi på bordplaten er lakken borte og det er noen runde store svimerker(sikkert stått en stor maskin på bordet eller noe..). Hvordan kan jeg pussse det opp? Vi skal bruke det til "kontorbord"/laptop-bord. Det jeg vil gjøre nå, er å fjernet lakken(som har blitt veldig gul/mørk) og pusse det. Deretter vil jeg beholde bordet trehvitt, men det må vel behandles slik at det blir mer hardført. Er oljing en måte å gjøre det på? Jeg vil ikke at bordet skal bli blankt. Har lett litt rundt på nettet, men ikke funnet noe oppskrift på hvordan en kan pusse opp sånne bord. Har funnet mange fine bilder av ferdigoppussesde bord da.. :-)
Gjest christian Skrevet 23. juni 2007 #2 Skrevet 23. juni 2007 kommer jo an på åssen stil du skal ha på det? man kan jo pusse ned treverket og beise det opp igjen,tre lag medc brun beis f eks,foreldrene mine har gjort det,ble veldig bra vil man ha litt eldre stil kan man male det antikkhvitt og "kline" beis på det når det hvite har tørket for så å tørke det av igjen,da vil beisen legge seg i porene og du vil få et bord som ser gammelt ut,blir faktisk veldig bra:) gjort det selv
MiniMjau Skrevet 23. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2007 Om du leser innlegget mitt, så ser du at jeg vil ha det trehvitt, altså helt naturell. :-)
Leo Skrevet 24. juni 2007 #4 Skrevet 24. juni 2007 Hvis du vil fjerne den gamle lakken helt kommer du ikke utenom malingsfjerner eller, aller helst, lut. (Du kan selvfølgelig pusse, men hvis det er mange "krinkelkroker" blir du sannsynligvis sprø før du er ferdig ). Luting er en grisete og til dels risikofylt prosess som krever at du kan jobbe utendørs langt fra planter og plen og med tilgang til rikelige mengder vann. Har du den muligheten er det bare å sette i gang! Bl.a. hos Jernia og Maxbo får du også en mekanisk malingsfjerner til å montere på en vanlig drill. Tar mye kortere tid enn å pusse med sandpapir og kommer godt til i hjørner og buer, men vær oppmerksom på at det er fort gjort å lage stygge riper og hakk. Kan gjøres innendørs eller på en balkong, men bør selvfølgelig også foregå i "åpent lende" for å unngå støvplagen. Vil du beholde bordet helt trehvitt kan du f.eks. behandle det med bivoks eller vaselinolje. Begge deler er helt "usynlige" og fåes kjøpt hos byggvare-/fargehandlere.
Donpedro Skrevet 24. juni 2007 #5 Skrevet 24. juni 2007 Mine foreldre har god erfaring med sandblåsing. Lakkede gule møbler med kriker og krooekr ble fine og trehvite.
MiniMjau Skrevet 28. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. juni 2007 Har begynt å pusse på bordet mitt nå, og har blitt usikker på om jeg vil ha det trehvitt likevel. Fant dette bildet i et blad http://forum.kvinneguiden.no/uploads/11828...712_8_59724.jpg hvordan kan jeg få det slik?
Gjest Gjest Skrevet 28. juni 2007 #7 Skrevet 28. juni 2007 Det bordet på bildet så ut som om det hadde blitt patinert. For å få det til tror jeg du må male det hvitt, så tar du på patineringslakk med en pensel eller en svamp, og så gnir du den bort med en tue/tøybit. Gjenta patineringen til du synes det ser bra ut.
MiniMjau Skrevet 29. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2007 Kan du forklare nærmere? Prøvde å google på "patineringslakk" og fikk null treff.... søk på patinering ga meg en del bilder som ligner litt på den effekten jeg er ute etter, men ingen forklaring på hvordan gjøre dette. Hva slags farge er denne lakken? Er det patinering som gjør at det blir slitt på kantene og litt sort/grått her og der?
Gjest Gjest Skrevet 29. juni 2007 #9 Skrevet 29. juni 2007 Prøv å se litt på ifi.no, der er det mange tips. Fant en sak om patinering av panel, det er jo ikke det samme som et bord, men teknikken er jo forsåvidt det samme: http://www.ifi.no/main.jsp?content=/doc/Fa..._patinering.htm Selv har jeg bare prøvd patinering av mindre ting, som rammer og slikt, og har da kjøpt patineringslakk fra Panduro. Men jeg går ut ifra at hvis du går innom en fargehandel så kan de hjelpe deg med å finne det du trenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå