Gå til innhold

Singel og lei av å lage mat til meg selv.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg spiser nestenn utelukkende mat ute, stort sett kafe og fastfoodmat.

Spiser jeg hjemme så går det i frysepizza,sodd på boks eller potetgull.

Jeg synes at det er bedrøvelig å bare lage til meg selv og jeg hater all oppvasken som følger med.

Er det flere som har det sånn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Helt greit å lage mat til meg selv, men gidder jo ikke lage de svære middagene liksom. Det meste av mat kommer i store forpakninger, så gå mye i frossenpizza... :sjenert: Har faktisk spist det hver dag denne uken :rodme:

Oppvasken er derimot et sant helvete. Er ikke plass til oppvaskamskin her - og nå står en stor oppvask trygt plassert i kummen...

Skrevet

Jeg kjøper forøvrig ikke inn brød eller pålegg lengre heller av den enkle grunn at det blir fort gammelt, og tungt å spise opp helt alene.

Skrevet

Jeg koser meg med å lage mat, om det er til bare meg selv eller andre (liker jo seff best å lage til andre, da) men hater oppvasken etterpå. Dermed vasker jeg ikke opp hver dag, bare når jeg ikke har mer rent igjen. :sjenert:

Skrevet
Jeg koser meg med å lage mat, om det er til bare meg selv eller andre (liker jo seff best å lage til andre, da) men hater oppvasken etterpå. Dermed vasker jeg ikke opp hver dag, bare når jeg ikke har mer rent igjen. :sjenert:

Oppvasken er en av de gode grunnene til at det går mye i pizza og potetgull...

Jeg hater den oppvasken som blir etter fettete stekepanner ,sausekjeler og kjeler hvor det f.eks har vært gryteretter oppi.Særlig meningsløst blir det å vaske opp kun etter seg selv.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Jeg kjøper forøvrig ikke inn brød eller pålegg lengre heller av den enkle grunn at det blir fort gammelt, og tungt å spise opp helt alene.

Nei, brød funker ikke. Kjøper vakumpakkede rundstykker jeg, men selv de har en tendens til å gå ut på dato...

Skrevet

Hmm denne uka har jeg spist opp et brød alene, og to påleg. Jeg er ikke så kresen på om brødet er et par dager gammelt, og fryser gjerne halve. Så lenge man har fryser kan man også kjøpe ting i store pakkninger og fryse havle, eller lage fullt og fryse havle til senere i uka.

Jeg er ikke singel, men bor alene nå i noen uker. Skjønner godt at det ikke er kjekkt å lage mat til bare seg, den kjenner jeg også litt på, men dette med store pakkninger og slikt skjønner jeg ikke. Så sant man har fryser da...

Gjest Gjest
Skrevet

Finn en kjekk og hyggelig mann som elsker mat og det å gå ut og spise, samt lage mat hjemme. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Finn en kjekk og hyggelig mann som elsker mat og det å gå ut og spise, samt lage mat hjemme. ;)

Og frem til det skjer? Eller mener du at vi single kun er noe tess dersom vi er sammen med en mann/dame?

Det å lage mat til seg selv er en vanesak. Snakket akkurat med en annen singel som ikke syntes det passet seg å reise alene på ferie, at alle ville se rart på h*n. Er verden sånn?

Dere sier dere spiser mye frossen og ferdigmat. Men det er jo ikke videre sundt det dere spiser?

Hvis dere kjøper speltbrød så varer det i en uke. Det forutsetter selvsagt at dere liker grovt brød. Det samme gjelder polarbrød, som dere kan oppbevare i kjøleskapet. Hva er galt med knekkebrød?

Jeg spiser også en del ute og en del hos venner/venninner. Kan det være en løsning - å bytte på å lage mat til hverandre?

Gjest Frysepulver
Skrevet
Hmm denne uka har jeg spist opp et brød alene, og to påleg. Jeg er ikke så kresen på om brødet er et par dager gammelt, og fryser gjerne halve. Så lenge man har fryser kan man også kjøpe ting i store pakkninger og fryse havle, eller lage fullt og fryse havle til senere i uka.

Jeg er ikke singel, men bor alene nå i noen uker. Skjønner godt at det ikke er kjekkt å lage mat til bare seg, den kjenner jeg også litt på, men dette med store pakkninger og slikt skjønner jeg ikke. Så sant man har fryser da...

Jeg har fryser, men den er ikke koblet til. På sikt vil jo det bedre situasjonen. Jeg jobber mye, så brødet rekker ikke å bli spist opp her

Og frem til det skjer? Eller mener du at vi single kun er noe tess dersom vi er sammen med en mann/dame?

Det å lage mat til seg selv er en vanesak. Snakket akkurat med en annen singel som ikke syntes det passet seg å reise alene på ferie, at alle ville se rart på h*n. Er verden sånn?

Dere sier dere spiser mye frossen og ferdigmat. Men det er jo ikke videre sundt det dere spiser?

Hvis dere kjøper speltbrød så varer det i en uke. Det forutsetter selvsagt at dere liker grovt brød. Det samme gjelder polarbrød, som dere kan oppbevare i kjøleskapet. Hva er galt med knekkebrød?

Jeg spiser også en del ute og en del hos venner/venninner. Kan det være en løsning - å bytte på å lage mat til hverandre?

Overhodet ikke sunt å spise mye ferdigmat. Speltbrød liker jeg sikkert, foretrekker grovbrød. Polarbrød kan jeg ikke utstå, så det er ikke aktuelt ;) Har knekkebrød, men spiser et knekkebrød eller to daglig på jobben, så er forferdelig lei

Skrevet

Tips for å unngå oppvask: Bruk Jamie Olivers tips om å lage mat i foliepakker i ovnen, med grønnsaker og kjøtt/fisk i ett. Står flere tips i hans tredje bok. Det eneste du da må vaske opp kniv og skjærebrett.

Ellers, nå om sommeren: Salat er ypperlig middag. Blandet grønn salat som basis, og ingedienser som metter og ikke trenger varmebehandling, som feks spekeskinke, avokado, pinjekjerner, valnøtter, feta eller parmesan, bønner/kikerter fra boks, tunfisk, oliven... Og kanskje noen tomater og litt vårløk/rødløk.

Forøvrig er det ikke nødvendigvis hyggeligere med oppvask selv om man er flere i hustanden. Det blir mer av den også. ;)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Tips for å unngå oppvask: Bruk Jamie Olivers tips om å lage mat i foliepakker i ovnen, med grønnsaker og kjøtt/fisk i ett. Står flere tips i hans tredje bok. Det eneste du da må vaske opp kniv og skjærebrett.

Ellers, nå om sommeren: Salat er ypperlig middag. Blandet grønn salat som basis, og ingedienser som metter og ikke trenger varmebehandling, som feks spekeskinke, avokado, pinjekjerner, valnøtter, feta eller parmesan, bønner/kikerter fra boks, tunfisk, oliven... Og kanskje noen tomater og litt vårløk/rødløk.

Forøvrig er det ikke nødvendigvis hyggeligere med oppvask selv om man er flere i hustanden. Det blir mer av den også. ;)

Men det blir jo så mye salat. Klarer j ikke å spise opp - og så må jeg kaste

Skrevet (endret)

Hvis du kjøper en eller flere typer grønn salat, tenker du? Skaff deg store ziplock-poser, vask salaten og oppbevar dem i de tette posene. Da holder de seg i opptil 2 uker, ihvertfall de mest holdbare salattypene som romano, batavia og hjertesalat.

Endret av piaf
Skrevet

Det gikk endel i pasta di parma når jeg bodde aleine, de porsjonspakningene som Toro har.

Så kokte jeg hurtigris i miro sammen med salat som jeg hadde stående i kjøleskapet med forskjellig tilbehør..

Spise med venner er "toppen". Bytt på å kom på besøk til hverandre og lag mat sammen.

Skrevet

Det meste som var ramset opp der var jo ting som holder seg ei stund da. Salat holder seg også greit i kjøleskapet, jeg har et hode som harl igget i ei uke nå og er enda spiselig. Paprika, agurk og løk holder seg også ganske lenge. Tomater kan man kjøpe en og en om så er. Åpner man en paprika kan man planlegge å lage noe med paprika dagen etter også slik at man bruker den opp. En avokado holder seg jo ikke, men halve til middag og halve til kvelds går jo fint.

Mmmm dette må jeg kanskje også lage i kveld. (har også invitert andre til å være med å lage skikkelig buffet i kveld, så vi kan lage maten sammen, og så kan jeg ha restene i morgen, hihihi)

Som sakt planlegger man er det ikke et problem å klare seg med god mat når man er singel og har fryser. Men at det er litt kjedelig å lage mat alene i lengden har jeg ingen problemer med å forstå.

Skrevet

Jeg spiser heller ikke brød, blant annet fordi jeg er så lei av brød. Spiser knekkebrød, vakuumpakkede baguetter, eller rundstykker som jeg baker selv i passende mengder. Klarer ikke å spise opp et brød alene, dessuten har jeg ikke fryser.

Skrevet

Eg har heller ikkje brød heime, det mugner så fort. Hater å ha mykje mat i kjøleskapet, får kjempedårleg samvit og føler at eg må spise og spise sjølv om eg ikkje er sulten (ofte spiser eg på jobb eller ute) slik at maten i kjøleskapet ikkje blir dårleg og må kastast.

Det blir altfor mykje ferdigmat og frossenpizza, etter mange år som single forbinder eg ikkje mat og spising med KOS, så då blir matlaging ein aktivitet som eg helst ikkje vil bruke så mykje tid på.

I dag, til dømes, varmar eg opp burritos frå torsdag, og i går spiste eg og det same. Det smakar ikkje noko godt lenger, men føler eg må trykke det i meg, kan jo ikkje kaste.

Takk og lov for salatbarane på ICA-butikkene! Kjapp og sunn middag, utan overflødige ingrediensar når ein har spist opp.

Skrevet

Jeg liker å lage mat alene, er jeg sær? :sprettoy: Uansett, brød har jeg gitt opp siden jeg bare kaster halve uansett. Spiser wraps (fullkorn) og rugsprø. Det går også mye i kokte egg og omeletter.

Spiser alltid masse grønnsaker til middag + kylling, svinefilet eller fisk. Det er bare å fryse ned og ta opp etter behov.

Skrevet

Jeg spiser sjelden ute. Det hender jeg spiser varmmat til lunsj på jobben, og da blir det brødmat eller noe slikt når jeg kommer hjem, men stort sett lager jeg alltid middag til meg selv. Riktignok blir det ikke de helt store prosjektene på hverdager - men det blir alltids noe. Til hverdags lager jeg slike ting som salat, wok, vårruller fra frysedisken, ferdiggrillet kylling som jeg varmer i ovnen, pasta med pesto, pita med et eller annet, omelett osv. Alt dette er lett å lage akkurat passe mengder hvis man ikke vil ha rester. Ikke blir det særlig mye oppvask heller, og jeg hater oppvask dypt og inderlig, jeg også!

I helgene lager jeg gjerne skikkelige måltider med masse grønnsaker og laks, kylling eller annet kjøtt. Da lager jeg gjerne mer enn jeg trenger, slik at jeg får rester som jeg enten spiser senere i uka, eller fryser ned.

Med god planlegging og aktiv bruk av fryseren kaster jeg sjelden mat. Hvis jeg f.eks. skal lage et rett hvor det skal være en halv squash, må jeg også ha en plan for hva jeg skal gjøre med den andre halvdelen. Det er ikke alltid like lett, men det går. Jeg prøver også ha kjøleskapet fylt opp med masse spennede ingredienser som holder seg lenge, slik at jeg lett kan lage spennede mat. På den måten blir matlaging mer inspirerende også, selv om jeg bare lager maten til meg selv.

Når det gjelder brød, har jeg funnet noen brødtyper som holder seg ganske lenge. Jeg er nemlig ikke så veldig glad i knekkebrød. Speltbrød 100% fra Maxi holder seg en uke, det samme gjør Landemannen fra Prix. Det fins helt sikkert mange andre brødtyper også.

Gjest Huldali
Skrevet

jeg er egentlig glad i å lage mat og ønsker å ekspremintere mer med mat og baking, men føler at det er liten vist når det bare er til meg. Derfor blir det kun fine middager når jeg får besøk.

Jeg spiser, som mange her inne, ikke brød. Det blir for fort gammelt. Har noen rundstykker i fryseren som jeg kan varme i microen ellers går det i knekkebrød. Pålegg er også en ting jeg ikke spiser mye av.

Men salat og yoghurt syns jeg er grei og lett "singel" mat. Salat er friskt og godt og kan varieres en god del og ypghurt holder seg lenge og er også veldig godt syns jeg.

Jeg går ikke ut å spiser ofte, fordi jeg ikke har så god råd og fordi jeg helst vil vite hva jeg får i meg og derfor liker å lage maten selv.

Merker stor forskjell fra da jeg hadde samboer, da var det hyggelig og lage middag sammen og vi spiste mye mer variert og mye mer enn det jeg gjør nå. Men man kan jo ikke få seg en samboer/kjæreste bare fordi man har lyst på god mat ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...