Gjest Gjest nå Skrevet 22. juni 2007 #1 Skrevet 22. juni 2007 Min svigermor har nå funnet seg en ny mann og det begynner å bli seriøst. Hun har vært enke så lenge samboeren min og jeg har vært sammen (9 år), og dette er første mannen som har vært inne i bildet siden da. Det er trolig at de flytter sammen før bryllupet vårt/før innbydelsene sendes ut. Denne mannen har voksne barn fra tidligere forhold. (yngste er noen år yngre enn oss og de eldste rundt 10 år eldre) Disse "barna" blir vel nå strengt tatt min samboer sine stesøsken. Min samboer har møtt dem alle sammen (5 stk), mens jeg har bare møtt en av dem. Vi planlegger bryllup og jeg er veldig i tvil om vi skal invitere dem. Det blir isåfall 10 ekstra gjester (de må jo få ta med partnerene sine. Vi ser i utgangspunktet for oss rundt 60 gjester, så det blir jo veldig mye mer. Da kan vi ikke bruke det lokalet vi helst ønsker heller). Dette er mennesker ingen av oss har noe forhold til og det føles helt rart om de skal være der. Men samtidig føles det litt merkelig å ikke invitere dem. Så ekskluderende. Hva synes dere? Hva er vanlig å gjøre med tanke på stesøsken?
Kykkelikokos Skrevet 22. juni 2007 #3 Skrevet 22. juni 2007 Jeg ville nok ikke invitert dem hadde det vært meg. Ingen kan jo kreve at dere plutselig skal få et søskenforhold til dem i så voksen alder.
liv Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 vi er ikke invitert til "stesøsters" bryllup og mamma har vært gift med hennes far i to år nå.
Dracaena Skrevet 23. juni 2007 #5 Skrevet 23. juni 2007 Nei, når dere ikke har noe forhold til dem så bør ikke det være nødvendig.
venus* Skrevet 23. juni 2007 #6 Skrevet 23. juni 2007 Personlig ville jeg nok ikke invitert mennesker jeg ikke har møtt til bryllupet mitt. Og kan også tenke meg at det ville vært litt rart for dine stesøsken å feire bryllupet til heller ukjente mennesker. Er det ikke en annen anledning hvor det passer å invitere dem for å bli kjent med dem?
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. juni 2007 #7 Skrevet 23. juni 2007 Faren min har vært sammen med en dame i rundt tre år. Hun har tre barn på min alder, og jeg har truffet alle, med partnere, en god del ganger. To av dem er nylig gift, og jeg ble ikke invitert i deres bryllup. Jeg kommer heller ikke til å invitere dem. Det er bra å være inkluderende, men jeg tenker at det fins andre anledninger. Bryllup er dyrt nok som det er, og hvis det er folk man egentlig ikke kjenner så godt, så ser jeg ikke problemet med å ikke be dem. Jeg hadde hvertfall aldri forventet å bli invitert til dem.
Gjest =tentacle= Skrevet 24. juni 2007 #8 Skrevet 24. juni 2007 Jeg ville kun invitert svigermors nye mann, ikke voksne barn. Selv om de formelt gjerne blir stesøsken en dag, blir de ikke det relasjonelt, etter mine begreper. Heller bekjente/perifer familie som møtes ved anledninger hos svigermor og hennes mann. Hadde de fortsatt vært barn, og/eller hadde bodd med familien, ville det vært annerledes.
Gjest TS Skrevet 24. juni 2007 #9 Skrevet 24. juni 2007 Takk for svar. Da er jeg ikke helt på jordet likevel. Føler jo selv at de har lite der å gjøre, men greit å få det bekreftet fra andre at det er helt greit å ikke invitere de. Vi vil jo ikke være ekskluderende ovenfor våre nye familiemedlemmer, men hverken vi eller de har vel særlig interesse av at de skal være med i bryllupet.
Sørlandsbrud_09 Skrevet 14. november 2008 #10 Skrevet 14. november 2008 Dytter opp denne egentlig ganske gamle tråden. Trenger litt råd. Har 3 stesøsken (med 2 partnere og 5 unger som jeg misliker ganske mye) på både mor og fars side, har ikke noe med dem å gjøre annet enn en og annen familiemiddag ved juletider, mor og fars bursdag etc... Invitere dem i bryllup da? Ja, jeg er så for dette med at brudeparet skal bestemme og invitere de man selv har lyst til, men det er ikke lett når forventningene ligger i lufta! Noen råd? Tips til begrunnelser for ikke å invitere dem som kan benyttes? "Vi skal ha lite bryllup"-unnskyldningen funker ikke her side vi har gjesteliste på 100 uten dem. Tips og råd taes i mot med kjempe takk!!
Gjest Amorina Skrevet 14. november 2008 #11 Skrevet 14. november 2008 Dere trenger ikke forklare noe etter min mening. Ja, forventningene ligger i luften, men det betyr ikke at dere må følge dem. Man lar ikke andres forventninger styre alle avgjørelser ellers bryllup er ikke et unntak, tvert i mot er bryllup nettopp en anledning hvor dere setter lista selv. Ingen grunn til å unnskylde seg overfor andre heller. Dere er voksne, og jeg synes ikke voksne stesøsken er i nærheten av å være det samme som stesøsken når man er barn og er nødt til å dele husholdning pga foreldrenes livsvalg. Nå er det deres tur til å velge
Sørlandsbrud_09 Skrevet 14. november 2008 #12 Skrevet 14. november 2008 Dere trenger ikke forklare noe etter min mening. Ja, forventningene ligger i luften, men det betyr ikke at dere må følge dem. Man lar ikke andres forventninger styre alle avgjørelser ellers bryllup er ikke et unntak, tvert i mot er bryllup nettopp en anledning hvor dere setter lista selv. Ingen grunn til å unnskylde seg overfor andre heller. Dere er voksne, og jeg synes ikke voksne stesøsken er i nærheten av å være det samme som stesøsken når man er barn og er nødt til å dele husholdning pga foreldrenes livsvalg. Nå er det deres tur til å velge Herlig tilbakemelding Amorina akkurat det jeg ville høre
Gjest Gjest_Sissi_* Skrevet 16. november 2008 #13 Skrevet 16. november 2008 Vi skal ikke invitere stesøsknene mine på henholdsvis 8 og 16 år. Jeg har ikke noe forhold til de og treffer de aldri. De stesøsknene vi omgåes i bursdager og hyggelig lag inviterer vi selvfølgelig.
Sørlandsbrud_09 Skrevet 16. november 2008 #14 Skrevet 16. november 2008 Har bestemt meg, tar alle stesøsken over en kam enten jeg liker dem eller ei - ingen av dem blir invitert. Så blir det ikke noe krøll fra ste"foreldre". har jo ikke noe med dem å gjøre uansett, blir bare falskt å ha dem der....det gidder jeg ikke!
DDuck Skrevet 18. november 2008 #15 Skrevet 18. november 2008 Jeg inviterer mine stesøsken kun til kaffe.. Stemoren min sa at jeg ikke trengte å invitere dem i det hele tatt for vi har absolutt INGEN kontakt bortsett fra "hei" og "hadet" når vi sees.. og vi bor ikke på samme plass en gang så det er skjeldent av vi treffes.. Men jeg føler at jeg "må" invitere de.. for min egen samvittighets del..
Aiko Skrevet 18. november 2008 #16 Skrevet 18. november 2008 Med mindre du har vokst opp med de og hatt et søsken forhold så ville ikke jeg invitert de nei.
DDuck Skrevet 18. november 2008 #17 Skrevet 18. november 2008 Nå ble jeg sittende å tenke på om jeg skal invitere dem i det hele tatt etter å ha lest tråden her.. :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå