Gå til innhold

Strøk på eksamen- hva er mine rettigheter?

Gjest Gjest_Linn_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lisa_*
Denne læreren dere er så sinte på har jo gitt henne 4! Det er jo ikke den karakteren hun skal klage på?! Sensor som har rettet eksamen har ikke noe "tryne" å vurdere trynefaktor etter, og denne slemme læreren har ikke noe med sensor å gjøre. Og hvis hun klager vil ikke de som retter besvarelsen på nytt bli kjent med innholdet i klagen. TS kan skrive en hel bok om sin udugelige fransklærer (som har gitt henne 4 i standpunkt), alt sensor gjør er å lese gjennom besvarelsen hennes og gi henne karakter ut i fra hva som står i besvarelsen.

Mye mulig du syns lærere på videregående er lite proffe og bedriver trynefaktor-karaktersetting: Sensor aner ikke hvem som har skrevet de ulike besvarelsene...

Alle dere som råder TS til å klage: Meg bekjent er det ofte slik at de som stryker får mulighet til å gå opp til ny eksamen. Har man stryk skal det mye til at karakteren blir så veldig bra, selv om man får medhold i en klage. Det sier seg jo selv - selv om sensor har vært for streng, er det stor mulighet for at en besvarelse som står til stryk har en del feil og mangler. TS bør derfor heller finne ut om hun har mulighet til å gå opp igjen, og dermed en mulighet til å gjøre utgangspunktet for karakteren bedre. Og hvis hun har mulighet til å gå opp igjen, bør hun gjøre en vurdering i fht hva som vil være best for henne: a) få en ny vurdering og kanskje gå opp en eller to karakterer, eller b) få en helt ny eksamen.

Ofte er det greit å vite hva man snakker om før man lirer ut av seg eder og galle og gode råd.

Jeg ser absolutt argumentetet ditt, Kosemose, men kjedelig om ts hadde søkt/tenkt seg på skole fra høsten av. Av og til er det bedre å klage, og kanskje få en 2er på vitnemålet. Men som du sier, dette er en vurderingssak.

Men absolutt enig med alle poengene dine om at læreren ikke har noe med dette å gjøre. Og om lærer er god eller dårlig er ikke relevant. Men om ts har hatt dårlig kjemi med sin lærer er dette såklart trist, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis hun har mulighet til å gå opp igjen, bør hun gjøre en vurdering i fht hva som vil være best for henne: a) få en ny vurdering og kanskje gå opp en eller to karakterer, eller b) få en helt ny eksamen.

Ofte er det greit å vite hva man snakker om før man lirer ut av seg eder og galle og gode råd.

Men kommer det ikke på sekundær vitnemålet om du tar eksamen igjen? For da blir også dette en vurderingssak, siden primærvitnemåletsinntak er mye lavere enn sekundærvitnemål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at hvis jeg får en ny karakter hvis jeg klager- så har jeg ingen mulighet til å gå opp senere?

hvordan blir det med vitemål og slik etter endt vgs?

Jeg ønsker ingen toer på kortet..så hvis min eksamen virkelig er så dårlig, og at jeg kanskje får en to ved å klage..vil jeg heller ta opp eksamen..

Noen som kan hjelpe meg?

Er så vanskelig å finne praktisk informasjon om dette..virker som om alle har tatt sommerferie på skolen også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhyre sjeldent at noen går opp mer enn 1 karakter ved klage, i prinsippet kan det skje, men at du får noe mer enn en 2'er hvis du klager, er lite sansynlig. Det er vel vanligvis to sensorer som retter eksamensbesvarelsene, så det skal godt gjøres at de har vært så på bærtur at du vil gå opp noe mer enn maks to karakterer.

Hvis du gikk i tredje klasse på videregående, måtte du brukt stryk-karakteren ved søking til høyskoler/universitet siden ny eksamen for deg ikke er før 29. november. Da måtte det jo blitt en vurderingssak om du trengte ett eller to poeng ekstra som du muligens kan få ved en klage, eller om du ville kommet inn med de karakterene du har (innebefattet stryk-karakteren) for så å ta ny eksamen i november.

Hvis du har (får) ståkarakter og du likevel vil ta en ny eksamen må du melde deg opp som privatist og betale. Hvis du velger å melde deg opp til ny eksamen på grunnlag av stryk, er det gratis.

jeg går i 2 klasse..

fransk er den eneste 4rn jeg har, resten er 5 og 6.

Ønsker ikke at den idiotiske karakteren min i fransk skal ødelegge(stryk). Blir den stående på karakterkortet om jeg tar ny eksamen?

takk for svar!

og hvor mye koster det å gå opp som privatist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

får man ikke et sekundærvitnemål hvis man tar opp?hva er forskjellene her?

*prøve å forklare*

Rett fra vgs, uten å ta noen eksamener igjen har du primærvitnemål.

Om du tar opp fag du allerede har vært opp i (har hatt?) før får du sekundærvitnemål.

Om du skal søke på skoler har ofte inntak med sekundærvitnemål høyere poenggrense siden i denne katogorien er det mange som har tatt opp fag de har vært dårlige i og forbedret seg fra vgs..

Til TS, tenk på studiene du vil inn på, kommer du inn med vitnemålet ditt så langt eller må du uansett ha sekundær.. Vel, tror jeg hadde prøvd på primær, med dette er jo ditt valg:D!!

Og siden du ikke får noe hjelp på skolen din, kan du ikke kontakte en anne skole og prøve å få hjelp der?? Fristen er 10 dager, og de går fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uheldig
Hvis du går opp igjen og du får ståkarakter, blir det den nye karakteren som blir stående på vitnemålet. Vil tro at standpunktkarakteren blir stående selv om du går opp igjen som privatist (litt usikker på akkurat det). Aner ikke hva det koster å gå opp som privatist, men tror ikke det koster så veldig mye. Det er en frist for å melde seg opp. Du bør kontakte skolen for å få greie på frister osv i morgen.

Dersom man går opp som privatist vil den gamle standpunktskarakteren forsvinne og du vil kun ha karakteren fra privatisteksamen oppført i det faget. Det koster et par hundre kroner å gå opp som privatist, rundt 200-300 kroner vil jeg tro. Fristene er ofte ganske tidlige, så sjekk dette så tidlig som mulig.

Beklager å stjele litt fokus fra trådstarters sak, men jeg har selv vært så uheldig å stryke på skriftlig eksamen i 3MX. Jeg leverer klage i morgen, håper på ståkarakter, for jeg har søkt høyskole til høsten og er usikker på om jeg kommer inn med Kompetansebevis og løfte om å gå opp til ny eksamen til høsten som du nevner. Har forholdsvis greie karakterer, så poenggrensa klarer jeg fint i alle fall.

Det virker som du har mer peiling enn meg her, har jeg i det heletatt noen sjans til å komme inn på min høgskole til høsten dersom jeg ikke får en 2er på eksamen etter å ha klaget? Er fryktelig redd for det går i vasken om jeg må vente helt til neste år med å starte på høgskolen. Har igrunn ikke lyst til å ta friår og jobbe, så hadde vært flott om noen kunne svart meg på det. Nå sender jeg inn kompetansebeviset mitt sammen med kopi av klagen og et lite brev hvor jeg forklarer at jeg har klaget og at jeg vil gå opp til ny eksamen dersom jeg fortsatt ikke har ståkarakter.

Er litt småfortvilet her :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Bare for å klargjøre det med sekundærvitnemål, TS, hvis du klager og får en dårlig karakter får du det på primærvitnemålet. Hvis du deretter tar opp igjen eksamen for å forbedre karakteren får du den på sekundærvitnemålet.

Hvis du ikke klager eller klager men fremdeles stryker, og tar opp igjen eksamen på grunnlag av stryk får du den karakteren på primærvitnemålet.

Du trenger ikke å velge mellom primærvitnemålet ditt og sekundærvitnemålet ditt, du blir først vurdert ut fra primærvitnemålet i den gruppa, hvis du ikke kommer inn da blir du vurdert på sekundærvitnemålet om du kan komme inn på det.

Slik har i hvert fall jeg forstått det.

Hvis du ikke skal inn på et studium med veldig høye krav, som lege, vetrinær, journalist el, ville jeg klaget og håpt på en ståkarakter, slik at du kan studere til høsten. Hvis du skal inn på et slikt studium tror jeg at jeg ville brukt et halvt år på å ta eksamen på nytt + noen andre fag hvis du vil, mens du jobber litt.

Hvis problemet bare er at du ikke liker tanken på at en dårlig karakter er på vitnemålet ditt skal jeg love deg at du aldri kommer til å tenke over det igjen om et års tid. Karakterene fra videregående har kun betydning for videre studier, ingen senere i livet.

Endret av Veronica Mars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uheldig

Jeg ringte opptakskontoret i dag, dersom jeg ikke står etter å ha klaget kommer jeg ikke inn på høgskole til høsten selv om jeg skulle ta ny eksamen i oktober/november.

Angrer fælt på at jeg ikke engasjerte meg mer foran eksamen, visste jo den var viktig, men trengte igrunn bare ståkarakter og det trodde jeg jeg skulle klare med bra margin. Håper bare 1eren ikke er langt unna en 2er, men er ikke fryktelig stor sjanse for å få medhold i en klage. Tror rundt 1/8 får endret karakter etter å ha klaget.

Sannsynligvis må jeg altså forberede meg på et friår med jobbing og tar nok opp igjen noen fag fra 2. og 3. klasse som jeg ikke er helt fornøyd med. Mest fordi det er fag jeg skal fortsette med på høgskolen og derfor bør ha mer kunnskap i.

Vitnemålet fra vgs har faktisk en del å si når man søker jobb, mest fravær og oppførsel, men også karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Veronica Mars
Angrer fælt på at jeg ikke engasjerte meg mer foran eksamen, visste jo den var viktig, men trengte igrunn bare ståkarakter og det trodde jeg jeg skulle klare med bra margin. Håper bare 1eren ikke er langt unna en 2er, men er ikke fryktelig stor sjanse for å få medhold i en klage. Tror rundt 1/8 får endret karakter etter å ha klaget.

Hvis du mener seriøst at dette burde ha hatt høyere karakter tror jeg ikke sjansen er så liten. Mange av de som klager gjør det bare fordi de ikke har noe å tape på det. Jeg har klaget to ganger og gått opp en karakter begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er uhyre sjeldent at noen går opp mer enn 1 karakter ved klage, i prinsippet kan det skje, men at du får noe mer enn en 2'er hvis du klager, er lite sansynlig. Det er vel vanligvis to sensorer som retter eksamensbesvarelsene, så det skal godt gjøres at de har vært så på bærtur at du vil gå opp noe mer enn maks to karakterer.

Hvis man får anledning til å levere inn en helt ny oppgavebesvarelse er det jo godt mulig at eleven/studenten kan få karakteren 6 / A fremfor stryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uheldig
Uheldig: Hvilket fag strøk du i?

Strøk i Matematikk 3MX.

Hvis du mener seriøst at dette burde ha hatt høyere karakter tror jeg ikke sjansen er så liten. Mange av de som klager gjør det bare fordi de ikke har noe å tape på det. Jeg har klaget to ganger og gått opp en karakter begge gangene.

Jeg håper på det beste, tross alt synes jeg at jeg iallefall fikk til en del, så om det er sånn som du sier at det ikke er så utenkelig å gå opp en karakter likevel kan det hende dette ordner seg for meg likevel. Men jeg tør på en måte ikke tro at det skal gå, for da blir jeg bare skuffet igjen om det skulle vise seg at det ikke går. Nå tar jeg det bare som en bonus om jeg står på klagen og får vitnemål likevel.

Hvis man får anledning til å levere inn en helt ny oppgavebesvarelse er det jo godt mulig at eleven/studenten kan få karakteren 6 / A fremfor stryk.

Sant det, men her var det snakk om å klage, altså få vurdert en strykoppgave av en annen sensor. Og det er nok sjelden så stor variasjon mellom sensorer. Derimot kan det helt sikkert lønne seg å ta en ny eksamen for andre, dersom de vet de kunne fått en mye høyere karakter og det ikke forstyrrer videre utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Veronica Mars
Strøk i Matematikk 3MX.

Jeg håper på det beste, tross alt synes jeg at jeg iallefall fikk til en del, så om det er sånn som du sier at det ikke er så utenkelig å gå opp en karakter likevel kan det hende dette ordner seg for meg likevel. Men jeg tør på en måte ikke tro at det skal gå, for da blir jeg bare skuffet igjen om det skulle vise seg at det ikke går. Nå tar jeg det bare som en bonus om jeg står på klagen og får vitnemål likevel.

Sant det, men her var det snakk om å klage, altså få vurdert en strykoppgave av en annen sensor. Og det er nok sjelden så stor variasjon mellom sensorer. Derimot kan det helt sikkert lønne seg å ta en ny eksamen for andre, dersom de vet de kunne fått en mye høyere karakter og det ikke forstyrrer videre utdanning.

Du har jo ingenting å tape på å sende inn en klage, men akkurat når det gjelder 3MX og andre mattefag tror jeg sjansen er liten for at du får bedre karakter. Der er det jo veldig enkelt å telle opp antall feil og antall riktige, det er ikke så mange svar det er vanskelig å vurdere. Det blir noe helt annet i f.eks språkfag der stil teller mye, for der blir det en vurderingssak hvor bra det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...