Gå til innhold

Om kjøring og henting ved samvær

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Skal ikke trekke inn andre ting ved konflikten mellom meg og barnefar, vil ha svar på dette konkrete som gjelder kjøring ved henting og levering når det er samvær.

Til nå er det jeg som har stått for all kjøring, far har heller ikke betalt noen del av reisekostnadene. Det dreier seg ikke om mye penger, men det er prinsippet egentlig.

Jeg ville at vi skulle dele på dette, slik at vi sto for kjøring en av dagene ved samvær hver. Men fikk beskjed om at ble det ikke noe samvær. Reisekostnadene fikk jeg beskjed om å ta til retten.

For min del så deler jeg gjerne på det, men jeg vil ikke være den eneste som gjør det. Nå har jeg gjort dette for å minke konfliktnivået, men er lei.

Er redd for at det ikke kommer til å bli samvær om ungene ikke kjøres dit, og at jeg ikke vil få dem hjem igjen om jeg ikke henter. Men hvor langt skal jeg egentlig strekke meg? Og er det virkelig bare min oppgave å passe på at det blir samvær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er samværsforelderen sin oppgave å hente og bringe i.f.m samvær. Reiseutgiftene skal dere dele etter inntekt. Selvsagt kan dere avtale at dere deler på kjøringa.

Du tar all kjøringa og far betaler ingenting?! Tvert imot truer han med at det ikke blir mer samvær, hvis du ikke fortsetter å føye han. Huff!

Jeg ville sluttet å kjøre. Sagt til far at han heretter får ta kjøringa selv, men at du er med å betale bensin/dieselutgiftene. Hvis han da ikke gidder å ha samvær mer, kan du søke om avlastningsfamilie (hvis du ikke har familie som kan passe ungene av og til). Det er IKKE bare ditt ansvar at far har samvær.

Gjest Miss Cutie
Skrevet

La være å kjøre, og se hva han da vil gjøre med dette.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Er redd for at det ikke kommer til å bli samvær om ungene ikke kjøres dit, og at jeg ikke vil få dem hjem igjen om jeg ikke henter. Men hvor langt skal jeg egentlig strekke meg? Og er det virkelig bare min oppgave å passe på at det blir samvær?

Du kan si at du tar deg av henting hos ham, men da må han hente hos deg.

Det er ikke bare din oppgave å sørge for at det blir samvær, begge foreldre har plikt til dette.

Gjest prestekrage
Skrevet
Du kan si at du tar deg av henting hos ham, men da må han hente hos deg.

Det er ikke bare din oppgave å sørge for at det blir samvær, begge foreldre har plikt til dette.

Ville vel heller foreslått ay hun tar kjøring til far og at han leverer. Da blir det i allefall samvær.

Hos oss er det for tiden far som kjører frem og tilbake og jeg betaler han halvparten av reiseutgiftene. Tidligere kjørte vi annenhver gang (jeg med tog), men siden far nå har flyttet "langt utti huttaheita" og jeg ikke har bil har han sagt at frem til jeg får bil kan han kjøre begge veier.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Ville vel heller foreslått ay hun tar kjøring til far og at han leverer. Da blir det i allefall samvær.

Hos oss er det for tiden far som kjører frem og tilbake og jeg betaler han halvparten av reiseutgiftene. Tidligere kjørte vi annenhver gang (jeg med tog), men siden far nå har flyttet "langt utti huttaheita" og jeg ikke har bil har han sagt at frem til jeg får bil kan han kjøre begge veier.

Tok utgangspunkt i at hun vil ha barna/barnet tilbake i rett tid :)

Er ikke far interessert nok til å være villig til å hente, ville jeg følt at jeg dumpet min egen unge hos ham. Det tror jeg ikke at jeg ville gjort.

Skrevet

Hos oss er det motsatt, far eller jeg henter og leverer hvis ikke blir det ikke samvær. Mottar ikke en krone til bensin.

Gjest allium
Skrevet

Nei, det er en dårlig idé. For da risikerer hun å bli sittende med all kjøringen. Han kan jo bare ringe og si "hent barnet, jeg leverer ikke".

Hos oss henter han på fredag, og jeg henter barna hos ham på søndag. Det tok litt tid... for han ville ikke bidra praktisk, og forventet at jeg skulle ta all kjøring.

Jeg tenkte som så at er ikke samværet viktigere for ham enn at han avlyser det hvis ikke han får barna levert hos seg, da går ikke barna glipp av mye hvis det utgår. Det dreier seg her om et par kilometer, og det hadde forsåvidt kostet meg minimalt å gjøre det, men jeg tok det som et signal om hvor mye han var villig til å stille opp for barna sine.

Det viste seg å stemme. Jeg kjørte noen ganger, strakk meg langt for at det skulle bli samvær, men samværet da var dårlig, og tildels direkte skadelig, fordi han sov seg gjennom det. Jeg satte ned foten og nektet å kjøre, og etter en periode uten samvær tok han seg i nakken, og nå fungerer det fint. Barna ser ut til å trives der.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Takker for alle svar. Det at jeg skal kjøre på fredag og han levere på søndag er uaktuelt. Dette fordi jeg da, som enkelte også sier, at jeg kan bli sittende med all kjøring igjen.

Han har også uttalt det at han ikke ville kjørt dem hjem igjen.

Jeg har snakket med familievernkontoret i dag også for å høre litt hvor jeg står juridisk. Og de mente, som dere, at jeg skal kutte. At han faktisk må jobbe litt for samværet. Og at samværet da kommer til å bli bedre.

Ringte ham i ettermiddag og sa han fikk hente ungene selv. Fikk da beskjed om at han uansett ikke skulle ha dem, han skulle jo på ferie. Og det kom nå! Ikke et ord om dette fra før. :overrasket:

Skrevet

Utrolig!

Har han ikke tenkt å ta ungene med på ferie da?

Enkelte mannfolk altså... :frustrert:

Skrevet
Nei, det er en dårlig idé. For da risikerer hun å bli sittende med all kjøringen. Han kan jo bare ringe og si "hent barnet, jeg leverer ikke".

Ja, den har jeg opplevd noen ganger. Og fikk da ikke beskjed før kl 18.00 søndags ettermiddag, når ungen faktisk skulle vært hjemme. Kjøretur på nesten 3 timer tur/retur :frustrert:

Nå er ikke dette er problem for meg lenger siden vi bor laaangt unna :)

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Utrolig!

Har han ikke tenkt å ta ungene med på ferie da?

Enkelte mannfolk altså... :frustrert:

Enig i "enkelte mannfolk". Dette var vanlig samværshelg, far skal ha ferie med barna i juli. Om det blir noe. Ser jo dårlig ut fremover om dette er trenden som følger :( Stakkars barna, men vi får gjøre det beste ut av det.

Skrevet

Jeg mener også at "enkelte kvinnfolk" er vrange og bruker barna for det de er verdt. Det gjelder ikke alle mammaer og pappaer, men det er mange som mener at akkurat DE fortjener litt ekstra stjernebehandling. Og så er det så enkelt å true med at det ikke blir samvær at det er helt kvalmt. Så mye for å tenke på barna.

Ja, jeg er litt irritabel i dag.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener også at "enkelte kvinnfolk" er vrange og bruker barna for det de er verdt. Det gjelder ikke alle mammaer og pappaer, men det er mange som mener at akkurat DE fortjener litt ekstra stjernebehandling. Og så er det så enkelt å true med at det ikke blir samvær at det er helt kvalmt. Så mye for å tenke på barna.

Ja, jeg er litt irritabel i dag.

Mener du at ts her ber om særbehandling? :overrasket:

Skrevet

Trådstarter ber ikke om særbehandling, men mange av rådene her går ut på at man bare skal overlate ansvar til far for samvær. Jeg ser at trådstarter har vært i kontakt med familievernkontor, og det er kjempebra. Det er mer den generelle holdningen til mange her inne som er "far får jaggu jobbe litt for samværet".

Jeg sitter som sagt helt i den andre enden. Min mann eller jeg må kjøre og hente/levere hans datter hver eneste gang, vi får ikke vite før tidligst kvelden før om vi får ha henne. Men dette kan endre seg på kort tid, mor med all rett, og vi reiser hjem med uten stedatter selvom vi står på døra og er klare for å hente henne.

Og for meg er det ikke pengene og tiden vi bruker som er det verste, det er å se en som kjemper som er på vei til å gi opp etter 8 år.

Gjest Mayamor
Skrevet

Sønnen min blir levert av meg til faren annenhver søndag, og av faren til meg annenhver søndag. Helt uproblematisk. :)

Tidligere dro samboer 6 timer i bil for hvert samvær for å hente barna. 6 timer hjem igjen. 6 timer for å levere barna. 6 timer hjem etter endt samvær. Far betalte 100 % for ville han ha barna visste han hvor de hadde bosatt seg ; 6 timer bort fra stedet de vokste opp sammen med far... ;)

Til TS: Håper situasjonen løser seg - ikke minst for barnets del.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville svelget kameler, kjørt og henta. Ville ikke laga noe mer styr om det. Greit, det er urettferdig, feil osv osv. Men i bunn og grunn er det viktig at barna har kontakt med faren. Det går utover barna og ingen andre. Faren kan gjøre seg så sta og barnslig han vil, mens barna vil føle seg som kasteballer/uønsket. Vær den voksne her, din eks er tydelig ikke det.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville svelget kameler, kjørt og henta. Ville ikke laga noe mer styr om det. Greit, det er urettferdig, feil osv osv. Men i bunn og grunn er det viktig at barna har kontakt med faren. Det går utover barna og ingen andre. Faren kan gjøre seg så sta og barnslig han vil, mens barna vil føle seg som kasteballer/uønsket. Vær den voksne her, din eks er tydelig ikke det.

Faktisk har jeg nå sagt i fra at det ikke blir mer samvær før han selv kommer og henter dem. Jeg skal hente dem når de skal hjem til meg igjen.

Jeg har stått for alt av kjøring etter skilsmissen, og ser at det faktisk går utover min livskvalitet også. Det er ikke snakk om å bare svelge kameler. Det er snakk om at jeg føler meg tråkket på, ikke respektert og at barnefar tror han kan gjøre som han vil. For meg og barna (!) er det viktig at han selv tar litt ansvar også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...