Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Demi80
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om når i svangerskapet det er farligst for fosteret i.h.t tobakk?

Takker :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Definitivt de 3 første mnd, for da skal alle organer dannes... Etter de 3 mnd er det mest vekst og utvikling, tror jeg!

Har også lest uke 2 til uke 6 som det mest kritiske.

Det KAN i noen tilfeller være bedre å ikke slutte, fordi det kan være stressende på moren; og at det faktisk KAN være verre enn 3-4 røyk om dagen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud, stressende på moren... dere har fått med dere at det er gift dere sitter og super inn? Stakkars lille bebisen blir jo helt miljøskadd.

Ja, første trimester er verst med alt, da skal jo vitale ting som hjerne og sånt småtteri lages.

Og forøvrig, bebiser som har røykende mødre har generelt lavere fødselsvekt, lavere hjernevekt, utvikler seg saktere og er mer utsatt for å få astma og allergier. + en haug masse mer komplekser som listes i enhver utviklingsbok. Morkaken er nesten alltid helt svart, den skal være rød...

Mja, giftpinner ja...

Gjest Anonymous
Skrevet

I en av mine bøker om graviditet, står det faktisk at det ikke er påvist skade på fosteret hvis mor slutter å røyke før uke 16. Om det er riktig vet jeg ikke!

Og ang dette med å stresse moren(til gjest over)

Ja det er faktisk verre for fosteret hvis mor stresser masse med å slutte! Som du sikkert vet merker fosteret mors sinnsteming, og det er ikke bra for et foster å bli stresset!!! Da er det faktisk mange leger som heller annbefaler moren å ta en røyk eller to om dagen!

Jeg sier ikke med dette at jeg forsvarer røyking under svangerskapet - bare en opplysning!

-Ine2

Skrevet

Mor skal være ganske stressa før det blir farligere enn tre-fire røyk om dagen!

Gjest Mzfire
Skrevet

Er enig i at det er lite fornuftig å røye. Mora mi røyket, vet ikke hvor mye da hun var gravid med meg og søstra mi. Enda vi var tvillinger veide vi til sammen nesten 3300 g. Det var en ganske bra vekt for tvillinger. Vi har alltid hatt den kjernehelsa, ikke hatt allergi eller noe. Men igjen, fordet hun ammet oss til vi nesten var 1 år, kan det være grunnen ? :)

Men for all del, oppfordrer ikke noen til å røyke. Men alt er ikke svart - hvitt. Ville bare få fram det.

Skrevet

Enig Mcfize. Moren min røyka, jeg veide 3,8 kg og har aldri hatt helseproblemer...

Gjest Anonymous
Skrevet

og bestefaren min røykte hele livet og var frisk til han døde som 89 åring.. men det betyr ikke at røyking er ufarlig :o

alle som planlegger en graviditet bør slutte å røyke FØR de begynner prøvinga..

det bør forresten alle røykere.. barn eller ikke.. men det viste dere vel..

det finnens ingen god unskyldning for å utsette et uskyldig barn for dette..

:kjempesinna:

Skrevet

Enig, Mzfire, alt er definitift ikke svart hvitt!

Det er større risiko for bl a lav fødselsvekt, SA og tidligfødsel. Moren min røyket, og jeg ble født en del for sent, og søsteren hennes fødte også for sent...

Men jeg er absolutt imot røyking under svangerskapet!

Noe av det verste jeg ser er gravide som røyker i all offentlighet... Hvis de først mååå, så kan de vel gjøre det hjemme, eller noe. Jeg ville aldri ha røyket så noen hadde sett meg, hvis jeg

måttet røyke.

Skrevet

Ang. stress, det var meg som var gjest over og var litt amper, har nettopp vært vitne til en gravid 18-åring som satt og hang i timesvis dag ut og dag inn i baren der min kjære jobbet, supte cola og røyket. Jeg hadde så INNMARI lyst til å fortelle henne en ting eller to, men behersket meg. Hun virket ikke videre stresset, for å si det sånn. Slappfisk er nærmere. Så er den gamle gubben hennes en teiting også da. Og joda, 3 uker etter fødselen trekker de babyen med seg inn i baren (på ettermiddager), hun sitter der i timesvis og vugger på småtten mens han STÅR OG SPILLER SPILL. De som jobbet der måtte etterhvert si ifra noe om at dette ikke er en barnepark, og det er ikke ønskelig at dere trekker med babyen hit ustanselig. Har de ikke et hjem? Andre gjester i baren følte seg ille berørt av å fyre opp i nærheten av ungen, men moren satt og dampet.. Så i dette tilfellet vil jeg hevde at det var JEG som var stresset ikke henne :P

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er enig med de fleste her jeg, røyking og svangeskap er en fy ting. Men jeg er også enig i at alt ikke er helt svart og hvitt. Det er mange tilfeller vi ikke kan forstå som gjør at enkelte røyker litt under svangerskapet.

MEN hun du forteller om VesleBråka hadde jeg klart å bli provosert av selv! Huff!!! Enkelte hadde trengt et kurs eller femti i hva man ikke bør og bør gjøre som gravid og/eller nybakt mor. GRRRRRRR!!! :kjempesinna:

Skrevet

Den historien gjorde meg provosert og KVALM :evil: :evil: :evil:

Skrevet
Enda vi var tvillinger veide vi til sammen nesten 3300 g. Det var en ganske bra vekt for tvillinger.

Dere var tvillinger og veide TIL SAMMEN 3300 g?

Hvem er det som har overbevist deg om at det er en bra vekt for tvillinger?

Gjest Anonymous
Skrevet

Mzfire:

Du er tvilling og dere veide TILSAMMEN 3300 g .

Dette er overhodet ikke normalt, bra og vanlig. Jeg er selv tvilling og hver av oss veide 3380 og 3260 g HVER !!! Dette er 28 år siden og mor røykte ikke. Selv om en er tvilling er en ikke betydelig mindre enn andre. En er faktisk lik i vekt og lengde som alle andre babyer.

Jeg var som sagt 3380 g. og var 51 ca. HELT NORMAL.

Kristin

Gjest Hilde
Skrevet

Jeg veide 4600 da jeg ble født tre uker "over tiden" - mor røykte visstnok litt da hun var gravid med meg. Har heller aldri hatt snev av allergier, astma, eller andre plager ...

Selv røykte jeg da jeg gikk gravid med min eldste sønn - han ble født 13 dager "over tiden" og veide 4110 da han ble født. Vel røykte jeg ikke mye, men legen sa at jeg pga mitt høye blodtrykk skulle redusere antallet sigaretter men ikke stresse meg opp ved å kutte tvert, det kunne faktisk gjøre mer skade...

Vil også legge til at hverken han eller jeg har noe nedsatt hjerneaktivitet - tvert imot så gikk min sønn ut av ungdomsskolen med klassen beste karakterer.

Nå har jeg heldigvis klart å slutte å røyke - og vet med meg selv at jeg aldri skal røyke en eneste sigarett mer i mitt liv. Deilig å endelig være "fri"!

Vil også legge til at for de som røyker så hjelper det ikke mye med moralprekener fra fanatiske ikke røykere - tvert imot - man får lyst til å røyke enda mer ... Det er rett og slett provoserende.

Skrevet

Enig med deg,Hilde- moralprekener hjelper ikke!! :lol:

Og her gjelder vel som i mange andre tilfeller:- alt med måte!- Jeg selv var livredd under hele svangerskapet fordi jeg hadde vært på studenterløyer og drukket en del alkohol før jeg visste at jeg var gravid.....røykte litt også.

Men fikk et flott og friskt barn som senere ble helt topp på alle områder.......man må ikke skremme vettet av gravide,heller! :evil:

Skrevet

Jeg mente ikke at man får nedsatt hjerneaktivitet, men at barnet ofte utvikler seg senere og det tar tid før de "tar igjen" (hvis de gjør det, det vet jeg ikke). Jeg er heller ingen fanatisk ikke-røyker, jeg røyker selv i godt lag. Men hadde jeg funnet ut at jeg var gravid, kunne jeg ikke med den allmenne kunnskapen jeg har som folk flest om røykens uheldige virking på fostre, røykt under svangerskapet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vil også legge til at for de som røyker så hjelper det ikke mye med moralprekener fra fanatiske ikke røykere - tvert imot - man får lyst til å røyke enda mer ... Det er rett og slett provoserende.

dette har jeg hørt så mange ganger nå... er røykere i gjennomsnitt virkelig såååå barnslige?? :o

Skrevet

Bare sånn.. Psst..

Hva om vi snur på saken og sier.. "HVA om?"

HVA om du fødte et prematurbarn? Ville du da ikke kunne gå tilbake i tid og stått over røykingen i svangerskapet?

Det nytter jo ikke å si "Jeg ble født så og så tung og mamma røykte" når dette faktisk KAN skje! Legene hadde da ikke advart kvinner mot røyking under svangerskapet hvis det ikke hadde vært farlig! HVA OM DU MISTER barnet ditt pga røykingen? Vil du noen gang kunne tilgi deg selv da?

Jeg er ikke gravid, jeg røyker og har sverget på at jeg skal stoppe så snart jeg blir gravid en gang.(lettere sagt enn gjort, men som sagt.. "HVA OM?"..

Jeg dømmer ingen her inne fordi dem røyker i svangerskapet, men.. Tenk litt over hva du ville ha gjort/tenkt hvis DU som røyker hadde fått barnet ditt to-tre mnd for tidlig og kanskje kunne unngått dette?

Skrevet

Svangerskap + Røyking hører ikke sammen !!!

Det er inkonsekvent å fortsette å røyke etter at du er blitt gravid, når du på alle andre måter forsøker å sikre deg og barnet !

Alle vet at blodårene trekker seg sammen, når nikotinen kommer over i blodet, og for et lite embryo/foster gjør det større skade.. Når de tynne blodårene trekker seg sammen, kommer det verken oksygen eller andre næringsstoffer igjennom, og barnet krymper seg.

Ikke skader det bare barnets vekst vilkår, men også utviklingen av lungene.

Mange røkere forsvarer seg med at ”Mammaen min røykte som en svamp under alle sine svangerskap og alle vi søsknene er friske” Det er noe av det dummeste jeg hører! Å da viser det allerede der at de har tatt skade av det! Barn av røykere kan bl.a henge igjen etter i vekst og intellektuell utvikling senere i livet.

Vi vet at røyking i svangerskapet gir

* Lav fødselsvekt

* Fosteret tåler påkjenninger mindre

* Dødfødsel

* Spontanabort

* Svak ved fødsel og umodne lunger

* Flere problemer under og etter fødsel

* Utsatt for infeksjoner

* Født for tidlig

* Astma og allergi

* Større risiko for krybbedød

* Røykende mødre får oftere Kolikkbarn

* Får lettere lungebetennelse og Bronkitt

* Får mindre brystmelk

Hvert år dør en hel skoleklasse med barn, pga morens røyking i svangerskapet !!

Det er ALDRI for sent å slutte !!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...