Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 jeg bare lurer på om dere her som er foreldre vil skjule det om barna deres har gjort herværk, stjålet noe eller gjort noe annet kriminelt? slik at politiet ikke skulle ha noe på dem og at dere hadde straffet dem selv? hva tenker dere som ikke er foreldre? Hva tenker dere om foreldre som gjør det, skjuler barnas "kriminalitet"?
Helen Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Hvis ungene mine hadde gjort noe kriminelt hadde de måttet stå for det selv. Jeg hadde ikke skult det for politiet, gjør de noe galt får de ta ansvaret selv. Hvis foreldrene skjuler forbrytelser ungene begår så lærer de aldri hva som er rett og galt så lenge det ikke får noen følger.
Gjest Lentic Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Jeg tror faktisk jeg må si meg uenig med de andre som har svart. En prikk på rullebladet kan føre til utsettelse på førerkortet, innreisenekt til ulike land, at man blir nektet ansettelse i visse yrker, at man ikke blir sikkerhetsklarert osv osv. Systemet kan være ganske firkantet, og alt dette på grunn av noe som kanskje bare var en ungdomsstrek? Jeg ville uansett selvsagt tatt en alvorlig prat med barnet. Det kommer også veldig an på hva slags kriminalitet det er snakk om og hvor alvorlig. Vold etc ville jeg ikke skjult. Hasjrøyking ville jeg definitivt ikke sagt noe om til politiet. Dere ser kanskje forskjellen?
liv Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 ville ikke gått og fortalt det til politiet, men om de hadde kommet hit på døren og ville snakket med han / undersøkt en sak så skulle de da få snakke med gutten.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Hvis mine barn hadde gjort noe kriminelt så ville jeg krevd at de ble stilt ansvarlige for det som skjedde. Blir ikke barna gjort ansvarlige for det som over her kalles "ungdomsstreker" er jeg stygt redd for at de ville fortsatt den løpebanen de hadde startet, for det får jo uansett ingen konsekvenser, siden foreldrene børster banen foran dem.
Gjest Jytte Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Jeg snakket faktisk med politiet ifm min eldste sønns uheldige opphold i et ikke helt stuerent miljø for et par år siden. Da rådet politiet meg til å hente sønnen min hjem med makt - slik at de slapp å gjøre det - med alt det ville medføre av uheldige konsekvenser for ham - slik som en annen her sa - ikke rent rulleblad medfører at de kan bli nektet jobb visse steder hvor det kreves plettfri vandel, innreise til endel land, etc .. Det måtte temmelig alvorlige forbrytelser til før jeg hadde latt min ungdom få dette på rullebladet sitt.
Gjest Miss Cutie Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Alle får ta konsekvensene av egne valg. Gjelder også barna. Også når det gjelder ungdomsstreker.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Er enig med Lentic og Jytte her. Anmelde bare for å anmelde har jeg ikke gjort med andre (da hadde jeg vel knapt gjort annet) som jeg kjenner, så å være hardere mot mine egne barn enn mot andre blir feil for meg. Jevnt over kommer det mye an på hva det er. Alvorlig vold/voldtekt osv håper jeg ikke at jeg hadde skjult, men hasjrøyking, butikktyveri osv kommer an på graden og om jeg trodde en anmeldelse ville ført noe godt med seg.
Gjest vsn Skrevet 22. juni 2007 #9 Skrevet 22. juni 2007 butikktyveri osv kommer an på graden og om jeg trodde en anmeldelse ville ført noe godt med seg. Tyveri er tyveri. Uansett om det er en billig ting. Jeg hadde ikke latt ungen min slippe unna. Og jeg hadde blitt kjempeskuffa over sånn oppførsel, for vi prøver å lære dem respekt for andres ting, bestandig levere tilbake hvis man har lånt noe, empati. Guttungen lånte bort 10 kr til en klassekamerat i skoletiden (de skulle kjøpe is og kompisen hadde glemt å få med seg penger hjemmefra). Men dagene gikk og han betalte ikke tilbake. Tvert imot sa han til sønnen min at "du trenger ikke de pengene"! Eh, da er det noe som har svikta i oppdragelsen mener nå jeg. Tilslutt skrev jeg lapp til læreren om at hun måtte ta det opp med foreldrene hans. Dagen etterpå ble 10 kr betalt tilbake. 10 kr er ikke all verdens beløp, men det er prinsippet. Sønnen min er ikke så uskyldig han heller. En gang smadra han og nabogutten en postkasse (til en annen nabo av oss). "Gullungen" min fortalte meg om det, men i hans versjon var det bare nabogutten som hadde gjort det Da jeg tok det opp med han, sa han at **** (min sønn) gjorde det også. Jeg tvang sønnen min til å ringe til naboen og tilstå hva han hadde gjort og be om unnskyldning. Han var ikke høy i hatten da. Tilslutt pratet jeg med henne og sa at vi selvsagt skulle betale for ny postkasse (sammen med pøbelnaboen). Det har heldigvis ikke skjedd flere ganger at han har ødelagt andres ting med vilje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå