Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Kort fortalt. Samboeren min skal snart operere pga en sykdom i tykk tarmen, de skal fjerne tykk tarmen og han skal få utlagt tarm. Pose på magen.. For å være helt ærlig vet jeg ikke om jeg takler å ha sex me ham etterpå. Nå høres jeg sikker vanvittig egoistisk ut.. Men det høres bare så lite innbydende ut.. Noen som har erfaringer med dette..
Wildy Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 En liten del av tarmen vil stikke ut et stykke oppe på magen hans. Det er ikke mye som kommer ut, 2-3 cm. Den er rødaktig , men ser ikke ekkel ut. Når han bruker pose er det flere typer å velge mellom. Posen festes som regel i en plate som er feste rundt stomien. Denne platen skiftes ikke like ofte. I og med at det er tykktarm som legges ut blir det ganske grei konsistens på det som kommer ut, det har vært hele runden i tarmen og er fordøyd. Også mye av væsken er trukket ut. Er det tynntarm som legges ut lukter det anderledes ( jeg synes det er en verre lukt) og det er mye mere tyntflytende. Posen kan se både fremmed og merkelig ut, men det er utrolig hva man blr vant til. Det er liten fare for søl om platen er tilpasset og festet skikkelig. Og ikke minst, det finnes små "kose-poser", som han kan bruke. Det er en veldig liten pose som akkurat dekker stomien. Dette er sikkert en omveltning og utfordring for både deg og han. Men det er fult mulig å leve normalt og også ha sex selv om man har pose på magen.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er en potensiell kandidat for samme operasjon (i fremtiden), og har for lengst tenkt de samme tankene som du gjør. Pr. idag er jeg uten kjæreste, og redselen for at en jente skal reagere som deg gjør at jeg ikke ønsker å være aktiv på sjekkefronten. Det er egentlig helt jævlig. For det første er det jævlig å måtte leve med sykdommen - som forøvrig er helt uforskylt (ikke som f.eks kreft pga. røyking). Dernest er det jævlig fordi jeg vet jeg vil møte slike holdninger som bl.a du fremviser. Jeg mener du står i fare for å tråkke på en som ligger nede. Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, men utifra det du skriver lurer jeg på om du fokuserer rett? Jeg vet du bare er ærlig - men det er jeg også... 1
Gjest Kvinne, 30 Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er en potensiell kandidat for samme operasjon (i fremtiden), og har for lengst tenkt de samme tankene som du gjør. Pr. idag er jeg uten kjæreste, og redselen for at en jente skal reagere som deg gjør at jeg ikke ønsker å være aktiv på sjekkefronten. Det er egentlig helt jævlig. For det første er det jævlig å måtte leve med sykdommen - som forøvrig er helt uforskylt (ikke som f.eks kreft pga. røyking). Dernest er det jævlig fordi jeg vet jeg vil møte slike holdninger som bl.a du fremviser. Jeg mener du står i fare for å tråkke på en som ligger nede. Jeg aner ikke hva slags forhold dere har, men utifra det du skriver lurer jeg på om du fokuserer rett? Jeg vet du bare er ærlig - men det er jeg også... Jeg vil si min mening på dette med stomiopererte (noe som kan ramme hvem som helst og det er temmelig uforskyldt). Jeg er en ganske kresen person og er ganske selektiv når det gjelder menn (må ha høyere utdannelse av interessant art, se kjekke ut, være hyggelige, må ha ambisjoner, være interessante mennesker, osv., osv.) Men når det gjelder en hendelse som stomi må jeg si jeg ikke finner det problematisk. Det er såpass uskyldig og uforskyldt at jeg ikke ville ha tenkt mye på det. Jeg har forresten vært sammen med en som måtte stomiopereres (en stund etter at det ble slutt mellom oss). Jeg ville ikke ha brydd meg om stomien og hadde det vært opp til meg hadde vi vært sammen ennå. Stomi har ingen betydning. Min sjef på jobben har stomi. Det så vi da vi skulle i et badeland på en bedriftstur (han nevnte det). Alt i orden, ikke noe problem! Ps! Til deg over her: jeg tror det finnes så mange oppegående mennesker at stomi ikke vil være et problem så lenge du selv kan leve med det. Et menneske er helheten. Finner du en dame som liker deg bryr hun seg ikke om stomi!
Gjest Pax Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Ps! Til deg over her: jeg tror det finnes så mange oppegående mennesker at stomi ikke vil være et problem så lenge du selv kan leve med det. Et menneske er helheten. Finner du en dame som liker deg bryr hun seg ikke om stomi! Jeg er enig, og for meg hadde det ikke vært noen hindring.
Cognizance Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Jeg er en potensiell kandidat for samme operasjon (i fremtiden), og har for lengst tenkt de samme tankene som du gjør. Pr. idag er jeg uten kjæreste, og redselen for at en jente skal reagere som deg gjør at jeg ikke ønsker å være aktiv på sjekkefronten. Egentlig burde du jo heller være veldig aktiv på sjekkefronten, siden du kan trenge å treffe flere før du får klaff. At folk ikke vil være sammen med noen med utlagt tarm, som du ikke kan noe for, har jo ikke noe med deg å gjøre som person, mer om hvordan damene som dumper deg på det grunnlaget tenker.
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Egentlig burde du jo heller være veldig aktiv på sjekkefronten, siden du kan trenge å treffe flere før du får klaff. At folk ikke vil være sammen med noen med utlagt tarm, som du ikke kan noe for, har jo ikke noe med deg å gjøre som person, mer om hvordan damene som dumper deg på det grunnlaget tenker. Vel, utifra trådstarters innlegg ser det ut til at noen oppfatter en person som annerledes før og etter en slik operasjon. Ihvertfall som partner i et seksuelt forhold. Om det er "politisk korrekt" å reagere slik kan helt sikkert diskuteres, men utfallet blir uansett det samme som dem som er involvert.
Gjest Forlovet med en stomioperert Skrevet 22. juni 2007 #8 Skrevet 22. juni 2007 Vel, utifra trådstarters innlegg ser det ut til at noen oppfatter en person som annerledes før og etter en slik operasjon. Ihvertfall som partner i et seksuelt forhold. Om det er "politisk korrekt" å reagere slik kan helt sikkert diskuteres, men utfallet blir uansett det samme som dem som er involvert. Oppriktig talt: Jeg er temmelig overbevist om at de aller fleste voksne og reflekterte mennesker over 25 år (og kanskje til og med noen under 25 også ) ikke finner dette problematisk. Det er mulig det er en overgang for et par fra A til B (endringer er vel alltid det?) men voksne mennesker tilpasser seg endringer. Dette går nok veldig fint og hvis du leser bladet NORILCO vil du se at du (eventuelt) ikke er alene! Du kan være far, mann, ektemann, partner, arbeidstaker, osv.: du kan gjøre alt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå