Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #1 Skrevet 21. juni 2007 Har de nesten voksne barna deres fremdeles regler de må forholde seg til? I dette tilfellet handler det om tid foran datamaskina. Gutten kan bruke 8 timer om dagen på å spille dataspill.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 21. juni 2007 #2 Skrevet 21. juni 2007 Har de nesten voksne barna deres fremdeles regler de må forholde seg til? I dette tilfellet handler det om tid foran datamaskina. Gutten kan bruke 8 timer om dagen på å spille dataspill. Vi har regler som gjelder for alle som bor i vårt hus, også for nesten 18-åringen. Dataspill har vi alltid begrenset, men det er klart at en som er 17-18 år har litt andre grenser enn en tiåring, målet er jo at ungdommen skal klare å begrense seg selv, noe jeg føler vi har klart å få til ved å aldri ha helt fri fly på spillingen.
Gjest Miss Cutie Skrevet 21. juni 2007 #3 Skrevet 21. juni 2007 Så lenge vi bor i noen andres hus, så skal man følge regler. Når mine blir eldre og bor hos meg, så skal de klart følge mine regler. Når det gjelder dataspill også. Det er ditt hus og du kan sette grenser for sånt. 8 timer er altfor lang tid. Få han ut på tur.
Rosalie Skrevet 21. juni 2007 #4 Skrevet 21. juni 2007 Så lenge vi bor i noen andres hus, så skal man følge regler. Når mine blir eldre og bor hos meg, så skal de klart følge mine regler. Når det gjelder dataspill også. Det er ditt hus og du kan sette grenser for sånt. 8 timer er altfor lang tid. Få han ut på tur. Jepp, jeg måtte følge mine foreldres husregler fram til jeg flyttet ut etter at jeg var ferdig på VGS som 19-åring.
Gjest Lovely Skrevet 21. juni 2007 #5 Skrevet 21. juni 2007 Ja, du kan sette grenser for databruk for en 17 åring synes jeg, hos oss vil ikke 8 timer foran dataen være aktuellt uansett alder hvis dette er noe som er blitt "normalen". Hvis gutten går på skole må jo dette gå utover lekser, det sosiale virkelige liv og det fysiske aktivitetsnivået?
Hobgoblin Skrevet 21. juni 2007 #6 Skrevet 21. juni 2007 Jepp, jeg måtte følge mine foreldres husregler fram til jeg flyttet ut etter at jeg var ferdig på VGS som 19-åring. Jeg og. Og de var strenge...
:-) anna Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Har en nitten år gammel stesønn. Han må selvsagt følge husets regler han også. Selv om han er voksen. Her hos oss drikker vi f.eks ikke brus midt i uka, og vi tørker opp på badegolvet etter at vi er ferdige med å dusje. Han kan også få beskjed om å rydde stua, eller vaske badet. Hadde han vært åtte timer i strekk på dataen, ikke bare en gang, men hver dag. Så hadde jeg nok snakket med ham om det. Jeg tror ikke jeg hadde laget en regel, eller sagt "du får ikke lov". Men så store barn funker det dårlig. Det er bedre å behandle dem voksent og snakke med de om det. Sende tydelige signaler om hva som er ok og hva som er for mye. Og så følge det opp. Ordene "du får ikke lov, dette bestemmer jeg" hadde jeg ikke brukt før gutten fysisk nekta å skru av datamaskina.
Elbereth Skrevet 21. juni 2007 #8 Skrevet 21. juni 2007 Vår 17-åring må følge våre regler så lenge han bor under vårt tak, bl.a. mhp data, leggetid osv. Den dagen han er myndig og førsørger seg selv er det noe annet (men da bor han sannsynligvis for seg selv...). Selvsagt er det forskjell på reglene for ham og de yngre søsknene.
kamela Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 I mitt hus gjelder de voksnes regler. Hadde innetider og leggetider også etter fylte 18 år fordi jeg også har et liv!
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Mener du i helgene eller går han ikke på skole/jobber? Så lenge han bor hjemme så skal han følge dine regler.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 I mitt hus gjelder de voksnes regler. Hadde innetider og leggetider også etter fylte 18 år fordi jeg også har et liv! Selvsagt skal hjemmeboende 18-åring være til å leve med, og ikke forstyrre familien. Men når 18-åringen er hjemme og sitter på rommet sitt uten å bråke, skal man da bestemme at han kan få lov til å lese skjønnlitteratur om h*n vil, men ikke spille dataspill? 17-åringen skal man benytte sin siste mulighet til å ha autoritet over, hvis man tror det er til nytte for tenåringen.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2007 #12 Skrevet 22. juni 2007 Hadde ikke lagt meg opp i det med mindre det forstyrret andre som skulle sove. Da er det for øvrig snakk om husregler, og ikke regler som gjelder for enkeltindivider. At det derimot kan være eller bli et tegn på andre problemer (psykiske problemer, sosiale vansker) er en annen sak, men da er det i så fall de problemene som mås ta tak i, ikke symptomet. Men for alt vi vet kan han være sosial, men på nett. Brukte en stund 8-10 timer med nesen i en bok i den alderen selv, og er glad ingen tok fra meg det, selv om jeg var asosial. Det ordnet seg etter en stund, jeg trengte bare litt fred en periode.
Anglofil Skrevet 22. juni 2007 #13 Skrevet 22. juni 2007 (endret) Enig med dere andre. Da jeg var liten kunne jeg sitte og tegne minst 6-8 timer i strekk. Eller lese en bok for den saks skyld. Jeg elsket å tegne og lese. Er veldig glad for at jeg fikk lov til å drive med det. Men samtidig holdt jeg på med minst 4-5 aktiviteter etter skolen, gikk på 'fritids' og elsket å gjøre lekser, samt at jeg også lekte mye ute med mine venner. Synes ikke det er noe galt i det, så lenge det ikke går ut over denne guttenes liv, samt at han ikke forstyrrer andre. Jeg skal innrømme selv at jeg på fridager kan sitte 8 timer foran pc'en, noe jeg synes er deilig en gang i blant for å ta seg fri fra skole, trening, verv, osv osv. Mvh Yvonne Endret 22. juni 2007 av yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå