Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret
Skrevet

Jeg er i ferd med å forlate min samboer. Vi har to barn sammen, den ene i barnehagen og den andre i småskolen. Barna vil etter all sannsynlighet bli boende hos meg.

Min største bekymring er økonomien. Jeg har utbetalt ca 12 000 pr mnd. Hvordan skal jeg klare å kjøpe møbler til et helt hus, dvs stue, kjøkken og soverom? Barna må jo også ha nye soveromsmøbler. Det de har blir stående hos far som selvfølgelig skal ha samvær. I tillegg kommer vanlige utgifter som husleie på ca 5000, kommunale avgifter, strøm, mat, utgifter til bil (som jeg er avhengig av pga jobben), barnehage og SFO, barnas fritidsaktiviteter og klær.

Noen med erfaringer som kan hjelpe meg og komme med råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du får kr 1000 mer i barnrtrygd pr. mnd. I tillegg får du barnebidrag fra barnas far. Det er vanligvis minst kr 800 pr. barn. Avhengig av farens samvær og inntekt. Barnas møbler og leker skal følge barna. Du er ikke alene om å ha det økonomisk vanskelig som enslig forsørger.

Kanskje du kan få kjøpt møbler og klær på Fretex eller i andre bruktbutikker? Kanskje dyre fritidsaktiviterer kan byttes ut med noe som er billig eller gratis? Kanskje du kan selge bilen?

Gjest Gjest_miamia_*
Skrevet

Hei.

Du skal ta deg en tur på NAV og snakke med de ang utfylling av papirer. Du har to barn, dvs at du skal ha barnetrygd for tre. Bidrag kan dere avtale dere i mellom, men om NAV skal ta det koster det et gebyr på rundt 800.- Om du går inn på NAV sine nettsider: www.nav.no kan du selv regne ut bidraget. (bidragskalkulatoren).

Husleie på 5000 sier du.. Skal du eie eller leie? Leier du slipper du jo kommunale utgifter.

Du har også rett på skatteklasse 2 om det er deg barna skal bo fast sammen med og dere ikke har delt omsorg. Om delt skal dere ha klasse 2 annet hvert år.

Du kan jo ta en tur til en sosionom der du bor. De kan alt om dette og tjenesten er gratis. Du kan også søke sosialkontoret om støtte/lån til møbler.

Lykke til..

Skrevet (endret)

Skal far beholde møblene til barna der de bor nå så bør han dele den utgiften med deg, eller kan du bare ta de med!

Ellers så må han jo kjøpe deg ut om du er deleier i hus, samt deling av møbler og sånt.

Endret av liv
Skrevet

Sats på husbanklån, da kan enslige forsørgere få bostte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...