Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av dere som har noen historier om hvordan det er å leve med en psykopat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp. Det er utrolig slitsomt.

Gjest Anonym nå
Skrevet

Min historie har du her:

Jeg har sitert hovedpunktene fra tråden, som beskriver litt

av hvordan det oppleves å leve med en psykopat!

jeg levde med ondskapen i over 20 år før jeg ble fysisk fri, og enda 10 år før jeg ble mentalt fri.

Han har hatt slik en makt over meg, at jeg må passe meg for ikke å bli dratt inn i det igjen. Det hender han prøver å ta kontakt, men da må jeg bare avvise ham. Det føles vondt for han begynner å bli gammel, men jeg har ikke annet valg, jeg kan ikke lenger tillate at han skal kontrollere og ødelegge livet mitt!

Det er vanskelig å beskrive hvordan det føles å leve med en psykopat, en kan nikke gjenkjennende til alle beskrivelser og symptomer, men det å leve med ondskapen kan ikke beskrives, det må føles. Beskrivelsene blir så kliniske, så upersonlige, men det en opplever er så langt fra upersonlig og klinisk, det er ødeleggende!

Han slo sjelden, men tok meg ofte i nakken, og tvang meg ”i kne” bokstavelig talt, krevde total underkastelse. Daglige skjellsord, krav om at jeg måtte ”forsørge meg selv” i en alder av 12 (jeg fikk mat og tak over hodet fra ham, resten måtte jeg betale selv), jeg var ”hore og flyfille” om jeg var for mye borte, og ”enstøing og venneløs” om jeg valgte å bli hjemme en kveld. Han fant alltid noe å sette fingeren på, noe å kjefte for, noe å gi skyldfølelse for.

Han forsvarte meg alltid overfor andre, det var hans jobb å kue meg, ingen andre skulle skjelle ut datteren…

Jeg begynte å glede meg til lørdagen, for da tok han seg en dram… og når han drakk, da ble han ”snill”.

Veldig mange brikker falt på plass den dagen han fikk diagnosen "psykopat" (senere antisosial personlighetsforstyrrelse), vi skjønte hvorfor han hadde slik makt over oss!

Da vi flyttet ble vi utsatt for drapstrusler, drapsforsøk, tyveri, sjikanering… det hele endte med at jeg anmeldte ham til politiet, og vi fikk beskyttelse. Så ble det stille, han hadde funnet seg en ny samboer.

Etter noen år trodde jeg han hadde forandret seg. Det hadde han ikke! Den dagen han ikke lenger behøvde min hjelp falt han tilbake i samme mønster, og jeg måtte igjen rømme fra ham for å redde livet.

Den dagen han kjørte på min 6 år gamle sønn fordi han var sinna på meg, den dagen forsvant han ut av livet mitt igjen.

Han kom på besøk noen år senere for å gjøre alt godt igjen. Da satt han og fortalte hvor slem alle hadde vært mot ham, hvor snill han hadde vært mot oss, og hvor bra vi kunne ha hatt det sammen… men at han hadde tilgitt oss for alt vi hadde utsatt ham for.

Jeg kjente at alt knyttet seg i magen min, og jeg kastet ham ut! Han hadde blitt enda verre enn før, eller kanskje jeg bare hadde glemt hvordan han var?

Uansett: det som har reddet livet til oss berørte, er at vi har vært ”siv” hele livet. Vi bøyer oss lett når det blåser opp til storm, men retter ryggen med en gang vinden har sluttet å blåse.

Hadde vi vært ”trær” hadde vi ikke vært like føyelige, vi hadde stått i mot, men vi hadde brukket under de kraftigste vindkastene.

Det ER som sagt vanskelig å beskrive hvordan det er å leve med en psykopat.

Jeg vet bare at jeg nå har et veldig godt liv til tross for en del alvorlige helseproblemer. Jeg lever et liv uten anklager, manipulering, løgn og psykisk vold, jeg har aldri hatt det så godt som nå etter at han ikke lenger er i livet mitt, og tro meg… jeg er fullt klar over hvor godt jeg har det!

Skrevet

Ikke samboer/ektemann, men et annet familiemedlem. Var forferdelig tungt, og jeg hadde null selvtillit. Har så og si ikke hatt kontakt på 8 år, men jeg sliter fortsatt med et labert selvbilde og er noe deprimert. Er glad jeg ikke lenger føler meg tvunget til å ta kontakt, og jeg har heller ikke dårlig samvittighet lenger. Men å komme dit jeg er nå tok lang tid, og jeg er fortsatt en del bitter.

Skrevet

Du anonyme, jeg lurer på om du kunne tatt kontakt med meg på pm?

Gjest Anonym nå
Skrevet
Du anonyme, jeg lurer på om du kunne tatt kontakt med meg på pm?

PM sendt.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Boken "Sjarmør og tyrann" tror jeg den heter, har blitt anbefalt meg av en som har hatt nærkontakt med en psykopat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...