Kipa Skrevet 20. juni 2007 #1 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Lukas har en tilstand som heter benign congenital hypotoni.Det er visst nervetråder som ikke vokser like fort som de skal , gjorde at han gikk sent bla, 19 mnd. I dag har han vært på ekstra kontroll som vi ba om pga endel sen utvikl på det grovmotoriske. Da ble det nevnt at han kan være et såkalt kis- kid tilfelle, og at det har sammenheng med hypotoni.. Noen som vet noe om dette, erfaringer, informasjon.. Endret 20. juni 2007 av Kipa
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Min sønn har også kiss-kidd syndrom! Men selv om han hadde alle tegnene på dette, og vi påpekte på helsestasjonen måtte han bli 7 år, ha gått 3 år hos logoped før en tilfeldig fysiterapaut mente at han kunne være et kiss-kid barn. Skal ikke gå veldig mye inn på historien hans, men hans utslag var rett og slett problem med å styre tungemuskelen pga skjevhet i rygg, nakke og bekken. Vi var kjempeheldige og fikk komme til Haldis Berger (manuel terapaut) hvor han har fått noen få behandlinger for å korrigere skjevheten og etter tre behandlinger kunne gutten plutselig klare å si alle lydene (også k og g). Sjekk denne linken, så får du mere informasjon om Kiss-Kidd! http://www.kiss-kidd.no/
Gjest Navneløs Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Dattern min har også hatt kiss-kidd. Ble født med venstresidig hoftedysplasi, og leste på nett at KISS-KIDD ofte fulgte hoftedysplasi. Eller at hoftedysplasi ofte fulgte KISS-KIDD. Vi merket at det var noe galt siden hun ikke klarte å snu hodet sitt til venstre, og hodet hennes ble flatt på venstre side, hun lå i banan stilling og gulpet hele tiden. Heldigvis var vi hos manuell terapaut når snuppa var 7 uker og etter to behandlinger (pulserte nakkevirvelen på plass) så er hun kjempe fin. Vi fant informasjon om hvor å henvende oss på www/kiss-kidd.no. Ellers er forumet et fint sted å hente informasjon og erfaringer. Lykke til
Kipa Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. juni 2007 Så det går på mer enn det motoriske altså.. Hadde visst noe å gjøre med fødselen hadde de sagt..Nå skal jeg inn å lese, takk for, info, link og for riktig staving
Kipa Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 - men er dette noe jeg skal være engtselig for at han har da..Merker lite negativt, eneste er sen grovmot. utv. Men så ser jeg det kan påvirke tegning og han tegner ikke enda- han rabler fortsatt..og hadde yndlingsside, var et ekstremt rolig spedbarn. Finner jo noe som stemmer, men mest som ikke gjør det!
Hermione Skrevet 21. juni 2007 #7 Skrevet 21. juni 2007 Dette er noko som eg har tenkt på i forhold til Malin og. Fødselen tok utrulig lang tid og under pressriene blei ho ståande og stange i bekkenet i 1,5 time før dei til slutt henta ho ut med tang. Malin er og sein motorisk. I tillegg hadde ho klar favorittside som baby og hadde kortare muskel på eine sida av halsen slik at ho holdt hodet litt på skakke. Når ho låg på rygg klarte ho ikkje å snu hodet heilt mot venstre. Vi gjekk hos fysioterapeut for å bøye og tøye litt på den korte muskelen, så akkurat det ordna seg etterkvart. Men ho går og spring litt rart og har litt dårlig balanse. Dette har også barnehagen kommentert og dei har anbefalt oss å ta kontakt med helsestasjonen. Malin kan heller ikkje "k" og "g" -lydane, men ho er jo ikkje fyllt 3 år endå, så då er det litt tidlig å bli bekymra for det. Eg hadde tenkt å sjå det an litt, men viss det er sånn at ein merker forskjell berre etter eit par behandlingar hos manuell terapeut burde eg kanskje få sjekka ut om det er KISS ho har!
Kipa Skrevet 21. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. juni 2007 mye negativt sier du kosemose...vil det si at det påvirker utviklingen framover... Han synes det er vanskelig å ta på sko, kle på seg- sjelden jeg har sett det hos 3- åringer. Gutter kan jo være litt late, men kan det være et "symptom" også?
Hermione Skrevet 21. juni 2007 #9 Skrevet 21. juni 2007 Her står det forresten litt info om KISS-KIDD: http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/hva_er_kiss_kidd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå