Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg trenger noen gode råd. Jeg er ikke av husmor-emnet, og nå trenger jeg råd. Hva kan jeg gjøre for å skape et _hjem_? Hvilke planter bør jeg skaffe meg som kan overleve med meg? Jeg var så stolt over den lille margeritten min, men den døde etter en uke, enda jeg hadde den i vinduskarmen så den skulle få sol, og vannet den to ganger i løpet av den uka... Men den døde.

Hva kjennetegner en god husmor? Hva bør jeg lære meg? Og jeg mener det faktisk! Typen min mener jeg gjør det så dårlig i hjemmet, og nå må jeg ta meg sammen litt... Kom med gode råd!!

Endret av Vraket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du hjemmeværende, og er den som har ansvaret for hjemmet? Jobber dere begge to, kan han være den som fikser slike ting. Det må ikke være deg, bare fordi du er dame. Jeg mener dere er to om å skape et hjem, for det er ikek bare ditt ansvar.

Men skal jeg komme med noen gode råd, må det bli:

Grønne planter er lettere å holde enn blomster. De krever ikke så mye, og holder seg mye lengre. Ellers vet jeg ikke hva som betegner en god husmor, og har ingen anelse om hva typen din forventer av deg.

Skrevet

Hihihi ... Dette var jo et søtt innlegg!

Jeg foreslår at du skaffer deg noen sukkulenter. De overlever det meste. Men spør i en blomsterforretning - de har god peil og er stort sett glade for å hjelpe.

Ellers, hvis du vil gjøre noe husmor-aktig, kan du jo lære deg å bake et par enkle kaker, feks? Kjæresten min synes jeg er veldig huslig når jeg baker. Jeg velger ofte muffins eller pizzasnurrer - enkelt og godt!

Men hva som kjennetegner en god 'husmor' ... Det er vel å holde det pent og ryddig i hjemmet? Hva er det egentlig kjæresten din synes du er så dårlig på, da? Og hva gjør han for å skape et godt hjem?

Gjest Elastica
Skrevet

Hvis målet er at hjemmet skal se ut som en jungel, ville jeg satset på orkideer eller avskårne blomster. ;) Orkideer overlever alt - trenger bare en liten dasj vann i uka, og blomster hiver man når de har visnet.

Ellers er mitt beste råd at man skal gjøre litt hver dag, for å unngå at de store skippertakene blir nødvendig.

Liker du å lage mat? Liker du å rydde? Liker du å vaske? Jeg liker igrunn ingen av delene, men siden jeg liker å ha det ryddig, har jeg funnet ut at det er bedre å holde det ryddig enn å ta den store opprydningen en gang pr. uke.

Ikke ha for høye ambisjoner, men en blomsterkvast på stuebordet er fint for øyet. Forutsetningen er selvsagt at det ikke ser bomba ut ellers i rommet.

Skrevet

Han er mye mere hjemme enn meg, men jeg tror han savner det at jeg kan å bake, lage mat, ta meg av huset og sånn...

Jeg hater å rydde, jeg er en kløne, jeg har satt fyr på kjøkkenet to ganger siden vi flyttet sammen for 10 måneder siden... Jeg misliker vaskinga sterkt av en eller annen grunn, jeg syns faktisk det er sjarmerende med litt rot (bøker som ligger framme halvleste etc - ikke klær i hauger og gamle pizzaesker)...

Jeg må jo begynne et sted, så jeg tror jeg skal prøve med det litt-hver-dag-trikset. Litt av problemet med å få det til å se koslig ut her hjemme, er at vi bor på et lite, sjabby sted - det er nedslitt og sånn...

Takk for tips!! Men kanskje du, Lilith, kan legge ut oppskrit på pizzasnurrer? Og jeg må prøve å bli mere "huslig"... Hva kan gjøres for å skape et godt hjem egentlig??

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo begynne med noen halvfabrikata om du ikke er så flink til å lage mat. Med en muffinspakke kan man ikke gjøre noen feil. (Du kan jo kaste pakken før han ser den, så blir han enda mer imponert. ;) )Deretter kan du komme inn på matforumet og lete opp noen enkle oppskrifter der. Mye enkelt, og selv om noen av rettene i ukemenytråden ser kompliserte og imponerende ut, er mange forbausende lette.

Litt hver dag er bra. Ei venninne av meg tar et rom hver dag, kanskje det er en ide?

Lag en oversikt over hva som må gjøres, og fordel oppgavene mellom dere.

Blomster har du alt fått tips om, det er en plante som er vanvittig lett, men som har et komplisert navn. Den heter noe på z. Spør på blomsterbutikken, de vet det sikkert.

Skrevet
Jeg hater å rydde, jeg er en kløne, jeg har satt fyr på kjøkkenet to ganger siden vi flyttet sammen for 10 måneder siden...

*Fnis* hvordan klarte du å sette fyr på kjøkkenet? Og to ganger?

Ikke alle kan og vil bli "perfekte" husmødre. Mannen din får nesten finne seg i at du ikke er personen som automatisk fikser et plettfritt hjem. Og er det egentlig husarbeidet som skaper et hjem?

Min versjon av et "hjem" er stedet der jeg og min kjære bor. Det som skaper "hjemme-følelsen" er slikt som å lage og spise middag sammen, og sammen ta vare på tingene våre. Det er det vi gjør sammen som skaper hjemmet. :)

Skrevet (endret)
Jeg hater å rydde, jeg er en kløne, jeg har satt fyr på kjøkkenet to ganger siden vi flyttet sammen for 10 måneder siden... Jeg misliker vaskinga sterkt av en eller annen grunn, jeg syns faktisk det er sjarmerende med litt rot (bøker som ligger framme halvleste etc - ikke klær i hauger og gamle pizzaesker)...

Jeg må jo begynne et sted, så jeg tror jeg skal prøve med det litt-hver-dag-trikset. Litt av problemet med å få det til å se koslig ut her hjemme, er at vi bor på et lite, sjabby sted - det er nedslitt og sånn...

Gjør det til en vane å rydde og vaske opp hver dag, for eksempel etter middag. Etter hvert som det blir en vane, så vil du ikke mislike det så sterkt. Ha litt orden - særlig på kjøkkenet - så vil det se ryddig ut hele tiden. Hvis dere bare er to stykker kan det ikke ta all verdens tid å vaske/rydde litt jevnlig.

Selv om det er litt shabby der dere bor så kan det bli koselig likevel. Kjøp inn litt tilbehør og pryde vegger, bord og hyller med. Det trenger ikke være så mye eller så dyrt; duftlys, fine vaser( med blomster), matchende duker osv.

Endret av Alou
Gjest =tentacle=
Skrevet

Han er mer hjemme enn deg, men han vil at du skal være "mamma" og ha ansvar for at det er ryddig, rent, koselig og lukter god middag og hjemmebakst? Jeg er ikke sikker på om jeg hadde akseptert den stillingsbeskrivelsen uten at han deltar med solid innsats selv :legrine:

Rydding og vask: tenk over hvor det hoper seg opp med rot og støv. Hva trenger dere for å håndtere det effektivt? F.eks noe å legge brukt og skittent tøy i på soverom og bad, kost og brett i nærheten av entreen og på kjøkkenet, tørr-og våtmoppsystem er genialt til å få kontroll på gulvene raskt (skvett med grønnsåpe i krokene for å få nyvasketfølelsen ;)), bruk gummihansker når du vasker så blir det ikke så ekkelt, når det lages mat er det faktisk lurt med "arbeidstallerken" til å legge fra seg grisete redskaper man ikke er ferdig med som man fikk innprentet på skolekjøkkenet men har fortrengt siden, oppvaskmaskin er kjøkkengrisens beste venn.

Mat: kokebøker. Bruk litt tid i en bokhandel eller på biblioteket, bla gjennom og finn en eller to som passer deg, med basisoppskrifter. Se at de ikke bruker en haug med ingredienser, ingredienser du ikke vet hva er eller hvor man får tak i, veldig fancy dandering av maten og begreper og tilberedninger du ikke har peiling på. Da blir ikke boken brukt likevel, og kjøkkenbrannfaren krever at du ikke må holde styr på for mye på en gang. Det er kjempemye oppskrifter på nett, men mer jobb å lete etter det du vil ha. Har du en mor eller venninne som er flink til å bake noe du vil lære deg, så spør. Da lærer du hva som er passe konsistens på deigen og hvordan de gjør det for å få det til å heve seg, pluss andre små triks. Å lage mat sammen er sosialt, det kan dere også gjøre sammen med venner, og da kan du lære å lage et helt måltid mens du hakker løk.

Bruk en timer eller mobilen til å holde styr på koke- og steketider.

Sett skitne gryter og former i vann med en gang, så blir det ikke så stress å få det rent.

Stemning: Ta vekk stygge ting som ikke trenger å være der. Planter som er vanskelige å drepe er "palmer", med grønne blader og tykk stamme. Stammen overlever alt, selv om bladene kan visne og falle av. Elefantfot, f.eks. Du får gode tips i blomsterbutikker og hagesentre. Orkideer er dessverre for engangbruk hos meg, de har det aldri godt nok til å blomstre igjen.

Tente stearinlys (pass dem eller ha dem kun til måltider), musikk og avskårne blomster er lette veier til å få det koseligere. Pluss å ha venner på besøk ofte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes han er storforlangende. Kanskje han skal lette på ræva og gjøre en innsats selv?

Bare fordi du er kvinnen i forholdet så betyr det ikke at du skal være husmoremne. Siden det er hans savn kan han jo bli sånn selv!

Hos oss er det samboeren min som vanner blomstrene. For øyeblikket har vi bare to planter på veggen som overlever alt. Pga småingene gidder jeg ikke ha flere planter enda. Før hadde vi en yokkapalme. Innbildte meg at den var robust, men vår daua etter kort tid.

Han baker brød. Jeg baker kaker og rundstykker. Og når jeg får det til, kan hvem som helst bake. Det er ikke noe hokus pokus! Følg oppskrifta. Et lite tips er å la eggene bli romtempererte før du pisker eggedosisen.

Vi er heldigvis rotete begge to. Skippertaksmetoden funker greit her.

Gjest vimselot
Skrevet

Er vel ikke den mest ryddige, svidde kokte egg er mine greier, men er kjøkkenet og badet rent og litt ryddig, så kan resten samle seg. Det er da ikke bare ditt ansvar. Kan du ikke bake, så kjøp ferdig-sjokoladekake-mix. Da trenger du bare å ha i olje og røre litt. Gjem emballasjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...