Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde en prat med min mor igår kveld. Kom til å nevne at jeg hadde lest om arrangerte singleturer, og hvor bra jeg synes det hørtes ut.

Jeg er singel, midt i 30 årne , med 2 barn og 2 forhold bak meg. Hun sier videre at det hadde hun ikke turd, hadde følt at alle så på henne.

Jeg sier at det gjør jo ingenting - alle er jo i samme båt. Diskusjonen går videre og hun sier :" ja men en vil jo gjerne være bedre enn andre (inneforstått med at det blir synlig å være singel når man er med på en sånn tur, og det beste er å være par) , jeg hadde følt at alle tenkte - Hun har ikke klart å finne noen", "tror jeg ville gått med maske". Jeg ble satt ut, og svarte bare - "takk for at du minnet meg på det"- hvor hun ler og sier -" ja men jeg mener det....."

Er det sånn oppfatningen er, at det er sivilstatus som forteller noe om hvor vellykket en er? For min del er sivilstaus en av mange ting som sier noe om deg som person. Deriblandt jobb, venner , barn, osv....

Hva tenker dere? :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker ikke slik jeg :)

Mange single i dagens samfunn. og slike turer må jo være midt i blinket for dem ! Jeg hadde tenkt at det var bedere å dra på "singel-tur" enn alene på en vanlig tur. Her blir du kjent med nye mennesker som og er single - ikke bare par.

Og status kommer ikke av om man er singel eller ei. Synes nesten synd på moren din som tenker slik.

Gjest Gjest_Cronos_*
Skrevet

Jeg syntes ikke det var noe moro å være singel, men tror det hadde mindre med sosial status å gjøre, og mer med at jeg var ensom. Har aldri sett på noen single som at de har annen status.

Skrevet (endret)

Oppfatningen er nok slik for noen, men langt i fra for alle. Jeg tror ikke noen av de som er med på en slik tur tenker slik, men de er med for å ha det gøy.

Egentlig er det litt synd på din mor, som tror at man må være to for å være lykkelig og for å heve sin egen status. Det er mange single som trives som singel, og kunne ikke tenke seg å leve i noe parforhold. De trives med det, og har et helt annet syn på dette enn det din mor har. Det er ikke dermed sagt at din mor har feil tankegang, for tydeligvis er det å være to noe hun er opptatt av. Men du må jo ikke være som din mor, og din mor har ikke fasiten på hvordan du skal leve livet ditt.

Jeg tror at de fleste har det best i et parfohold, når de har lært seg å trives i sitt eget selvskap. For da er man ikke helt avhengig av partneren sin, men lever sitt eget liv utenom forholdet også. Dette er noe ejg tror en del mangler, fordi de rett og slett "hopper" fra det ene forholdet til det andre. De våger rett og slett ikke være alene.

Meld deg på en slik singeltur, for da møter du mange som er i samme situasjon og som ønsker å ha det gøy sammen med andre single.

Endret av *Mina*
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg sier at det gjør jo ingenting - alle er jo i samme båt. Diskusjonen går videre og hun sier :" ja men en vil jo gjerne være bedre enn andre (inneforstått med at det blir synlig å være singel når man er med på en sånn tur, og det beste er å være par) , jeg hadde følt at alle tenkte - Hun har ikke klart å finne noen", "tror jeg ville gått med maske". Jeg ble satt ut, og svarte bare - "takk for at du minnet meg på det"- hvor hun ler og sier -" ja men jeg mener det....."

Hva tenker dere? :forvirret:

Tror ikke mange promille av befolkningen tenker slik din mor gjør. Det virker veldig "gammeldags" å tenke slik.

Skrevet

Dessverre finnes det noen som tenker slik, som for eksempel moren din. Lyspunktet er at jeg tror ikke mange tenker slik. Mener hun at det er bedre å være i et dårlig forhold enn å være singel? Jeg lurer på hvorfor hun tenker slik, hva kan ligge bak? Skal hun unngå å dra på turer med andre pensjonister da (om hun er det), fordi da er det "in the open" at hun er pensjonist? Det tror jeg vil bli en ganske trist og ensom tilværelse.

Uansett, jeg synes du skal dra på en slik singelstur. Det blir sikkert kjempemorsomt og du vil nok få nye venner også. Og når du viser moren din bilder fra turen, og forteller hvor morsomt det var, endrer hun kanskje mening.

Skrevet

Det er nok veldig, veldig få som tenker sånn nå.

Det har jo lenge vært "trendy" å være singel, noe som er ansett for å være et spennende og moderne liv.....

Min mor har sagt noe av det samme, men da i retning av å forklare hvordan de så på dette før, da hun var ung.

I dag tenker vi jo ikke sånn, hele samfunnet er jo forandret, folk har gjerne flere singelperioder i løpet av livet.

Da mødrene våre var unge, giftet man seg, og forble gift i de fleste tilfeller. Så var det vel noen da, som ikke fant noen, eller som kanskje også ville leve alene.

Skrevet

Jeg tror det er en eldre generasjon som tenker sånn. Men merker også at noen av venninnene mine som har barn synes synd på meg som ikke har det. Enda jeg ikke kan tenke meg barn i det hele tatt!

Synes ikke dette er noe å tenke på, det er rett og slett bare noen som er innsnevra i tankegangen, jeg ser det stadig selv. Dra på singeltur du, det blir sikkert moro! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tåpelig gammeldags mor, glem det hun sa!

Hvem er gode på slike turer? Jeg synes inspiratour virker lovende, men kanskje noe dyr (link)

Andre som vet om andre gode tursteder i singelkategorien?

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Så godt å se at det er mange her som ikke tenker som din mor. Jeg har nemlig venner som tenker presis som henne. Jeg har en venninne som lever i et dårlig ekteskap, men som ikke kan tenke seg å være alene. Hun kan heller ikke skjønne at ikke jeg finner meg en mann.

Har også hørt kommentarer fra andre hvor singelturer nærmest blir latterliggjort.

Derfor er det så godt å se at folk her inne tenker annerledes. Takk for det :klappe:

Jeg synes absolutt at du skal dra på singeltur. Jo flere som drar, jo lettere blir det å snu negative holdninger fra omgivelsene til slike turer.

Gjest Gjest
Skrevet
Så godt å se at det er mange her som ikke tenker som din mor. Jeg har nemlig venner som tenker presis som henne. Jeg har en venninne som lever i et dårlig ekteskap, men som ikke kan tenke seg å være alene. Hun kan heller ikke skjønne at ikke jeg finner meg en mann.

Har også hørt kommentarer fra andre hvor singelturer nærmest blir latterliggjort.

Derfor er det så godt å se at folk her inne tenker annerledes. Takk for det :klappe:

Jeg synes absolutt at du skal dra på singeltur. Jo flere som drar, jo lettere blir det å snu negative holdninger fra omgivelsene til slike turer.

Jeg har en venninne som er liknende. Var ikke klar over det før typen dumpet henne. Hun satt da og gråt til meg over hvor tragiske single mennesker var og at hun ikke kunne vise seg i sosiale sammenhenger mer. Jeg var på det tidspunktet single så hun måtte jo etterhvert ro ganske kraftig for å forsvare at det selvsagt ikke gjaldt meg....

Mennesker med sånne holdninger finnes dessverre i alle aldre tror jeg. Har vel noe å gjøre med hvor selvstendig man er? Hun det er snakk om har jo mer eller mindre gått fra et forhold til det neste siden tenårene...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker akkurat som din mor og jeg er "bare" 30. Tenker sånn uavhengig om jeg er singel eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Folk flest er ikke single unge voksne i byen, så det er ganske utbredt oppfatning at single ikke er helt vellykkede.

Skrevet

Det jeg synes er trist er folk som krampaktig holder på et åpenbart dårlig forhold fordi de er redde for å være alene... Det er en del av dem i "foreldregenerasjonen".

Det er fint å være to - men ikke for en hver pris.

Gjest Gjest
Skrevet
Folk flest er ikke single unge voksne i byen, så det er ganske utbredt oppfatning at single ikke er helt vellykkede.

Stemmer virkelig dette? For meg er det mindre vellykkt å være i et dårlig forhold, og de er det magne av, en å være selvstendig singel...

Skrevet

Jeg tror nok den tankegangen er mer urbredt blandt eldre generasjoner. jeg var 21 da farmor døde, og hun hadde allerede rukket flere år med bekynring over at jeg var singel... Men når det er sagt -jeg har også venninner i 20-årene som kommer med jevnlige hint om at jeg må se å finne meg en mann og bli voksen (!). Tror det beste er å prøve å heve seg over det -dra på singetur med hevet hode og kos deg :)

Gjest Gjest
Skrevet

I gamle dager var det farlig for kvinner å ikke bli gift og forsørget, det ble sett på som et enormt sosialt nederlag.

Det var også farlig å få barn utenfor ekteskap, både for mor og for "lausungen".

I dag fødes over 50% av alle barn i Norge utenfor ekteskap, og 30& av befolkningen i oslo lever alene.

Så tidene forandrer seg, heldigvis. Moren din har gått ut på dato, stakkars.

Gjest Gjest
Skrevet
Er det sånn oppfatningen er, at det er sivilstatus som forteller noe om hvor vellykket en er?

I dag er det politisk korrekt å si at singelturer er helt OK. Den eldre generasjonen har ikke helt fått inn dette ennå. De sier dessverre fremdeles det de aller fleste tenker: Drar du på singeltur, er du en sosial taper som ikke klarer å skaffe deg en type på egen hånd.

For de aller fleste som sier at singeltur er helt kult og greit, ville aldri dratt på en slik tur selv.

Gjest Gjest
Skrevet
I dag er det politisk korrekt å si at singelturer er helt OK. Den eldre generasjonen har ikke helt fått inn dette ennå. De sier dessverre fremdeles det de aller fleste tenker: Drar du på singeltur, er du en sosial taper som ikke klarer å skaffe deg en type på egen hånd.

For de aller fleste som sier at singeltur er helt kult og greit, ville aldri dratt på en slik tur selv.

TS her. Tror du treffer spikeren på hodet her. Cluet ligger i hva som er politisk korrekt å si, og hva en egentlig tenker. For meg er det en ærlig sak at jeg ønsker meg en kjærest, på samme måte som jeg ville ønske meg en jobb om jeg manglet det, trygg økonomi om jeg manglet det. Det ser ut som det fremdeles er en vei å gå med oppfatning av sosial statur. Hva som er vellykket og ikke. Heldigvis har jeg breie nok skuldre til å takle både singelturer og nettdate, om noen synes synd på meg eller mener jeg er en sosial taper, så er det også helt ok. De fleste forhold rundt meg er likevel forhold som jeg opplever som dårlige, og for meg er det i hverfall ikke sosial status å bli værende der.

Skrevet

Jeg har noen single venninder. Dersom noen av de hadde dradd på singeltur hadde jeg syntes det var kjempetøft. Selv hadde jeg ikke turt å dra på tur med en hel gjeng jeg ikke kjennte.

To av dem dro også alene på utveksling, og videre på tur rundt i Asia ALENE. De hadde det kjempe kjekkt, ble kjennt med mange mennesker og har virkelig min respekt for dette. Jeg syntes det viser styrke at man tror på seg selv så sterkt at man vet at man håndterer en gruppe med ukjennte mennesker, og stoler så mye på seg selv at man vet man har det supert alene. De fleste hadde ikke turt noe slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...