Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Min mann var veldig fin i sjakett. Det som ikke var fint var den stripete buksen! Hun i salongen sa noe sånn som å ha svart bukse til sjakett var som å ha lakksko til joggedress! Vi ente derfor opp med å ta lang jakke til han. Men etter at vi kom hjem har vi tenkt mer på dette. Kan vi ikke gjøre som vi vil? Ta sjakett men ha svart bukse. Hva mener dere om dette? Vi viste ikke at det skulle være stripete bukse til, er det noe "alle" vet? Kjole og hvitt var ikke fint på han. Så nå sitter vi her og tenker å ta vanlig dress, hvis vi ikke skal "bryte" reglene!
Kykkelikokos Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Mannen min gikk for dress med vest og kalvekryss. Det er det nærmeste vi kom sjaketten i hvert fall. Jeg tror det ville se rart ut med sjakettjakke med svarte bukser til. Du vil jo mest sannsynlig ikke finne en bukse som er i samme stoff som jakken..
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 HVa med å prøve en svart bukse til sjaketten for å se hvordan det blir seende ut, vet at det kanskje ikke er så enkelt å få... siden de som selger/ leier ut disse kanskje ikke er så villige til å la dere prøve, men hør med flere. Tror kanskje at sjaketten er blitt så vanlig at folk vil se at det ikke er som " det skal" men vet ærligtalt ikke om det vil spille noen rolle, er det fint regner jeg med at en del vil tenke at det vil de også gjøre, er det ikke fint, regner jeg vel med at dere ikke går for det. Min mann skla gikfte seg i smoking, men med vest istedenfor magebelte, han synes ikke magebeltet er noe fint, og han hadde en gammel smoking med vest som er kjempefin til han. Har fått høre dette at en av gjestene som er veldig opptatt av skikk og bruk, hun mente at de ikke var mulig å bruke vest til smoking. Det viser seg at det fra gammelt av var ganske vanlig og til den type smoking han skal ha så skal man bruke vest... Så dere skal alltids klare å finne en grunn til å bruke svartbukse hvis dere føler at dere trenger det...Hvis det er fint med svart bukse til er det ganske sansynlig at noen har gjort det før. Uansett synes jeg dere skal velge det dere synes er finest, og som dere trives best med..... deres bryllup osv....
Kykkelikokos Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Tror ikke jeg har sett smoking med vest før, men det er sikkert fint! Magebelte til smoking er det vel de færreste som går med i dag.
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Som den dannede kvinnen jeg er, hadde jeg aldri latt min brudgom hatt svart bukse til sjakett. Det hadde ikke vært nødvendig heller, all den tid han er langt mer opptatt av etikette på klesfronten enn meg. Selvom stripete bukser til sjakett var et ukjent fenomen for deg, er det sikkert at mange av gjestene kommer til å stusse over dette valget. Sjakett er egentlig et formiddagsantrekk og tilhørende korrekt antrekk for kvinnen vil derfor være drakt/kort kjole og hatt. Dette er noe de fleste salonger gir en lang marsj i, noe som forsåvidt er greit, men jeg ville hatt enten smoking eller snippkjole. Antrekket til brudeparet syns jeg bør stå til antrekket til gjestene. Dersom man velger snippkjole, er det greit å invitere til smoking/mørk dress, bare så det er sagt. Når alt kommer til alt er det viktigste at dere føler dere vel og fine. Gjør derfor akkurat som det passer dere, men vær klar over at mange vet at det er korrekt med stripete eller grå bukser, og kommer til å stusse over et eventuelt avvik.
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Tror ikke jeg har sett smoking med vest før, men det er sikkert fint! Magebelte til smoking er det vel de færreste som går med i dag. Korrekt smoking er jakke med sjalskrage, enkeltspent, sløyfe og magebelte i sort silke. Sløyfen må for guds skyld ikke være ferdigknyttet! Sko i lakk. Mmmm, lekkert.
Kykkelikokos Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Ser på smoking med vest nå her: http://www.aformalaffairtuxedo.com/mahogany-tux-A1088.jpg Lekkert!
Rosalie Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Er ikke sjakett det samme som kjole-og-hvitt, eller kostym, som de kaller det på svensk? Helt vanlig med svart bukse til det - eneste jeg vet som ikke bruker svart bukse, men stripete i stedet, er brudgommer... EDIT: Og det var ikke helt det samme, nei... Annen skjæring på jakka, og grå vest... Men jeg kan ikke skjønne at svart bukse kan være noen krise, altså... Ellers er jo kjole-og-hvitt et meget godt alternativ! Endret 20. juni 2007 av Wadjet
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Ellers er jo kjole-og-hvitt et meget godt alternativ! Tiltredes. Dette er det lekreste, mest elegante plagget. Og man kan fint invitere til smoking og dermed forsikre seg om at brudgommen blir den fineste mannen!
øyenstikker Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Tydeligvis mange som vet mye om sånt her... Jeg ville iallefall ikke reagert om han hadde sort bukse med sjakett! Men så vet ikke jeg hva som er "riktig" heller da.
Kykkelikokos Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 Tydeligvis mange som vet mye om sånt her... Jeg ville iallefall ikke reagert om han hadde sort bukse med sjakett! Men så vet ikke jeg hva som er "riktig" heller da. Det kan være du hadde reagert om du hadde sett det. Det er ikke sikkert det ser så "naturlig" ut siden det sikkert ikke produseres sorte bukser til sjakett, og det derfor kunne blitt fargeforskjell eller forskjell i stoffet.
Gjest tita Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Korrekt smoking er jakke med sjalskrage, enkeltspent, sløyfe og magebelte i sort silke. Sløyfen må for guds skyld ikke være ferdigknyttet! Sko i lakk. Mmmm, lekkert. Man får smoking med både med sjalskrage og med slag. Til smoking med slag hører også svart vest, mens jakken med "sjal" kan kombineres med det brettede magebeltet... ( fant dette i en skikk og bruk) og det forklarte hvorfor min kjære har en gammel smoking med vest.... jakken har slag. Vi vurderte både sjakett og kjole og hvit,( han har kjole og hvit hengende i skapet siden han har vært aktiv danser) men endte opp med smoking siden det er mindre stivt.... og ja er helt enig i at slike ting ikke skal være ferdigknyttet. heldigvis er han kjempedyktig på slikt så det går nok veldig bra.... har til og med kjøpt lommeur i" morgengave" som han skal få dagen før, da blir han nok super fin.....
Hedda-78 Skrevet 20. juni 2007 #14 Skrevet 20. juni 2007 Min mann hadde svart sjakett med sølvgrå vest. Funka fint, det! Men da var jo naturligvis både jakka og buksa i samme stoff.
spinnvil Skrevet 20. juni 2007 #15 Skrevet 20. juni 2007 Min mann hadde svart sjakett med sølvgrå vest. Funka fint, det! Men da var jo naturligvis både jakka og buksa i samme stoff. Min kjære hadde også svart sjakett med sølvgrå vest. Han ville ikke ha sånn gråstripete bukse til sjaketten, så vi fant en sjakett med skyggestriper i som han brukte. Kjempefin! Man trenger altså ikke bruke sånn gråstripete bukse hvis man ikke vil, men jeg syns jo det er finest hvis jakken og buksa er i samme stoff.
Lilli1979 Skrevet 20. juni 2007 #16 Skrevet 20. juni 2007 Hvem er det egentlig som lager disse reglene? Og hva skjer hvis du bryter dem? Nei, velg det dere syns er penest... Folka i butikken har da virkelig ikke noe med å betsemme hva DERE skal ha i DERES bryllup... De burde bare være glad til for at dere legger igjen penger hos dem...
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #17 Skrevet 20. juni 2007 Hvem er det egentlig som lager disse reglene? Og hva skjer hvis du bryter dem? Nei, velg det dere syns er penest... Folka i butikken har da virkelig ikke noe med å betsemme hva DERE skal ha i DERES bryllup... De burde bare være glad til for at dere legger igjen penger hos dem... Enig i at trådstarter m/brudgom skal velge det som passer akkurat dem best. Men hun stilte et spørsmål, og da er det kanskje greit å ta med i betraktningen at det er andre som kjenner til disse reglene, og som kanskje hever øyebrynene over klessammensetningen. Du har sikkert også dine områder hvor du kjenner kleskoden ekstra godt. Litt-rart-med-gymdrakt-over-tightsene-og-flettesnor-i-livet på-aerobictimen-aktig.
Lilli1979 Skrevet 20. juni 2007 #18 Skrevet 20. juni 2007 Ser poenget ditt.. men samtidig syns jeg fortsatt det er noe tull.. Hva er det verste som kan skje liksom.. at en eller annen tante hvisker til sidemannen "sååå du brudgommen, han hadde ensfargede bukser til stripete jakke " Er ikke så opptatt av alle disse reglene jeg da, i mitt bryllup er jeg f.eks mest opptatt av at folk skal få holde talen sin, ikke at de følger et eller annet skjema om hvem som skal snakke i hvilken rekkefølge.. Toastmasteren holder uansett orden i sysakene. Vi er jo ikke kongelige heller... På den annen side respekterer jeg stort sett kleskoder.. jeg går f.eks ikke i joggebukse på jobb eller på butikken i underbuksa... Men når det gleder bryllup er det så mange såkalte regler at jeg strengt tatt ikke bryr meg.. vi er ikke slaskete selv om jeg gifter meg i hvit kjole, selvom reglene sier at det symboliserer jomfrulighet...
Gummi Tarzan Skrevet 21. juni 2007 #19 Skrevet 21. juni 2007 Vi giftet oss for 2 uker siden og mannen min var helt nydelig :rødme: Han hadde svart dress, hvit smokingskjorte og vest og cravat i kremhvitt som matchet kjolen min. En blanding av flere stilarter med andre ord, men han fikk bare komplimenter. Han prøvde både smoking og sjakett, men følte seg ikke vel i noen av delene. Derfor ble det en blandings. Det er like viktig at mannen føler seg vel som bruden mener nå jeg ihvertfall, så hvis mannen din vil ha svarte bukser så "go for it"...
Kykkelikokos Skrevet 21. juni 2007 #20 Skrevet 21. juni 2007 Hørtes fint ut, Gummi Tarzan Jeg mener det er greit å blande, men det er nok enklere å blande med "utradisjonell" skjorte til antrekket enn å blande buksene siden de helst bør være i samme stoff som jakken. Men er man heldig så kan man sikkert finne noe som matcher!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå