Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Hvor mye mat kaster du? Hva slags type mat kaster du mest av?
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #2 Skrevet 20. juni 2007 Kaster lite mat, faktisk. Var verre før. Det vi kaster mest av er nok tiloversblevne kokte poteter og ris. Og brød - oj, det kaster vi nok endel av... Ellers noe salat o.l, men ikke mye.
Ce'Nedra Skrevet 20. juni 2007 #3 Skrevet 20. juni 2007 Kaster så og si ikke mat i det hele tatt. Lager ikke mer enn vi spiser, men så er vi bare to i husholdningen. Hender det blir litt ris eller pasta til overs, det er vel det eneste vi kaster her også. Men før vi begynte å spise knekkebrød i stedet for brød, kastet vi mye brød.
-frøya- Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Kaster ikke så mye mat. Blir mest ris/pasta som er til overs,noe salat. Kastet mer før,da pålegg som ikke rakk og bli spist opp før det gikk ut på dato.Men det var mest når jeg bodde alene. Nå har jeg en samboer som ikke er så redd for om det har gått en dag eller to over datoen heller.
Brunhilde Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Jeg kaster lite mat, men det hender at et eller annet blir glemt i kjøleskapet og ryker i dunken. Er så lite at jeg ikke verken tenker over eller har dårlig samvittighet for det.
salsera Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Vi kaster lite mat. Brød skjærer vi opp og fryser ned, og tar bare ut det vi trenger. Middag beregner vi ganske bra, så vi har mest planlagte rester som brukes til lunsj neste dag. Frukt og grønt går det mye av, men det hender jo at det er et dårlig eksemplar blant det vi kjøper som må kastes, eller at noe blir dårlig fortere enn vi trodde, men det er ikke så ofte.
Gjest Jytte Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Ris og poteter kaster jeg aldri. Koker som regel alt for mye med vilje - da har jeg mulighet til å bruke dem til raske retter den påfølgende dagen. Jeg er nok kanskje litt umulig - for jeg synes rester er deilig å ha - så og si alt brukes til middag/lunsj dagen derpå. Så bådde poteter, ris, kjøtt og grønnsaker gjemmes til bruk i restemat ... Fisk gjemmer jeg også - for det er kjempegodt å ha liggende i kjøleskapet og spise kald dagen etter. Det som kastes her i huset er brød - det er uhyre vanskelig å kjøpe brød. En dag spises det haugevis - dagen etter spises det nesten ingenting ... Det hender at jeg bruker overskuddsbrød til arme riddere eller ostesmørbrød - mest fornøyd med meg selv når jeg klarer å bruke det opp.
Hobgoblin Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Nesten ingenting! Det eneste som "kastes" er utgåtte melke/fløterester. Det er jo ikke alltid man har lyst på vafler/ pannekaker heller...
Gjest bada Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Ris og poteter kaster jeg aldri. Koker som regel alt for mye med vilje - da har jeg mulighet til å bruke dem til raske retter den påfølgende dagen. Jeg er nok kanskje litt umulig - for jeg synes rester er deilig å ha - så og si alt brukes til middag/lunsj dagen derpå. Så bådde poteter, ris, kjøtt og grønnsaker gjemmes til bruk i restemat ... Fisk gjemmer jeg også - for det er kjempegodt å ha liggende i kjøleskapet og spise kald dagen etter. Det som kastes her i huset er brød - det er uhyre vanskelig å kjøpe brød. En dag spises det haugevis - dagen etter spises det nesten ingenting ... Det hender at jeg bruker overskuddsbrød til arme riddere eller ostesmørbrød - mest fornøyd med meg selv når jeg klarer å bruke det opp. Jeg har det akkurat som deg!
øyenstikker Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 uff, tror nok jeg kaster en del mat Men det er fordi jeg har cøliaki og noe annet med magen jeg er under utreding for. Så da må jeg ha mye i kjøleskapet som jeg har lyst på for å spise. Men så er jeg mye dårlig og da spiser jeg ikke så mye alikevel...så da blir det dårlig og må kastes Utenom det er det mest ris og ting på glass som blir kastet.
Gjest Pax Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Ikke mye. Det kan gå uker mellom hver gang.
Gjest Alou Skrevet 20. juni 2007 #12 Skrevet 20. juni 2007 Veldig lite. Mest av middagsrester og sure melkeprodukter, ellers lite.
-Simba- Skrevet 20. juni 2007 #13 Skrevet 20. juni 2007 Alt for mye! Skulle ønske jeg hadde matavfall, så hadde jeg ikke trengt til å ha såååå dårlig samvittighet. Vi spiser kun frokost/lunch hjemme i helgene, så pålegg kan bli kastet fordi det blir for gammet. Middagsrester som ikke blir spist opp noen dager etter blir kastet. Salatrester, da samboeren min ikke spiser salat og vi ikke har "salatmiddag" hver dag. Har akkurat kastet ett halvt beger jordbær som var en uke gammel, to pizzastykker fra hjemmelaget pizza for en uke siden.. Gremmes.. Men når vi kun spiser middag og en skjelden gang kvelds hjemme, så blir det lett sånn. Sambo spiser mye, så å lage noe restemiddag er vanskelig, skjer kun hvis jeg lager kjøttsuppe. Prøver å fryse det som fryses kan, men det blir liksom liggende der også! Og jeg som har vokst opp i en familie der vi kastet minimalt med mat! Jaja, jeg prøver så godt jeg kan..
Minni-Mus Skrevet 21. juni 2007 #14 Skrevet 21. juni 2007 *dårlig samvittighet* Prøver å kaste minst mulig, være flink til å beregne middagsmat, tavare på rester og bruke om igjenn... men ikke alltid like lett. og føler vel til tider qat det er mye mat som går i søppla... brød blir kastet mye av her. fordi det spises i perioder. og en del pålegg.
pusla Skrevet 21. juni 2007 #15 Skrevet 21. juni 2007 Har blitt bedre etter jeg fikk samboer, men vi kaster fortsatt for mye. Jeg lager for mye middag som oftest, og ris/potetrester går rett i søpla. Nå skal jeg skjerpe meg på beregning av porsjonene. Brød spises det veldig varierende mengder av, så vi kaster endel av det. Rester av pålegg av og til, og melk/juice som har gått ut på dato.
Gjest bada Skrevet 21. juni 2007 #16 Skrevet 21. juni 2007 Har blitt bedre etter jeg fikk samboer, men vi kaster fortsatt for mye. Jeg lager for mye middag som oftest, og ris/potetrester går rett i søpla. Nå skal jeg skjerpe meg på beregning av porsjonene. Brød spises det veldig varierende mengder av, så vi kaster endel av det. Rester av pålegg av og til, og melk/juice som har gått ut på dato. Jeg liker å ha kokt ris og kokte poteter i kjøleskapet, jeg. Av risen kan man f.eks. lage 'fried rice', og av kokte poteter kan man lage stekte poteter eller potetstappe.
Drua Skrevet 23. juni 2007 #17 Skrevet 23. juni 2007 Matavfallet vårt består for det meste av brødskalker, melon- og bananskall og andre rester etter grønnsaker som løkskall og potetskrell. I tillegg hender det det blir litt til overs på middagstallerkenene, for lite til å spare på. Egentlig ikke så dårlig samvittighet for dette, da vi sorterer.
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. juni 2007 #18 Skrevet 23. juni 2007 Lite. Om noe, så er det middagsrester som blir stående og glemt. Ser at en del venninnene mine kaster mye brød. Her i huset spiser vi hvert vårt brød pga. sykdom. Han skjærer sitt i skiver og fryser ned (fordi glutenfritt brød blir fort tørt). Jeg skjærer mitt i to og fryser ned den halvdelen jeg ikke spiser. Gammelt brød går også i risteren eller vi lager ostesmørbrød i ovnen. Regner også med at det er lettere å beregne mat når man bare er to i husholdningen.
Gjest Lea Skrevet 23. juni 2007 #19 Skrevet 23. juni 2007 Vi kaster for mye mat. Lager alltid for mye og det er ikke alt som kan blandes i tørrforet til vofsen heller. Jeg pleier å skylde på samboeren min, som elskerkokt skinke en uke og hater det den neste eller som nekter å drikke melk som ble åpnet 3 dager tidligere, selv om datoen holder. Her kastes det mest brød, grønnsaker, pålegg og meieriprodukter. kaster sjelden kjøtt.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 24. juni 2007 #20 Skrevet 24. juni 2007 Kaster mye mat! Rester etter middagen,spesielt poteter/ris/pasta(klarer aldri å lære meg å beregne riktig mengde pasta) Pålegg som har gått ut på dato,gammel frukt/grønnsaker,rester av rømme,fløte(klarer ikke bruke rømme fra en boks som er åpnet hvis det har gått mere enn 1-2 dager..) Det vi kaster aller mest av er nok brød. Sambo spiser 7kornsbrød,jeg spiser Ingers rugbrød,og det klarer jeg aldri å spise opp før det blir gammelt. Har begynt å spise mere knekkebrød nå,for jeg føler vi kaster alt for mye mat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå