Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er nå på dag 37 i min andre pergosyklus. Første gangen jeg tok pergo fikk jeg påvist EL med blodprøve og jeg fikk mensen dag 30. Så var det en syklus uten pergo, uten EL og uten mens (fikk blødninger etterhvert av å ta Primolut). Så var det i gang med 2 pergokur, humøret var på topp og vi var optimistiske. Men etter massevis av ELtester og men en temperaturkurve som sviger opp og ned etter random-prisippet er det ikke så mye optimisme igjen. Ikke merker jeg noe på kroppen heller, er tydeligvis ikke i nærheten av å få mensen. Har bestillt ny time hos gynekologen, men fikk ikke før 14 august.

Hva er neste trinn nå? Trippel pergokur? Eller er det tid for mer undersøkelser? Lap? Syns det står så mye rart på nett, noen har det slik og andre har det slik, finner ingensteder der det står om manglende EL, syns det stort sett er tette eggledere, PCO eller korte lutealfaser det står om.

Gynekologen sa sist gang at jeg ikke hadde PCO, og det var jo det jeg var der for å sjekke. Kan han ha tatt feil? Hva kan grunnen være til at jeg ikke har EL?

Det begynner å ta på meg dette, "alle" andre får det jo til. Hvorfor kan ikke kroppen min bare være som andres? Er det som er feil noe de kan fikse? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det varierer veldig fra gynekolog til gynekolog, men er ikke lap en us som undersøker om egglederne er åpne og om en har endo?? ser ut til at det i ditt tilfelle først og fremst er eggløsningen som mangler, jeg vet ikke men jeg ville tatt en tredje kur. det skal iallefall jeg prøve på. gikk også tom for tester etter å ha tester, og ikke funnet EL denne runden med pergo (hadde ikke el på første heller) så jeg tror jeg skal ringe legen og få godkjennelse til en trippel en i neste syklus. Er nå på cd 22

Endret av Vilje
Skrevet

Kjenner meg så utrolig godt igjen her.. Jeg har vært på en enkel og en dobbel kur, uten noe form for resultat. Ingen EL og ut ifra resultatene kan jeg nok se lenge etter den...

Fikk beskjed av legen om at jeg skulle ta en trippel kur ved neste mens.. men nå kommer jo ikke mens heller nå da, hadde to dager med småblødninger. Så da er det vel bare å komme i gang med Proveraen igjen da...

Legen sa at hvsi ikke denne tripple kuren gjorde noe utslag ville han vurdere å sende meg på Riksen for videre undersøkelse, så jeg krysser bare fingrene for at jeg får EL ved den tripple kuren.

Skrevet

Hmm, kanskje jeg skal ringe gynekologen i morra, høre om jeg kan få en resept på en pakke pergo til. Jeg har jo resepten på to pakker. Får høre med han om jeg må vente en syklus uten pergo før jeg tar det også, han sa det var nødvendig sist jeg var der. Men jeg kan ikke skjønne poenget, når pergoen ikke gir noe effekt skal det vel mye til om den sitter i kroppen såpass lenge...

lilje20 Hva slags undersøkelser var det han skulle sende deg til på riksen?

Og er det noen som har prøvd både Provera og Primolut? Ikke sammen da... men jeg har skjønt det sånn at mange får Provera og så fikk jeg Primolut for å få mensen. Er det samme greiene eller? For jeg var helt vannvittig humørsyk og hadde masse pms plager mens jeg tok Primolut. Det frister ikke til gjentagelse akkurat. Kanskje Provera er annerledes? Hmm, det må jeg også spørre om i morra.

Uff, vondt og vanskelig dette. Som det helt sikkert er for alle dere andre her inne på Langtidsprøvere. Har jo ikke mere grunn til å sutre enn dere jeg, kanskje tvert i mot. Ønsker alle sammen masse lykke til og håper at vi alle kan få oppleve gleden ved å bli mor. :klem:

Skrevet

uten å være ekspert tror jeg provera og primolut er det samme....begge stimulerer progesteron produksjonen som i sin tur fremmer menstruasjonsblødning

• 4 uker senere...
Skrevet
uten å være ekspert tror jeg provera og primolut er det samme....begge stimulerer progesteron produksjonen som i sin tur fremmer menstruasjonsblødning

Det er to forskjellige medisiner, men fungerer på samme måte.

Jeg fikk forresten heller ikke eggløsning av doble Pergokurer, men jeg fikk det av 200 mg.

Skrevet

Hei igjen.

Jeg vet ikke hva slags undersøkelse han ville sende meg på, han nevnte det bare i forbifarten da jeg var innom for blodprøve i forrige pergo syklus. Men får sikkert litt mer info neste gang.

Er nå ferdig med den tripple kuren og jeg går nå å venter på å få tatt en blodprøve for å sjekke om progesteron nivået har økt (om jeg har hatt EL) så jeg krysser fingrene og håper på det beste. Skal inn for prøve mandag 230707. Dette er litt spennende, selv om håpet faktisk ikke er så stort. Har ikke følt det noe anderledes denne gangen. Ikke kjent noen EL smerter eller noe. Håper egentlig bare på en øning fra sist, sånn at jeg ser at pergoen virker som den skal, for jeg har jo gått på en enkel og en dobbel kur uten at progesteron nivået har økt noe særlig. :sur:

Skrevet

Uff, stakkars vennen min :klem:

dumme tingen som bare ikke kan klaffe :slåss:

:klem:

Skrevet

Det som er verst er vel ikke å godta at man har problemer med å bli gravide. Det er som hardt er at jeg ser mange av mine venninner går rundt med struttende mager, og jeg klarer liksom ikke glede med på dems vegne fordi jeg ønsker det så sterkt selv.

Men pappa'n min har alltid sagt at det ordner seg for snille jenter og gutter så jeg vet at jeg en gang vil få det til, det er bare et spørsmål om tid.

Skrevet
Det som er verst er vel ikke å godta at man har problemer med å bli gravide. Det er som hardt er at jeg ser mange av mine venninner går rundt med struttende mager, og jeg klarer liksom ikke glede med på dems vegne fordi jeg ønsker det så sterkt selv.

Men pappa'n min har alltid sagt at det ordner seg for snille jenter og gutter så jeg vet at jeg en gang vil få det til, det er bare et spørsmål om tid.

Uff, det er så vondt når alle rundt er gravide, kjenner godt igjen den følelsen!

Gjest Gjest
Skrevet

Hva som er neste skritt etter pergokurer som ikke har klaffet et veldig forskjellig fra hva legen mener er ritkig.

Noen prøver FSH stimulering, da bruker man de samme type medisinen som i et IVF forsøk, bare i mindre doser. Blir som bruk av pergo, jobben må man gjøre hjemme.

Ellers så er AIH (inseminasjon) et alternativ hvis man har åpne eggledere og mannen har brukbare svømmere ellers så er neste skritt IVF.

Innimellom her er det ofte flere undersøkelser og masse venting dessverre.

Hold humøret oppe jenter, vet det er fryktelig vanskelig. Men som det ble sagt her så løser det seg for snille jenter! :klem:

Skrevet

Jeg fikk EL av denne siste pergo kuren, men da tok jeg faktisk trippel kur fordi hverken enkel eller dobbel ga utslag. Jeg skal da ha en pausemåned nå i august og håper at EL kommer av seg selv denne gangen. Skal prøve å tempe litt for å se om jeg skjønner noe av dette.

Men hvis man skal ta en blodprøve i pausemnd, hvilken dag i syklus skal jeg ta den da? Samme dag som i en pergosyklus? Dag 21 - 25? Må få sjekket om jeg får EL. Begynner virkelig å bli utolmodig på dette her... Det er jo bare fler og fler av mine venner som skal bli foreldre.. Vi vil så gjerne vi også! :sur:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...