Gå til innhold

Fiskegrateng


Eowyn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mamma kom med et utklipp fra et ukeblad for ikke lenge siden. Ingen av oss har prøvd den, men du det kan jo du :) Hvis du velger å prøve vil jeg veldig gjerne vite hvordand det gikk!

4 posjoner.

ca 400 g fiskefilet (torsk eller sei)

ca 1,5 dl kokt makaroni (gjerne i fiskebuljong)

1 terning fiskebuljong

3 ss smør

3 ss hvetemel

ca 4 dl melk og fiskekraft

ca 2 ts salt

ca 1 ts muskat (hørest litt mye ut)

hvit pepper

4 store egg

ev. knust kavring

aromatkrydder (kan sløyfes)

Damp fisken litt i vann tilsatt fiskebuljong.

Lag en tykk, hvit saus av smør hvetemel, melk og fiskakraft og avkjøl litt. Skill eggene. Rør inn eggeplommene og bland i kokt fisk i biter og makaroni. Smak godt til med salt, hvit pepper og godt med muskat. Stivpisk eggehvitene og vend dem forsiktig inn til slutt.

Fyll røren i smurte former og dryss ev.knust kavring over.

Stekes ved 225 grader i ca 45 minutter til den er godt hevet og gyllen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskegratengoppskrifter er som regel ikke så veldig forskjellige har jeg funnet ut så det blir nok bra!

Var på fisketur og fikk en diger lyr, over 1 kg, da ble det en diger fiskegrateng! *smatt smatt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Fiskefilet, hvitsaus og kokt makaroni blandes sammen og has i en ildfast form. Strø kavring på toppen og stek i ovnen! Kjempeenkelt!

Tilsett det krydderet du liker i sausen, muskat og hvit pepper f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen da jenter. Skal prøve det når min kjære kommer hjem fra øvelse. Må lage noe han liker godt da... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den oppskriften som Starie har, tror jeg er den som Gog,gammeldags fiskegrateng er laget ut fra. Oppskr. sto i Hjemmet for noen uker siden.

Jeg bruker alltid God, gammeldags fiskegrateng fordi jeg synes den er 99% like god som den jeg lager selv, også slipper jeg alt rotet, og det er akkurat passe til meg og mannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...