Gå til innhold

Klematis

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg har veldig lyst til å skaffe meg klematis, men trenger noen råd. Det blir ikke all verdens med klatremuligheter for planten her. Jeg kunne tenkt meg en stor krukke på terrassen. Der kunne vi ha laget klatremuligheter oppover veggen. Problemet med å ha planten i potter er at den blir mer utsatt for frost. Er det noen som har prøvd å ha klematis i potter og fått det til? Hvilke sorter egner seg i tilfelle?

Jeg lurer også på om klematisen må klatre oppover eller om den kan vokse bortetter bakken? Er det mulig, vet jeg akkurat hvor jeg kan plassere den og det ville ha vært helt perfekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg lurer også på om klematisen må klatre oppover eller om den kan vokse bortetter bakken? Er det mulig, vet jeg akkurat hvor jeg kan plassere den og det ville ha vært helt perfekt.

Jeg er ingen ekspert på clematis, men har en "viltvoksende" (har sådd seg selv) som vokser bortover et gjerde/bortover bakken. Dette er i utkanten av hagen, derfor lar jeg den bare få "gjøre som den vill". Den blomstrer, og ser ut til å like sitt "frie liv".

De andre jeg har klattrer oppover veggen (om enn noe "villt").

En gang forsøkte jeg å ha en i en stor potte (fordi den egentlig ikke var hardfør nok for mitt område). Tok den inn om vinteren. Den døde stille hen, etter 2-3 år, og jeg opplevde aldri at den blomstret. Selv om jeg hadde forholdsvis stor potte/krukke til den, er jeg nok redd den var for liten.

Gjest Madeline
Skrevet
Tror du skal finne det du lurer på her :)

http://www.klematis.org/My_Homepage_Files/Page3.html

Takk for link :).

Jeg er ingen ekspert på clematis, men har en "viltvoksende" (har sådd seg selv) som vokser bortover et gjerde/bortover bakken. Dette er i utkanten av hagen, derfor lar jeg den bare få "gjøre som den vill". Den blomstrer, og ser ut til å like sitt "frie liv".

De andre jeg har klattrer oppover veggen (om enn noe "villt").

En gang forsøkte jeg å ha en i en stor potte (fordi den egentlig ikke var hardfør nok for mitt område). Tok den inn om vinteren. Den døde stille hen, etter 2-3 år, og jeg opplevde aldri at den blomstret. Selv om jeg hadde forholdsvis stor potte/krukke til den, er jeg nok redd den var for liten.

Tror jeg skal slå fra meg tanken på å ha klematis i potte. Det hørtes mer lovende ut å ha en som kan vokse delvis bortetter bakken og litt på gjerde. Får sette meg litt mer inn i de forskjellige typene av klematis og se hvilke som passer best her jeg bor.

Gjest *Madam Mim*
Skrevet (endret)

Bare fint å la den vokse oppover et gjerde og litt "henslengt" på bakken. :)

Endret av *Madam Mim*
Skrevet

Jeg har hørt om folk som har klematis i potter, men aldri sett det selv. Men klematis skal vel plantes dypt (60 cm ned eller noe slikt?), så det vil i så tilfelle kreve STOOOR potte. Og det er kanskje ikke det enklete å flytte innendørs om vinteren?

Skrevet
Men klematis skal vel plantes dypt (60 cm ned eller noe slikt?), så det vil i så tilfelle kreve STOOOR potte. Og det er kanskje ikke det enklete å flytte innendørs om vinteren?

Var nok der feilen min låg, tenker jeg...

Er nok best å satse på en som kan plantes ute, og som tåler vinteren i området en bor..

Gjest Gjest
Skrevet
Var nok der feilen min låg, tenker jeg...

Er nok best å satse på en som kan plantes ute, og som tåler vinteren i området en bor..

Vil bare si at det går helt fint og plante klematis i potter.Har 4 på verandaen nå,og de er full i knopper :)

Det som er vanskelif er å få de til å overvintre der....Har skjedd flere ganger at jeg har måttet kjøpe nye (nå koster de ikke lenger så mye da ,så det er jo overkommelig om man må skaffe nye til neste år ). Lykke til ihvertfall :)

Skrevet

Jeg har og klematis i krukke... Den koser seg den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...