Gå til innhold

Kona skal alltid pusse opp!

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert mann
Skrevet

Hei alle,

Her sitter vi i et hus som fortsatt er nokså nytt og moderne etter av vi bygde for 8 år siden. Stort og godt, og med høy standard på alle måter. Sånn sett er tilsynelatende alt såre vel.

Men tro ikke at fruen her er fornøyd! Hun kjøper glansede kvinneblader og interiørmagasiner fulle av de siste trendene innen design opp og ned i mente. Jeg tror det er påvirkningen herfra som gjør at hun stadig vil pusse opp, selv om rommene slett ikke er nedslitte.

Kjøkkenet, badet, stua, hallen og flere av barnerommene har allerede skiftet farger eller fått ny tapet. En hel del møbler er også skiftet ut. De gamle havner enten på hytta eller i en container. Lite blir solgt brukt, selv om det er langt fra utslitt. Alt skal være så inn i hel#### trendy!

Hun maler heller om innendørs enn å gi veggene ute et nytt strøk maling. Utvendig vedlikehold på huset er derimot jeg nesten alene om. Det er liksom så kjedelig for henne.

Jeg er lei dette maset om stadig oppussing. Det tar tid og koster en del penger. Kan ikke ting få vare litt før det byttes ut? Få patina og sjel etter alders tids bruk? Eller skal ingenting i dag overleve og bli morgendagens antikviteter? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det må være slitsomt å leve slik. Dessverre lever vi et samfunn med alt for høyt forbruk. Vet du hva som er årsaken til at hun er så fiksert på dette? Har du fortalt henne hvordan du opplever dette stadige maset om oppussing og nye møbler? Kan du overlate den praktiske jobben og utgiftene til henne? Så kan du heller bruke din tid og dine penger på noe du har lyst til? Eller kan dere finne et kompromiss?

Gjest StockDama
Skrevet

Ah! likte det gjesten sa over :

"Kan du overlate den praktiske jobben og utgiftene til henne?"

Skrevet

Regner med at dette rett og slett er en hobby for henne, så det kan kanskje være ok at hun tar en større del av utgiftene, men det kommer vel litt an på hvor separat økonomi dere har, og om du har noen dyre hobbier?

Gjest =tentacle=
Skrevet

Faller det ikke damen inn at det er ditt hjem også, er det kanskje på tide å si fra? Selv om en samboer av meg både betalte og gjorde jobben, så vil jeg ikke ha "nytt hjem" annenhver måned.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er nå min subjektive mening men jeg har inntrykket av at vi nordmenn pusser opp kjøkken, bad og andre rom når det går dårlig med forholdet!

Kanskje en buffer sone for å unngå den store opprivende samtalen samtidig som man gjør felles front mot en målsetting som man enes om! Hva vet jeg? Er muligens helt på bærtur men en slik frekvens av redekorativ iver hadde fått meg til stusse!

Gjest Gjest
Skrevet

Her er det nok en del som kjenner seg igjen. I alle fall av de mannlige leserne.

Gjest Gjest
Skrevet

:ler: Kona di høres ut som mora mi!

Har hun lite å gjøre, kjeder hun seg? Kanskje du kan prøve å få henne med på en annen, felles hobby slik at hun ikke har så mye tid til å lese disse bladene og pusse opp.

Skrevet

Høres slitsomt ut, men noen damer er slik virker det som.

Tenkte også at det er noe hun "savner" ... somn en skriver over - slippe de opprivende samtalene, gjøre noe felles.

Kast alle bladene hennes :ler:

skriv opp all dere bruker på oppussing i ett år :overrasket:

snakk med henne om at dere eller kan gjøre no annet sammen - en annen hobby !!

eller kjeder hun seg? Er for mye hjemme ?

kanskje hun kunne fått seg jobb innen oppussing og interiør :sprettoy:

hjemme hos oss er det mannen som alltid skal pusse opp, bytte ut osv. Og han er kresen :tristbla: så jeg vet hvor slitsomt det er...

Skrevet

Kaste bladene klarer hun nok selv. Det kommer jo nye blader hver uke fulle av interiørtips og trender..

Hun er forresten i full jobb, om noen her skulle tro noe annet. Det er ikke der det ligger. Mulig at det er jeg som ikke ser klart at interiør og opppussing er som en hobby for henne? Jeg vet ikke helt. Jeg ser annerledes på det å kjøpe ting. Jeg vil gjerne ha kvalitet som varer en stund. Men butikkene er fulle av billige ting som det koster lite å skifte ut.

Senest siste uke kom det et nytt bord i hus. Det gamle kastet hun ut vinduet fra annen etasje så det knuste mot bakken, i stedet for å bære det ned trappene! Sånt blir det ikke rare gjenbruken av..

Damer og interiør er rene klimatrusselen!

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men har du snakket med henne om det? Fortalt henne hva du synes?

Du kan i alle fall kreve at møbler som skiftes ut skal selges eller doneres bort i stedet for å ødelegges.

Fortell henne at du også faktisk bor i dette huset og vil ha en medbestemmelsesrett på hvor mye oppussing som er ok.

Og skaff dere en felles hobby!

Skrevet

Jeg protesterer ofte og holder igjen det jeg kan. Men da skjer innkjøpene uten mitt vitende. Nå skal det sies at hvis det gjelder større ting, som sofa og spisegruppe, da blir jeg tatt med på råd.

Noen felles hobbier og aktiviteter har vi selvfølgelig, i tillegg til felles barn. Ellers hadde vi nok ikke holdt i lag over så lang tid (over 20 år).

Gjest Gjest
Skrevet

La henne drive på, de fleste kvinnfolk er sånn. De kjøper også ustanselig sko, sminke, klær, leser tonnevis med dameblader helt uten innhold, og slanker seg hele tiden. Ikke noe av dette er fornuftig tidsfordriv.

Det DU må gjøre, er å få deg en hobby, trene til birkebeineren eller Trondheim-Oslo eller noe sånt. La mor være i fred.

Gjest Gjest_marion_*
Skrevet
..

Senest siste uke kom det et nytt bord i hus. Det gamle kastet hun ut vinduet fra annen etasje så det knuste mot bakken, i stedet for å bære det ned trappene!

:hoho::hoho::hoho:

Sorry............

Gjest Gjest
Skrevet
La henne drive på, de fleste kvinnfolk er sånn. De kjøper også ustanselig sko, sminke, klær, leser tonnevis med dameblader helt uten innhold, og slanker seg hele tiden. Ikke noe av dette er fornuftig tidsfordriv.

Det DU må gjøre, er å få deg en hobby, trene til birkebeineren eller Trondheim-Oslo eller noe sånt. La mor være i fred.

Jeg har faktisk opplevd at fruens kjøpemani, i hennes tilfelle klær, var en trøstegreie for ting som ikke fungerte i forholdet vårt.

Det er tydeligvis noe kvinnfolk gjør, ja, men det skulle ikke forundre meg om noe ligger under for oppførselen. Jeg mener, hvis hun ignorerer at du faktisk ikke er med på alt hun driver med så grenser det til mangel på respekt.

Skrevet
...

Jeg har ikke sagt noe om at jeg mangler hobbyer eller fritidssysler. Jeg kan ramse opp en hel del i fleng, men jeg ser ikke helt poenget med å gå i detalj om det i denne tråden. Blant annet har jeg verv innen lokalpolitikk og idretten. I tillegg driver jeg friluftsliv gjennom året, der aktivitetene er valgt etter årstid og værforhold. Jeg har nok å styre med.

Det er fruens trang til stadig oppussing som forundrer meg. Det er som om ting aldri blir bra nok. Da må man stadig strekke seg etterhvert som man flytter målet lenger unna. Kanskje blir man aldri fornøyd, men må leve i sin egen utilstrekkelighet?

Mye vil ha mer, som kjent.

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som du har det altfor travelt med politikk osv. Bruk heller litt mer tid på kona di, inviter henne med ut på turer osv. Planlegg ferier, gå på kurs sammen e.l. Test ut oppskrifter og lag mat sammen. Dere er ikke gamle fordi om dere har vært gift i 20 år, men dersom hun er på jobb og i tillegg har tid til all den oppussingen betyr vel det at dere omtrent ikke har tid til "den gode samtalen" engang når arbeidsdagen er over??

Skrevet

Det kan jo hende at jeg er for konservativ. Det enkleste og billigste er jo å la ting være som de er.

Så jeg må bare spørre:

Hvor ofte pusser dere andre opp? Vil den ene fornye oftere enn den andre?

Skrevet
Senest siste uke kom det et nytt bord i hus. Det gamle kastet hun ut vinduet fra annen etasje så det knuste mot bakken, i stedet for å bære det ned trappene! Sånt blir det ikke rare gjenbruken av..

:overrasket:

seriøst..??

:ler:

Det kan jo hende at je

g er for konservativ. Det enkleste og billigste er jo å la ting være som de er.

Så jeg må bare spørre:

Hvor ofte pusser dere andre opp? Vil den ene fornye oftere enn den andre?

Male om veggene vil ofte jeg mere enn han, samt fornye gardiner. Dette gjelder stue og kjøkken. Men sist vi malte stue og kjøkkenet er 5 år siden. Før det var det vel og ca 5 år.

Soverommet er det 10 år siden.

Møblene er ikke skiftet ut på 10 år, men jeg smurte inn alle furumøblene for 5 -6 år siden.

Jeg står for den enkle opp-pussinngen - dvs male og fornye gardiner. Han kan finne på "større ting" - dvs. rive/sette opp vegger. Han ser også på dyre møbler mens jeg smører inn det vi har.

Men han er ekstrem til å "trenge" ting til garasjen /verktøy og bilen.

De rundt oss pusser ikke opp ofte, men når de gjør det så går kjøkken og stue og alle møbler ut ;) Full renovasjon med andre ord!

Gjest Gjest_Kathrine_*
Skrevet

Det hørtes slitsomt ut! Jeg føler med deg.

Min teori er at de kvinnene som absolutt må pusse opp hele tiden er rastløse sjeler som ikke klarer å være alene med tankene sine spesielt lenge om gangen. De er muligens konfliktsky og pusser opp fremfor å tak i sjelelige utfordringer.

Synd det skal gå ut over deg! Du hadde da fortjent en dame som synes relasjonen med deg og andre er mer viktig for utvikling i eget liv enn oppussing av huset til stadighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...