Gå til innhold

Skal - skal ikke feire svigerfar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal til Thailand i sommer med en annen familie. Dette ble bestemt for mer enn et år siden.

Svigerfar fyller 70 i høst men vil feire det i sommer. De har bestemt seg for å feire det uken etter at vi er hjemme igjen. (Denne datoen har de valg utfra andre hensyn enn at vi er hjemme.)

Dette er på en annen kant av landet (Vi bor i Østfold, de i Nordland). Vi har to små barn.

Jeg kjenner at jeg har lite lyst til å dra oppover. Jeg blir sliten bare ved tanken.

Bør jeg ta meg kraftig sammen og bestille flyreise oppover?

Eller kan jeg si til min mann at dette blir for mye for oss i sommer, uten å føle meg som verdens verste kone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ta deg sammen, mener jeg...

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Enig med Wadjet, du bør ta deg sammen. Du har en uke å slappe av på etter ferieturen, og en 70-årsdag er faktisk såpass stort nærmeste familie bør være tilstede.

Skrevet

Hva hadde du gjort hvis det var din egen far? Jeg hadde strukket meg langt for å feire en såpass viktig dag med svigerfar og forventer at samboeren min gjør det samme.

Gjest Silmarill - utlogga nå :-)
Skrevet

Det er sikkert slitsom så klart, men jeg også mener du bør dra oppover. Du får en uke til å slappe av så da "er det ikke noe synd på deg" :)

Dette er en stor dag for svigerfaren din, han blir tross alt 70 år.

Gjest tomat Mina
Skrevet

Bestill reise nå, det er det eneste lure. Sier som andre, tenk om det var din egen far og mannen din ikke orket. Du skal jo være på ferie uka før så da kan du vile ut, spesielt når det er i Thailan der du får omtrent gratis av alt.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Eller kan jeg si til min mann at dette blir for mye for oss i sommer, uten å føle meg som verdens verste kone?

Nei, men du kan si fra til mannen din hvis for mye av organisering, pakking og aktivering og trøsting av barn mellom koffertene faller på deg, slik at du blir sliten.

Jeg vil absolutt være der når mine foreldre fyller 70, og hadde ikke vært blid om det var for mye for min mann å være med rett etter en ferie.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet for lite om deg til å svare egentlig, men høres ut som du har anledning til å reise uten det formye maset.

Tenk så glad du blir over at du orket dette da, du burde gjøre det.

Hva sier mannen din da?

Skrevet

Jeg leser det dere sier, og selvfølgelig, i en ideell verden drar vi oppover uten å tenke mer over det.

Men, det kommer til å koste oss en del tusenlapper.

Jeg tenker på ungene som først har omstilt seg fra en reise, og så er det på'an igjen.

Svigerfar kunne glatt ha bestemt seg for å feire når vi var borte, bare tilfeldigheter gjør at det ikke er slik.

Svigerforeldrene mine har aldri brydd seg særlig med bursdager eller andres feiringer. De kom f.eks. ikke til barnedåpen til jenta vår.

Har tidligere tilbudt mannen å reise alene, da får han faktisk nyte en familiefest uten trøtte unger som må legge seg tidlig og passes på hele tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

vel, jeg hadde blitt hjemme med god samvittighet. Nå skjønner jeg bare ikke dette oppstyret med bursdager, men at dere skal fly fra ene enden av landet til den andre en uke etter endt ferie,-med barn på slep: Nope, hadde ikke vært aktuellt her. Dyrt er det også.

Og ja, hadde blitt hjemme selv om det var mine foreldre.

Om din mann absolutt vil dra så kan jo han reise alene.

Skrevet

Hadde dette vært i min eller sambo sin familie så hadde vi helt klart reist. . Det måtte være kjempetrangt økonomisk, eller noe annet viktig vi skulle hjemme samme helgen, om vi ikke skulle reist.

Men, nå kjenner jeg hverken deg eller din/din mann sin familie. Jeg synes en barnedåp er en vell så stor dag som en 70-års dag og synes det er rart at de ikke kom. Hvis de ikke hadde en god grunn til å ikke komme da trenger vel dere strengt tatt ingen god grunn til å droppe 70-års dagen heller.

For min del er familie viktig og jeg prioriterer derfor slikt. Og hvis det er noe som er viktig for min mann så strekker jeg meg gjerne for hans del. I og med at de bor i nord så er det gjerne ikke så ofte dere treffes? Er jo godt mulig at han helst vil ha der med, slik at foreldrene hans kan få sett barnebarna og sånt? Blir jo ikke det helt samme for han å reise alene?

Uansett, vanskelig å gi et fasitsvar på dette. Men hadde jeg vært deg ville jeg latt det være litt opp til din mann hva han vil. Er det viktig for han hadde jeg dratt, og hvis han egentlig bryr seg lite så dropp det.

Skrevet (endret)

E

Endret av Kosemose
Skrevet

Hvorfor blir ikke økonomi nevnt i første innlegg, men først når du har fått litt "motstand"?

Hadde det vært meg og min familie, så hadde vi nok reist.

Barnas "omstilling" fra en reise til en annen er vel ikke noe problem? Kommer vel på det samme om de skal omstille seg til norsk tid og norske forhold i Østfold eller i Nordland? (noe som heller ikke ble sett på som "viktig" i første innlegg, da var det bare at du ble sliten med tanken)

Og tror du ikke det er morro for barna å treffe sine besteforeldre? Og omvendt?

Du blir da vel ikke så sliten etter en ferietur at du ikke kan reise på besøk til svigerforeldrene dine?

Jeg pleier ikke å være sliten etter en ferietur i allefall. Da bør en kanskje droppe å dra på slike slitsomme ferier da, dersom man trenger å hvile når man er kommet hjem igjen...

Jeg synes du er litt egoistisk her.

Skrevet

Jeg tror du (og/eller din mann) kjenner svigerfar best. Hvordan vil han reagere hvis dere ikke kommer? I familien vår er det helt godkjent at vi ikke kommer i hverandres bursdager (også f.eks. 70-årsbursdager). Vi bor på forskjellige kanter av landet, og det er slitsomt å reise så langt. Da er det bedre å være sammen når man har tid og anleding, selv om det ikke er en bursdag akkurat da (og vi ser hverandre mye :) ). Så, jeg hadde ikke reagert hvis du/dere ikke kom, men siden du spør her føler du kanskje at han vil reagere hvis dere ikke kommer? Jeg synes du skal snakke med mannen din og/eller svigerfar jeg :)

Gjest Gjest
Skrevet
Du blir da vel ikke så sliten etter en ferietur at du ikke kan reise på besøk til svigerforeldrene dine?

Jeg pleier ikke å være sliten etter en ferietur i allefall. Da bør en kanskje droppe å dra på slike slitsomme ferier da, dersom man trenger å hvile når man er kommet hjem igjen...

Jeg synes du er litt egoistisk her.

har du barn? Jeg er ikke ts, men jeg har tre små barn og jeg skal love deg at etter ferien er jeg mer utslitt enn før. Derfor reiser vi ingen steder i år, jeg orker regelrett ikke. Nå sier jeg ikke at ts har det like hektisk som meg,men det må være verdens beste grunn å takke nei til enda en reise etter en ferie fordi man rett og slett er utslitt.

overhodet ikke egoistisk,men realistisk!

Skrevet
har du barn?

Ja. En på 2, en på 1 og en på vei (termin om litt over en måned) - dersom du mener det har noen betydning...

Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal til Thailand i sommer med en annen familie. Dette ble bestemt for mer enn et år siden.

Svigerfar fyller 70 i høst men vil feire det i sommer. De har bestemt seg for å feire det uken etter at vi er hjemme igjen. (Denne datoen har de valg utfra andre hensyn enn at vi er hjemme.)

Dette er på en annen kant av landet (Vi bor i Østfold, de i Nordland). Vi har to små barn.

Jeg kjenner at jeg har lite lyst til å dra oppover. Jeg blir sliten bare ved tanken.

Bør jeg ta meg kraftig sammen og bestille flyreise oppover?

Det er rimelige bill å få tak i om du bestiller i god tid.

En slik dag er en stor dag. Hva om det var din far? Unger omstiller seg fort. Aner jeg en motvilje? Så kjekt for svigerfar at barnebRN kommer da .

Skrevet
Svigerforeldrene mine har aldri brydd seg særlig med bursdager eller andres feiringer. De kom f.eks. ikke til barnedåpen til jenta vår.

Det kan jo være fordi de er skrøpelige til beins. Hvis de ikke er det, hadde jeg blitt irritert. Dersom de ikke har stilt opp for barnebarna i særlig stor grad tidligere, hvorfor plutselig interesse nå? Sin egen bursdag er viktig, barnebarnas ikke? Nei, slike (egoistiske) prioritereinger gjør meg både irritert og trist. Det trenger jo ikke være tilfelle da, det vet du best selv. Du få høre med mann og barn hva de ønsker. Og, du må jo ikke dra selv, mann og barn kan jo dra, om du plutselig blir "opptatt".

Skrevet

Hvorfor blir ikke økonomi nevnt i første innlegg, men først når du har fått litt "motstand"?

Å reise tur-retur sør-nord koster penger, og det tror jeg de fleste kan se greit for seg, uten at jeg trenger å mase om det.

For meg blir økonomien en liten del som ikke er avgjørende, men som jeg putter inn i listen over skal - skal ikke for å finne svaret, sammen med de andre argumentene mine.

Takk for svar, alle sammen! Jeg ser ting litt klarere nå etter å ha hørt fra dere. Tror vi skal bestille oss billett nordover, jeg!

Skrevet

Etter en ferietur til Thailand kan vel kanppast økonomi regnes inn i bildet her, da. Har man råd til en slik ferie, har man også råd til å besøke familien ved runde tall. Det kommer vel neppe som noen bombe at han blir 70 i år! Og med så stor avstand mellom dere, er det viktig å ta vare på alle muligheter til å la barna være sammen med besteforeldrene sine. De kan faktisk dø av alderdom om kun få år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...