Gå til innhold

Kan man kreve nabokatter kastrert?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Spørsmålet sier seg selv. Jeg har selv en katt som jeg har kastrert pga av jeg ikke ønsker at han skal sette unger på andre som ikke er intressert i å ha flere katter. Det er nok uønskede katter som det er. Men jeg har også kastrert den for at den skal få mer ro og ikke være så stresset og unngå at den forsvinner over flere dager.

Men naboene som har flere katter og hunder og som jeg ikke føler har fullstendig kontroll på dyrene eller økonomi til å holde dyr. Vi har valgt å la katten vår være ute om natten når det er fint vær Problemet er at naboenes katter kommer hit hver natt. Og de slåss mot min katt. Dette resulterer i dyrelegeregninger og en alt for ofte skadet pus. De står også utenfor her og uuuler om natten hvis ikke katten vår er ute. Det er lenge siden vi har hatt en hel natts søvn enten pga av uling eller pga av at kattene kommer hit og lager ett fæla rabalder når de slåss!

Jeg har sett katten sammen med andre katter og det er sjelden noe problem men disse kattene er rett og slett fiendtlige.

Jeg ser jo selvsagt at jeg kan holde katten min inne om natten, men det er ikke så lett når det er fint vær. Min mening er at man bør kastrere katter når man bor i et borettslag.

Noen som har opplevd noe lignende eller har forslag??

(Jeg vet at for mennesker som ikke har katt er dette ofte et uforståelig problem)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du bor i borettslag kan du ta det opp med styret. Utover det kan du ikke kreve at de kastrerer, men du kan jo alltids foreslå det likevel.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sitter selv i styret så dette er klart en mulighet... Men jeg har hørt rykter om at hvis noen klager på disse naboene skjer det uforklarlige ting med biler eller utegjenstander til de som har klaget, hvorvidt dette er sant vet jeg ikke...

Skrevet

Du kan ta det opp med dem, men kreve det kan du ikke. Det er naturlig for katter å sloss, og slike dyrlegeregninger må man dessverre ta med i beregningen om man vil skaffe seg en katt - spesielt en hannkatt.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan ta det opp med dem, men kreve det kan du ikke. Det er naturlig for katter å sloss, og slike dyrlegeregninger må man dessverre ta med i beregningen om man vil skaffe seg en katt - spesielt en hannkatt.

Jada jeg er helt med på at det koster å ha katt osv og selvsagt er det med i beregningen med det å ha katt. Men denne katten har vi hatt i flere år nå og ikke hatt noen videre tillegg enn det som er normalt med turer til dyrelegen. Men egentlig er dette ikke det viktigste for meg. Men derimot søvnløse netter og stresset og skadet katt.

Den har aldri slåss før disse kattene ble en del av nabolaget.

Skrevet

Du kan ikke kreve det, men du kan jo legge det frem for eieren på en hyggelig måte. Men samtidig er det ikke sikkert det vil hjelpe, mange hannkatter slåss selv om de er kastrert, siden det går mye på personlighet også.

Gjest Gjest
Skrevet
Du kan ikke kreve det, men du kan jo legge det frem for eieren på en hyggelig måte. Men samtidig er det ikke sikkert det vil hjelpe, mange hannkatter slåss selv om de er kastrert, siden det går mye på personlighet også.

Ja det har jeg tenkt litt på. Blir jo litt kjedelig hvis man ber noen om å legge ut penger for å kastrere katten også har det ikke den store hensikten for min del. Men det er likevel en fordel ofte for eierene også at katten er kastrert - så det er vel slik jeg må legge det frem! Jeg vet at de har krevd den forrige katten kastrert, siden den gikk inn i flere hjem og markerte...

Skrevet

Du kan selvfølgelig ikke kreve noe, men du kan ta en prat med katteeierne.

Vi hadde et liknende problem i nabolaget. Naboen visste ikke at kastrasjon var et tema en gang, eller hvilken kjønn katten deres var forsåvidt. Men nå som pusen deres har vært borte i en måned angrer de veldig at han ikke ble kastrert. Vi har sett han innimelllom siden han forsvant, men ikke fått tak i han. Det kan være lurt å fortelle eierne at katten faktisk kan flytte ut på leting etter kvinnfolk dersom han ikke er kastrert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...