Cilla Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 (endret) Jeg måtte hente min 3åring i bhg i dag pga hun var så slapp, og de opplyste om at de var en vannkopp-epidemi der. Jeg fant nå 3 prikker på overkroppen, som ligner på kviser. Jeg tror det mest sannsynlig er vannkopper. Hun er i toppform siden hun kom hjem. Kan hun være ute så lenge hun er i fin form, selv om hun skulle få kopper som væsker? Det er jo så fint vær! Hvor lett smitter koppene? Bare ved kontaktsmitte og da kontakt med væskefylte kopper eller kopper generelt? Jeg må jo opplyse naboene, og en av de har en nyfødt baby så de vil helt sikkert ikke ha vannkoppene i hus! Jeg kommer til å holde henne hjemme fra bhg så lenge det væsker og evt så lenge hun har redusert allmenntilstand. Til dere som har hatt vannkoppene, hvor lenge gikk det fra første blemme til siste blemme, hvor lenge varte sykeperioden? Vi skal reise på ferie torsdag om 1 uke og 2 dager (danmark og norge) Hadde dere reist dersom det var komt skorper på alle koppene og hun er i fin form? Hva om det ikke er skorper på alle, men i fin form?? Og jeg som skal på kontroll på sykehuset i morgen! Kan jeg ta henne med dit (gyn)?? Jeg MÅ på denne kontrollen pga svangerskapet og har ingen til å passe henne, siden ingen har så lyst å få ferien sin ødelagt pga vannkopper Mange spørsmål nå, men mye jeg lurer på! Endret 19. juni 2007 av Cilla
Ninen Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Jeg hadde vannkopper da jeg var liten. Da var jeg hjemme fra skolen i 1-2 uker, men begynte på skolen igjen før alle skorpene var borte. Den ene skorpen satt på veldig lenge, husker jeg. Da jeg var hjemme, lekte jeg både inne og ute, men bare i hagen vår, på vår veranda og jeg møtte ingen andre barn eller voksne så vidt jeg husker. Men søsknene mine var også syke, så jeg kjedet meg ikke... Vet ikke om det var til så mye hjelp. Lykke til i alle fall!
Chiquita Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...documentid=2860
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Jeg syntes faktisk ikke du skal ta med deg et barn med vannkopper på sykehuset. Det er slik at ikke alle voksne damer har hatt vannkopper - og det er (så vidt jeg har hørt) skadelig for babyen om mammaen får vannkopper under graviditeten. Jeg regner med at det er flere gravide dit du skal - så derfor: avbestill timen eller få noen til å passe henne. Kanskje pappaen kan være hjemme med henne mens du er på kontroll? Jeg tror jeg ville holdt barnet inne den perioden det var sykt. Tror ikke koppene skal være i sol (mener å huske det).. Vår datter fikk vannkopper når vi skulle på ferie. Vi dro allikevel. Hun var ute i solen og det gikk forsåvidt greit. Nå er hun full av arr.. (aner ikke om det er derfor, men har en formening om det..). Det er flere år siden nå - og arrene er ikke blitt mindre. Dersom det er en uke til du skal på ferie er det ikke noe problem. Det er som regel ca en uke fra det bryter ut til de siste blemmene er tørket. Det går nok bra. Lykke til!
Thomasine Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Nevøen min hadde vannkopper nå. Han var ute av barnehagen i 7 dager, men tilbake når de fleste var godt inntørkede. Mine barn fikk vannkopper da vi var på sommerferie i Danmark for noen år siden. Gikk helt fint. Ta med det du måtte få hjemmefra av medisiner (kløestillende). Begge mine hadde vannkoppe i over 2 uker... Forresten fikk nevøen beskjed om å holde seg unna for mye direkte sol. Bruk hatt! Var jeg deg ville jeg ringt sykehuset og spurt hva de synes om at du kommer med et vannkoppe-barn. De er nok de rette til å svare deg på det... Forresten, har DU hatt vannkopper? Litt viktig hvis du nå er gravid.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Jeg måtte hente min 3åring i bhg i dag pga hun var så slapp, og de opplyste om at de var en vannkopp-epidemi der. Jeg fant nå 3 prikker på overkroppen, som ligner på kviser. Jeg tror det mest sannsynlig er vannkopper. Hun er i toppform siden hun kom hjem. Kan hun være ute så lenge hun er i fin form, selv om hun skulle få kopper som væsker? Det er jo så fint vær! Hvor lett smitter koppene? Bare ved kontaktsmitte og da kontakt med væskefylte kopper eller kopper generelt? Jeg må jo opplyse naboene, og en av de har en nyfødt baby så de vil helt sikkert ikke ha vannkoppene i hus! Jeg kommer til å holde henne hjemme fra bhg så lenge det væsker og evt så lenge hun har redusert allmenntilstand. Til dere som har hatt vannkoppene, hvor lenge gikk det fra første blemme til siste blemme, hvor lenge varte sykeperioden? Vi skal reise på ferie torsdag om 1 uke og 2 dager (danmark og norge) Hadde dere reist dersom det var komt skorper på alle koppene og hun er i fin form? Hva om det ikke er skorper på alle, men i fin form?? Og jeg som skal på kontroll på sykehuset i morgen! Kan jeg ta henne med dit (gyn)?? Jeg MÅ på denne kontrollen pga svangerskapet og har ingen til å passe henne, siden ingen har så lyst å få ferien sin ødelagt pga vannkopper Mange spørsmål nå, men mye jeg lurer på! Det er verre om noen får ødelagt babyen sin av smitte fra barnet. Vannkoppebarn skal ikke inn på en obstetrisk avdeling. Si til faren at han må ta ungen.
Gjest Gjest_marion_* Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Det er verre om noen får ødelagt babyen sin av smitte fra barnet. Vannkoppebarn skal ikke inn på en obstetrisk avdeling. Si til faren at han må ta ungen. Mulig jeg er lite opplyst, men jeg har aldri hørt om en baby som får vannkopper. Små barn får ikke store utbruddene heller, har jeg erfart. Noen blemmer og litt feber. Jeg har derimot erfart at jo eldre du er når du får vannkopper, desto verre. Barn med feber skal ikke oppholde seg i sola og varmen. Tror jeg hadde snakket med legen eller helsesøster om det du lurer på.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Mulig jeg er lite opplyst, men jeg har aldri hørt om en baby som får vannkopper. Små barn får ikke store utbruddene heller, har jeg erfart. Noen blemmer og litt feber. Jeg har derimot erfart at jo eldre du er når du får vannkopper, desto verre. Barn med feber skal ikke oppholde seg i sola og varmen. Tror jeg hadde snakket med legen eller helsesøster om det du lurer på. Chiquita hadde en utmerket link som forteller hvorfor ikke immuniserte høygravide og nyfødte ikke skal smittes, hvis du vil bli mer opplyst Nyfødte får vanligvis ikke vannkopper, siden mødrene vanligvis har hatt sykdommen, og nyfødte har en liten kontaktflate og holdes unna syke.
Rosalie Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Sakset fra helsenytt.no: Vannkopper Det går vanligvis 14 – 21 dager fra man smittes med vannkopper til de bryter ut. Symptomer er lett feber, væskefylte blærer over hele kroppen og kløe. Hele 95 prosent av alle voksne har antistoffer mot vannkopper og vil verken bli syke eller bringe smitten videre. - Vannkopper kan være litt ugreie på den måten at sykdommen ofte blir hissigere for hvert barn som får den i en familie, sier Gro Nylander. – Noen barn får komplikasjoner fra øynene, hjerneirritasjon eller infeksjoner i huden etter utslettene. Men gi det litt tid, det går vanligvis greitt over. Høygravide som ikke har hatt vannkopper bør ikke utsettes for smitte. Hvis de smittes i svangerskapet, dannes antistoffer som fosteret får til låns og som beskytter det den første tiden. Men hvis mor smittes så sent i svangerskapet at hun ikke rekker å danne antistoffer, og den nyfødte får vannkopper, kan barnet bli veldig sykt – selv med moderne virushemmende medisin. Så jeg hadde ikke blitt glad dersom jeg var gravid og på undersøkelse på gyn samtidig med TS' syke barn... 1
Chiquita Skrevet 19. juni 2007 #10 Skrevet 19. juni 2007 Vannkopper i første trimester kan også føre til skader på babyen (se linken jeg la inn)
Cilla Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 19. juni 2007 Takk for svar! Tror ferien skal gå helt fint. Den timen på sykehuset må jeg møte opp på i morgen enten jeg vil eller ikke, hvis ikke kan min baby dø. Men skjønner selvfølgelig at jeg må ta hensyn til andre gravide som evt kan sitte på venterommet der. Skal ikke innom barsel eller barneavd. Så må rett og slett ringe gyn i morgen og spørre. Alle jeg har spurt om barnepass har sagt nei men skal lete utenfor den perifere bekjentskapskretsen nå! Mannen min er på en båt i Nordsjøen så han kan ikke passe henne selv om han så gjerne vil. Regner med det er bedre til neste onsdag (og neste kontroll) så jeg slipper samme problemet da. Jeg har forresten hatt vannkoppene!
Gjest Elastica Skrevet 19. juni 2007 #12 Skrevet 19. juni 2007 Mine tre fikk vannkopper nesten samtidig, naturlig nok. Den yngste var bare sju måneder og jeg fullammet på det tidspunktet. Den eldste fikk først, de to yngste nøyaktig 14 dager senere. Han på sju måneder ble hardt rammet. Nesten ikke et sted jeg kunne sette fingeren uten at det var en prikk der. Jeg smurte på med hvitvask, og tror dette lindret en del. Jeg har aldri hørt at det er skadelig for gravide, men det stemmer sikkert. Jeg trodde dette bare gjaldt røde hunder.
Cilla Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2007 Jeg har hørt at menn kan bli sterile av røde hunder. Og at gravide som ikke har hatt vannkoppene ikke bør få det. Men er usikker på hvorfor. Men nå har jeg fått meg barnevakt, kona til søskenbarnet til mannen stiller opp! Ikke lett når alle barnløse er på jobb, men nå ordnet det seg!
Gjest Gjest_marion_* Skrevet 19. juni 2007 #14 Skrevet 19. juni 2007 Chiquita hadde en utmerket link som forteller hvorfor ikke immuniserte høygravide og nyfødte ikke skal smittes, hvis du vil bli mer opplyst Nyfødte får vanligvis ikke vannkopper, siden mødrene vanligvis har hatt sykdommen, og nyfødte har en liten kontaktflate og holdes unna syke. Ja, man lærer stadig noe nytt. Fint at det finnes seriøse internettsider med sånne viktige opplysninger. Jeg hørte aldri snakk om noe sånt her på helsestasjonen da våre barn var syke! Da ble vi oppfordret til å la barna bli smittet mens de var små, for "da var det ikke så ille". Huff, nå ble jeg skremt, gitt. Føler meg litt dum...
Chiquita Skrevet 19. juni 2007 #15 Skrevet 19. juni 2007 Jeg har hørt at menn kan bli sterile av røde hunder. Og at gravide som ikke har hatt vannkoppene ikke bør få det. Men er usikker på hvorfor. Men nå har jeg fått meg barnevakt, kona til søskenbarnet til mannen stiller opp! Ikke lett når alle barnløse er på jobb, men nå ordnet det seg! Supert at det ordnet seg for deg, Cilla. Lykke til på sykehuset i morgen
Thomasine Skrevet 20. juni 2007 #16 Skrevet 20. juni 2007 Jeg kan signere for at små barn også kan få vannkopper til det fulle!!! Min lille var kun 3 måneder da han fikk det, selv om jeg fullammet. Og han var så ille tilredt at bilde av ham faktisk er på brosjyrer om sykdommen...
Furstina Skrevet 20. juni 2007 #17 Skrevet 20. juni 2007 Ja, man lærer stadig noe nytt. Fint at det finnes seriøse internettsider med sånne viktige opplysninger. Jeg hørte aldri snakk om noe sånt her på helsestasjonen da våre barn var syke! Da ble vi oppfordret til å la barna bli smittet mens de var små, for "da var det ikke så ille". Huff, nå ble jeg skremt, gitt. Føler meg litt dum... små barn är en sak - då räknar jag barn från 1½-2 år och upp mot 4-5 år bebisar och nyfödda är en annan sak. Grannen hade kompisar från dagis som var på besök för att bli smittade när deras barn hade vattkoppor. Just för att det oftast är lindrigare när de är mindre (ej spädbarn) än i skolålder eller vuxna. Men HAR man ett barn med vattkoppor som fortfarande är våta ska man INTE besöka ett sjukhus eller en hälsostation på grund av smittorisken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå