Gå til innhold

Freelance - magasiner o.l.


Tiqa

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det fungerer å "skrive freelance" for magasiner o.l.?

Bare sender du inn arbeider du mener kan være i deres interesse, eller søker du jobb - og får oppdrag - bare uten fast ansettelse?

Noen som kan fortelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hvitveis

Finn noen blader som er innenfor ditt interessefelt, følg dem litt tilbake, og så ringer du redaktøren og kommer med konkrete forslag til artikler du kan skrive (de som ikke er der, men som du gjerne skulle sett selv :ler: ). DA vil redaktøren enten be om arbeidsprøver eller be deg skrive på speck, at du må skrive artikkelen eller reportasjen og så antas den eller ikke. Og du får selvfølgelig ikke penger hvis de ikke vil ha den. Og du kan oppleve at de stjeler ideen din ... that's life.

Ring, mas, ring, og mas enda mer. Du er ikke ikke-aktuell før de bytter telefonnummer for å slippe masinga di :wink:

Med aviser foregår det, er min erfaring, mer på vennskapsplanet. Dyrk noen venner som allerede har beinet innafor, spør dem om de trenger vikarer eller konkret frilansstoff. Det er lettere å prøve seg på lokalavisplanet (som ofte betaler ekstremt dårlig).

Ellers kan du jo prøve deg med frilanstakstene.

Sats gjerne på flere sånn at du slipper å vente på en, så en ny osv.

Som med alle arbeidssøknader så må tekstene dine være korrekturleste. Få noen andre til å gå igjennom dem for deg.

Det er beintøft å ringe disse redaktørene, men bare du har kommet over en terskel så går det bare bedre og bedre. Og du snapper også opp tips - ta dem med videre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Frilansing kan foregå på flere måter.

Enten tar man kontakt med et magasin/blad/avis etc først og spør om man kan skrive noe. Kanskje har du en idé selv, men du kan også ta kontakt uten egne ideer. Jeg har gjort dette selv og fått oppdrag.

Eller du kan skrive en artikkel/reportasje først og så ta kontakt med ulike blader/magasiner/aviser for å høre om noen vil kjøpe saken din. Da jeg gikk på journalisthøyskolen var det flere av mine medstudenter som gjorde dette - med varierende hell.

Selv er jeg journalist, men jeg har hatt mye flaks og har frilanset minimalt.

Noen råd tror jeg likevel jeg har:

Les bladene/magasinene du har tenkt til å henvende deg til før du skriver saken. Mange har faste maler for hvordan de for eksempel lager faktabokser til reisereportasjer. Man møter nok større velvilje hvis du har fulgt malen slik at saken ikke må tilpasses for mye etterpå.

Ta bilder til saken din selv. Og sørg for at det er gode bilder. Ha mange forskjellige motiver og husk at det bør være både bredde og høydebilder.

Lykke til med skrivinga. Håper du får god trykk, for det er jo det som er moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste akkurat i går på www.kk.no om det der, de tar freelanceartikler, les mer på sidene om hvordan du går frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...