turbogirl Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Hei Jeg har en dobermanntispe på 6 år. I den siste mnd har hun begynt å gjøre fra seg inne om natten. I går var vi ute på ridetur med hesten og hun var med,hun gjorde fra seg da. Jeg slapp henne ut kl hall eitt i går kveld,vi sto opp kl seks i mårrest og da hadde hun gjort i fra seg tre ganger,som regel har det bare vært en gang. Jeg blir skikkelig oppgitt,skal til dyrlegen på fredagen,men tenkte å høre her om noen har vært borti lignende. Virker som om hun gjør dette på trass hun varsler ikke. Hvis jeg ligger etter at samboeren min har dratt på jobb,begynner hun å ule,ligger å uler helt til jeg står opp,dette begynte hun med samtidig som dette med avføringen. I starten trodde jeg un var dårlig i magen. men hun har helt normal avføring... Noen som vet noe eller har opplevd noe lignene?? Hvis dyrlegen ikke finner ut noe,ligger det ann til avlivning,noe jeg ikkevil... Men makter ikke å ha lukten i huse,i går vasket jeg heeele huse,i dag var den samme lukten tilbake
Tabris Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Hvordan er avføringen? Min hund har gjort det samme hvis hun har hatt kraftig diarè og ikke har klart å holde seg.
turbogirl Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. juni 2007 Hun har helt normal avføring,altså ingen diaree ol... derfor jeg reagerer så kraftig
Frey Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Hvordan er rutinene på mat? Får hun mat om kvelden? I såfall kan kanskje være å fore henne bare en gang pr dag og da om morgenen være en løsning.
Aïda Bluebell Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Er hun alene på nattestid og engstelig av den grunn? Mange hunder gjør fra seg inne som en utløsning for stress og engstelse.
turbogirl Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. juni 2007 hun får kun mat om morgenen,og har bestandig vært alene på stua om natten,vi har soveommet rett over stuen. Ser ikke noe grunn til at hun skal begynne å være nervøs om natten nå eller? hmm ikke lett å si, i natt har hun gjort i fra seg 2 ganger... HUn virker ikke stresset eller engsteli på dagtid eller noe slik,men hva skal jeg gjøre med henne om natten om det er det som er pobleme? det er uakuelt å ha henne på soverommet,det har vært testet før å da blir det ikke mye nattesøvn på oss da hun prøver seg opp i sengen hele tiden,er heller ikke interissert i å ha hundehår på hele soverommet,kansje litt sært men nå som vi er i fasen og prøver å få barn,blir det sikkert bare enda verre hvis det blir barn på oss... Men takk for forslagene,setter pris på svar;)
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Dere kan jo prøve å flytte matserveringen til kvelden rett før sengetid da kanskje.
turbogirl Skrevet 20. juni 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. juni 2007 Dere kan jo prøve å flytte matserveringen til kvelden rett før sengetid da kanskje. Slik hadde vi det før,derfor vi endret til morgenen,endret dette når hun begynte å gjøre fra seg i staten,nei vi får vel bare vente til dyrlegetimen å høre hva de sier.
Latsekken Skrevet 26. juni 2007 #9 Skrevet 26. juni 2007 Å avlive hunden fordi hun gjør fra seg inne? Bruk og kast? Enten er hun syk og må kureres, eller så er det et oppdragelsesproblem som dere tenker å håndtere på denne måten. Hva med å gi henne bort istedet? Jeg hadde en hund som rakk å bli 15 år gammel, og denne karen gjorde fra seg inne av og til, for å merke territorium. Det ble en del kjefting og noen taktiske triks, men uansett hva vi gjorde hjalp det bare midlertidig. Det mest effektive trikset var å "pælme ham ut". Satt ham utenfor døra, sa hvorfor og nektet å slippe ham inn, og der ble han stående i halve dagen. Han var flink i nesten et halvt år etterpå. Generelt, det er like viktig med ris som med ros.
Gjest Gjest_Student85_* Skrevet 26. juni 2007 #10 Skrevet 26. juni 2007 Du kan da ikke seriøst mene at du skal avlive hunden fordi den gjør fra seg inne?? En hund er et levende vesen, ikke en "ting" du bare kan kaste når du ikke vil ha den mer.
Tabris Skrevet 26. juni 2007 #11 Skrevet 26. juni 2007 Det mest effektive trikset var å "pælme ham ut". Satt ham utenfor døra, sa hvorfor og nektet å slippe ham inn, og der ble han stående i halve dagen. Han var flink i nesten et halvt år etterpå. Det hørtes særdeles ineffektivt ut. En hund vil ikke forstå "hvorfor" utfra hva du sier til den. Den evner heller ikke å forstå straff som går utover en halv dag. Til TS - jeg har ikke vært borti et slikt problem selv, så jeg vet ikke. Har hørt at hunder som begynner å bli senile kan gjøre fra seg inne, men vil tro 6 år er altfor ungt for senilitet.
Helen Skrevet 26. juni 2007 #12 Skrevet 26. juni 2007 Du kan da ikke seriøst mene at du skal avlive hunden fordi den gjør fra seg inne?? En hund er et levende vesen, ikke en "ting" du bare kan kaste når du ikke vil ha den mer. Vi fikk en omplasseringshund som gjorde fra seg inne. Hun både tisset og bæsjet. Hunden hadde vokset opp på kennel så hun var ikke vandt til å være inne i huset var kun i hundegård sammen med andre hunder. Hun var 16 mnd da vi fikk henne. Vi slet et halvt års tid med å få henne stueren. Dyrlegen var virkelig imponert over at vi holdt ut så lenge for hun hadde en kollega som avlivet hunden sin pga dette og hun holdt ikke ut på langt nær så lenge som oss. Jeg skjønner godt at det kan bli snakk om avlivning når hunden gjør fra seg så ofte inne, det er ikke mye morro å ta igjen den dritten hver eneste morgen Selv om vi ikke tenkte på avlivning kan det nok hende det hadde skjedd etterhvert hvis vi hadde måttet slite med det mye lenger enn det vi gjorde. T.s: Håper dyrlegen finner ut hva det er så hunden din blir bra igjen
Leo Skrevet 26. juni 2007 #13 Skrevet 26. juni 2007 Har du hatt denne hunden siden før du traff samboeren din? Jeg har nemlig hatt min nå 12 år gamle hund med meg gjennom tykt og tynt, også når det gjelder samliv, og jeg har sett at når den har følt seg utrygg på sin posisjon i forhold til meg, altså flokklederen , så har den både tisset og bæsjet inne i perioder. Jeg har imidlertid bare plassert hunden på et sted hvor det ikke spiller noen rolle hva den gjør og fjernet etterlatenskapene uten å si eller gjøre noe spesielt. Når omgivelsene har stabilisert seg, har da også problemet forsvunnet. Hvis dette er en hund som er spesielt knyttet til deg og nå opplever at du vier mesteparten av din oppmerksomhet til en annen, altså samboeren din, kan det tenkes at hun gjør fra seg inne for å få din hele og fulle oppmerksomhet igjen. Selv om du er sint og fortvilet må du huske på at det like fullt er ettertraktet oppmerksomhet. Jeg tror ikke hun er syk, men du kan forsøke å gi henne masse oppmerksomhet når dere er alene og å inkludere henne i "flokken" på best mulig måte.
turbogirl Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #14 Skrevet 1. juli 2007 Vi fikk tak i henne sammen og har hatt henne i fire år,så ser ikke noen grunn til at hun skal begynne med det nå... Vi har skjekket henne til dyrlegen og han finner ikke noe galt med henne og skjønner heller ikke hvorfor hun gjør slikt,vi skal prøve en anen dyrlege i neste uke å høre om han finner noe... å gi bort en hun med hd i alder av 6 år tror jeg bare blir tull,å sette henne inn på omplasering tror jeg bare gjør vondt verre. rasen her har en gjennomsnittsalder på 8 år bare. Takk for et fint svar mamsen... Så lenge dere ikk har opplevd dette kan jeg ikke skjønne at dere kan dømme,vi bor på gård å har hatt hund siden jeg var liten,vår siste hund vart 17 år,så jeg bruker INGEN dyr som bruk og kast,men tenker på hunden sitt beste,hun kan umulig ha det gått med at hun må gjøre fra seg inne... Hun er ute og inne som det passer henne selv og slik har hun hatt det siden vi fikktak i henne.å hun har aldri hatt problemer om natten før,nå har det gått tre uker med mainskitplokking om morgenen,å finner vi noe på henne,selfølgelig vil hun bli behandlet for det,har da ikke sakt noe anent om det,men stopper hun ikke og vi ikke finner ut noe,så ja har vi vurdert avlivning.
Frey Skrevet 1. juli 2007 #15 Skrevet 1. juli 2007 Hva med å begrense plassen hun har tilgjengelig? Prøv med et bur av egnet størrelse, da hunder sjelden gjør fra seg på soveplassen sin dersom de er friske.
rangi Skrevet 1. juli 2007 #16 Skrevet 1. juli 2007 Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Hvis det var jeg som hadde en hund som gjorde fra seg inne flere ganger pr natt, og vi ikke fant noen årsaker til problemet s¨hadde nok avlivning blitt vurdert sterkt. Jeg kan heller ikke se at det er særlig hensiktmessig å omplassere en slik hund, jeg ville iallfall ikke tatt i mot en hund som ble omplassert pga at den gjorde fra seg inne. Dere fikk henne da hun var to år? Har hun vært omplassert før? Håper dyrlegen finner ut hva som plager henne, og hvis ikke så syns jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis dere velger å avlive henne. Lykke til
turbogirl Skrevet 1. juli 2007 Forfatter #17 Skrevet 1. juli 2007 nei hun har ikke vært omplassert før,jeg overtok henne etter ei venninne av min mor,som fikk barn som reagerte med alergisk reaksjon.... Vi har bur til henne Frey,men det er veldig lite hensiktsmessig og stenge en hun med hd (hoftedyskleksi) inne i et bur(hun har stort bur,men blir ikke det samme som å få opp å gå). Hun stivner fort å må opp å strekke på seg. Vi har prøvd å lage en liten "innhengning" inne slik at hun kan opp å gå,men gjør i fra seg likevel... :smile: Men vi får se hva som skjer,vi får prøve dyrlege nr 2:) Takk for støtten og forståelsen rangi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå