Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert spurt om før, men jeg prøver meg likevel:

Er det noen som kan fortelle meg i hvilken rekkefølge disse personene skal i talerekken:

Brudgom

Bruden

Brudens far

Brudgommens mor

Forlovere

?

I tillegg lurer jeg på hva som blir best fordeling av disse talene under en treretters middag? Når burde de ulike personene komme til?

Tusen takk!

Skrevet

Ja dette lurer jeg også på. Og hvordan skal sanger fordeles inni her? Vi har sanger fra begges foreldre + en sang fra søstrene mine, og mer enn det er jeg ikke klar over. :)

Skrevet

1. Brudens far - mellom forrett og hovedrett

2. Brudgommen - rett etter hovedretten

3. Bruden - etter brudgommen

- pause -

4. Brudens forlover

5. Brudgoms forlover

6. Brudgommens far/mor

7 - 8. Søsken

9. Takk for maten

Slik blir det hos oss. Vi har ikke dessert men kakebord. Det vil da bli en liten pause mellom taler og kaker. Under kakene vil det også være ordet fritt. Sanger har vi ikke (håper vi).

Skrevet

Den tradisjonelle talerekkefølgen er: (ifølge ditt bryllup)

1. Vertskapet, brudens mor eller far starter talene med en velkomsttale. Den holdes ved middagens start.

2. Brudens far

3. Brudgommen

4. Bruden (hvis hun ønsker det)

5. Brudens forlover

6. Brudgommens forlover

7. Brudgommens far

8. Brudens mor

9. Brudgommens mor

10. Besteforeldre/Faddere

11. Søsken

12. Venner og andre som ønsker å holde en tale

Vi slet med å få plass til disse talene innimellom maten vi, og endte vel med dette:

Velkomst (usikkert hvem som skla gjøre det, brudgom eller brudens far) med introduksjon av toastmaster, som gir itt praktisk info

Servering av forrett

Tale fra brudens foreldre

1. servering av hovedrett

Brudgommens tale

Brudens tale

(egentlig har vi fått beskjed om max en tale og evt en sang mellom disse serveringene, men da jeg satte opp denne planen trodde jeg i alle fall at min tale skulle bli svært kort...Den blir nok det innen jeg er ferdig)

2. servering av hovedrett

Brudens forlovers tale

Bridgommens forlovers tale

Servering av dessert

Brudgommens fars tale

Beudgommens mors sang

Takk for maten

En times tid senere, eller så.. er det tid for kakebord

Da skal bruden fadder og brudens bror holde hver sin tale.

Ja, det ble mye taler... Det ER rett og slett mange taler... Å få plass til dem "innimellom maten" er ikke så lett det....

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Det jeg stusser over er at brudgommens mor kommer etter forloverene. Dersom talerekkefølgen følger prinsippet om hvem som er "viktigst" synes jeg tross alt brudgommens mor er "viktigere" enn forloverene.

Skrevet

Vi hadde først foreldre, så brudepar og forlovere til slutt. Fordi det er tradisjon at talene til bruden skal komme før talene til brudgommen, ble rekkefølgen slik:

Brudens mor

Brudgommens far

Brudgommen

Bruden

Brudens forlover

Brudgommens forlover

(Takk for maten tale)

Dette var talene vi hadde til middagen (vi ønsket ikke en for lang middag). Til kaffen, og med en litt løsere snipp, hadde vi først søsken, så tanter, onkler etc, så øvrige venner.

Funket supert for oss!

Lykke til alle vordende bruder! :)

Skrevet
Tusen takk for tilbakemeldinger.

Det jeg stusser over er at brudgommens mor kommer etter forloverene. Dersom talerekkefølgen følger prinsippet om hvem som er "viktigst" synes jeg tross alt brudgommens mor er "viktigere" enn forloverene.

Ja, dette stusser vi også på. Ikke bare hans mor, men begge hans foreldre kommer ifølge tradisjonen etter forloverene. (og siden min mor "sniker i køen" fordi de holder tale sammen mine foreldre, så kommer hans foreldre samlet, sent. )

Skrevet

Vi skal ha det slik:

1.Velkomsttale av min mor

2.Brudens fars tale

3.Brudgommens tale

4.Brudens forlovers tale

5.Brudgommens forlovers tale

6.Brudgommens fars tale

7.Søsken + evt taler

8.Takk for maten tale

Med andre ord helt standard :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke hvilken rekkefølge talene våre kommer. Vi skrev i invitasjonen at taler og liknende skulle meldes til toastmasteren. og han har fått ansvaret med å bestemme hvem som skal tale når. Han har lånt seg en toastmasterbok, så han finner nok ut av det. De som skal holde tale får beskjed om når... veldig glad for at jeg slipper å gjøre det også.....

Skrevet

Da tror jeg nesten at jeg ikke kommer til å følge normal standard, men gjøre det jeg synes høres mest riktig ut:

Brudens far

Brudgom

Brudgommens mor (enten her, eller....

Bruden

her.....)

Brudens forlover

Brudgommens forlover

Det er vel greit dette også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...