Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke så god på disse greiene, men skal prøve å forklare så godt jeg kan.

Jeg jobber i kommunen, har 13% jobb eller noe sånt, og jobber bare hver tredje helg i denne jobben. Siden jeg jobber så sjeldent har jeg ikke krav på mer enn to-tre dager ferie, som jeg i år også har tatt ut. Her om dagen fikk jeg feriepenger, men ingen lønn. Noe jeg forøvrig forstår, siden jeg faktisk har tatt ut ferie.

Men, vanligvis får jeg rundt 3000,- i måneden for å jobbe hver tredje helg, men denne måneden har jeg bare fått feripenger. Problemet er da at jeg taper jo ikke 3000,- får å ta ut to dager ferie? For når jeg får 3000,- i måneden har jeg jo jobbet mer enn to dager...

Forstår? Knøttet er forvirra ... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Veit ikke om det er sånn i din kommune men her så får vi kun feriepenger i juni og så vanlig lønn igjen i juli når vi egentlig har ferie... Kan det være noe sånt hos dere også ?

Det høres iallefall litt brutalt ut hvis du har tapt 3000 kr på å ta ut 2 dager ferie :forvirret: Kanskje lønningskontoret har gjort en feil ?

Skrevet
Hei :)

Veit ikke om det er sånn i din kommune men her så får vi kun feriepenger i juni og så vanlig lønn igjen i juli når vi egentlig har ferie... Kan det være noe sånt hos dere også ?

Det høres iallefall litt brutalt ut hvis du har tapt 3000 kr på å ta ut 2 dager ferie :forvirret: Kanskje lønningskontoret har gjort en feil ?

sånn at jeg får mer lønn neste måned, altså den lønna jeg "tapte" denne måneden? Hm, håper det. Har prøvd å ringe jobben, men får ikke svar :sur:

Skrevet (endret)

Vet ikke helt om jeg forstod innlegget ditt. Satt meg nylig inn i dette med feriepenger selv. Kan forklare hvordan det fungerer der jeg jobber:

Nå i juni fikk jeg kun utbetalt feriepenger. Siden jeg har 5 uker ferie (mer enn en mnd) ble det trukket 5/20 delers(?) lønn av feriepengene i tillegg. Neste måned får jeg full lønn igjen. Jeg har hittil kun tatt ut 5 dager ferie, men det spiller ingen rolle når jeg tar den. Hele ferieoppgjøres tas i juni der jeg jobber. Så når jeg i høst tar ferie, merker jeg ikke dette. Jeg får da vanlig lønn.

Forstår jeg deg riktig, så fikk du normal lønn den måneden da du tok ut ferien din, mens du nå får bare feriepenger istedet. Isåfall fungerer deg hos deg, slik som det gjør der jeg jobber. Forstår ikke dette du sier med å tape 3000... Man får ikke lønn i tillegg til feriepenger...

Endret av Lourdes
Gjest Blondie65
Skrevet
Nå i juni fikk jeg kun utbetalt feriepenger. Siden jeg har 5 uker ferie (mer enn en mnd) ble det trukket 5/20 delers(?) lønn av feriepengene i tillegg.

Hvis man har tariffestet 5. ferieuke så har man 25 arbeidsdager med ferie. En arbeidsmåned består av gj.sn. 21 arbeidsdager og da må man altså trekke lønn for 4 arbeidsdager av en vanlig månedslønn ut av feriepengene. Eller sagt på en annen måte:

Feriepenger (opptjent i fjor)

minus 5. ferieuke ((månedslønn/21)*4)

= utbetaling

Knøttet: Jeg skjønner ikke hva du mener med "tap".

Skrevet
Hvis man har tariffestet 5. ferieuke så har man 25 arbeidsdager med ferie. En arbeidsmåned består av gj.sn. 21 arbeidsdager og da må man altså trekke lønn for 4 arbeidsdager av en vanlig månedslønn ut av feriepengene. Eller sagt på en annen måte:

Feriepenger (opptjent i fjor)

minus 5. ferieuke ((månedslønn/21)*4)

= utbetaling

Knøttet: Jeg skjønner ikke hva du mener med "tap".

Jepp. Det var det jeg mente. Husket bare ikke brøken, men det kan nok stemme at det er 4/21 delers månedslønn som trekkes. Husker ikke, derfor (?)

Gjest Blondie65
Skrevet
Jepp. Det var det jeg mente. Husket bare ikke brøken, men det kan nok stemme at det er 4/21 delers månedslønn som trekkes. Husker ikke, derfor (?)

Jeg skjønte du slet med brøken - ingen anklage, bare en korreksjon for nyttig allmennopplysning. :)

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har svart på dette i år - både her og IRL. Jeg kan ikke fatte at ikke lønningskontorene, personalansvarlig, etc. kan ta seg de 10 ekstra minuttene det tar å sende ut en epost med forklaring og et oppslag på tavlen.

Gjest Gjest
Skrevet

Er litt vanskelig å skjønne helt hva du mener med at du bare har tatt ut to dager ferie.

Men uansett, i kommunene er det vanlig at man i juni får ut feriepengene sine, i tillegg får man vanlig månedslønn og ferien trekkes. Ferietrekket er 30/26 av en månedslønn. Da har man rett til 5 uker ferie. I en jobb hvor man kun jobber i helgene må man likevel ha ferie hele uka. La oss si at du tar alle 5 ferieukene sammenhengende. Alt ettersom hvordan du jobber vil du enten ha en jobbhelg eller to jobbhelger i ferien, men ferietrekket blir det samme uansett hvor mange helger jobb du skulle hatt i ferien. Dette vil jevnes ut over tid, et år har du kanskje en jobbhelg, neste år to jobbhelger. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg skjønte ikke spørsmålet helt heller.

Forøvrig beregner man 21,67 arbeidsdager pr måned.

Gjest Blondie65
Skrevet
Er litt vanskelig å skjønne helt hva du mener med at du bare har tatt ut to dager ferie.

Men uansett, i kommunene er det vanlig at man i juni får ut feriepengene sine, i tillegg får man vanlig månedslønn og ferien trekkes. Ferietrekket er 30/26 av en månedslønn. Da har man rett til 5 uker ferie. I en jobb hvor man kun jobber i helgene må man likevel ha ferie hele uka. La oss si at du tar alle 5 ferieukene sammenhengende. Alt ettersom hvordan du jobber vil du enten ha en jobbhelg eller to jobbhelger i ferien, men ferietrekket blir det samme uansett hvor mange helger jobb du skulle hatt i ferien. Dette vil jevnes ut over tid, et år har du kanskje en jobbhelg, neste år to jobbhelger. Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men jeg skjønte ikke spørsmålet helt heller.

Forøvrig beregner man 21,67 arbeidsdager pr måned.

Om man beregner 22 eller 21 dager eller om man bruker 4/21 deler eller 4/26 deler varierer veldig fra sted til sted - også fra kommune til kommune.

Gjest Gjest
Skrevet
Om man beregner 22 eller 21 dager eller om man bruker 4/21 deler eller 4/26 deler varierer veldig fra sted til sted - også fra kommune til kommune.

5 uker ferie er lik totalt 30/26 deler av en månedslønn i ferietrekk, dagstrekk vil variere etter om en bruker 5 eller 6 dagers uke.

21,67 er det tallet arbeidsdager det gjennomsnittlig er beregnet å være i en mnd, det er blant annet dette tallet NAV trygd bruker til å beregne sykepenger og fødselspenger.

Skrevet

Knøttet:

Du er trukket for all ferie du har krav på i år, ikke bare de to dagene du har tatt.

Hver tredje helg=18 helger i året. Dvs i snitt 1,5 helger i måneden.

Du har, som andre rett på 4 alternativt 5 ukers ferie. For deg betyr det 1,5 helg eller 1,9 helg om det er 5 ukers ferie der du jobber i løpet av året. Du har altså IKKE tatt ut all ferie du har krav på.

Den måneden du får feriepenger utbetales ikke lønn, og du er dermed trukket enten 1,5 eller 1,9 helger nå. Neste gang du tar en halv eller hel helg fri, skal du ha utbetalt lønn som om du jobbet.

Skrevet

Her er forøvrig 5 ukers ferie satt lik 25/22 deler, bare for å gjøre forvirringen komplett :ler: .

Siden vi ikke jobber lørdag setter jeg pris på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...