seiblokk Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Hei! Dette er faktisk første gang jeg skal "lage" kikerter, og hadde blitt kjempeglad for noen tips/forslag til oppskrift.. har noen en god oppskrift til falafler f.eks? eller kan tipse meg om andre gode bruksområder? hadde blitt veldig takknemlig:) la en hel haug kikerter i vann i går kveld, og undrer nå hva jeg skal gjøre med dem.. MÅ de f.eks. kokes hvis jeg vil bruke dem i en salat, eller er de spiseklare nå?
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Hvis du skal bruke dem til falafel, må du ikke koke dem (søk etter oppskrift her, tror det er noen her allerede). Ellers må du koke dem nesten en time. Prøv en salat med masse fersk koriander, litt chili, tomater og rødløk.
~white lady~ Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Eventuelt lag en indisk vri, f.eks Chana Masala. Smaker fantastisk, og er veldig mettende. Det serveres ris, nanbrød og raita ved siden av http://matoppskrift.no/sider/oppskrift18662.asp http://www.foreldreportalen.no/forum/archi...php/t-3982.html
Gjest Gjest_Nigella_* Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Mange brukere skryter veldig av Jamies purre- og kikertsuppe. Oppskriften til den ligger i flere tråder her på matforumet.
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Her er det noen forslag på kikertsuppe http://media.ta.no/mat/subcat.php?pageNum_...mp;subcat_id=19
seiblokk Skrevet 19. juni 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. juni 2007 tusen takk, dette var til stor hjelp;) tror jeg prøver meg på chana masala, så kjempegodt ut.. nam nam!
NullHull Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Ville bare nevne at ristede kikerter er kjempegodt snacks, og et sunt og fedtfattig alternativ til f.eks potetgull (for de som tenker på sånt ) RISTEDE KIKERTER 1 boks herm kikerter (ca 400 g), eller ca 2 dl tørkede 1 ts olivenolje salt, evt. urtesalt, løk- eller hvitløkssalt cayennepepper eller karri eller annet krydder med litt smak på timian Tørre kikerter legges i bløt i minst 10 timer, og kokes deretter passe myke (IKKE til de får helt most konsistens!)ca 45 min. Hermetiske kikerter lar du bare renne godt av i et dørslag. Legg ertene på bakepapirkledt stekebrett. Ristes i ovnen på ca 250 grader i 20 min. Rør gjerne litt i de når ca halve tiden har gått. Hell de i en bolle og bland godt med olje og krydder/urter etter ønske. Ha de tilbake på brettet og stek de ytterligere ca 10 min til de er bronsefarget og har fått en sprø konsistens. Nam nam! DETTE er noe du kan bli avhengig av Endret 20. juni 2007 av NullHull
Devana Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 Ville bare nevne at ristede kikerter er kjempegodt snacks, og et sunt og fedtfattig alternativ til f.eks potetgull (for de som tenker på sånt ) RISTEDE KIKERTER 1 boks herm kikerter (ca 400 g), eller ca 2 dl tørkede 1 ts olivenolje salt, evt. urtesalt, løk- eller hvitløkssalt cayennepepper eller karri eller annet krydder med litt smak på timian Tørre kikerter legges i bløt i minst 10 timer, og kokes deretter passe myke (IKKE til de får helt most konsistens!)ca 45 min. Hermetiske kikerter lar du bare renne godt av i et dørslag. Legg ertene på bakepapirkledt stekebrett. Ristes i ovnen på ca 250 grader i 20 min. Rør gjerne litt i de når ca halve tiden har gått. Hell de i en bolle og bland godt med olje og krydder/urter etter ønske. Ha de tilbake på brettet og stek de ytterligere ca 10 min til de er bronsefarget og har fått en sprø konsistens. Nam nam! DETTE er noe du kan bli avhengig av Dette hørtes godt ut, det må prøves ut :D
Devana Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Forresten..Hvor i stekeovnen har du brettet? Nederst?
NullHull Skrevet 21. juni 2007 #10 Skrevet 21. juni 2007 Forresten..Hvor i stekeovnen har du brettet? Nederst? Som oftest har jeg de midt på i "første omgang", og så flytter jeg de øverst når jeg setter de inn igjen etter å ha blandet de med oljen og krydderet. Man må kanskje prøve seg litt frem hva som passer best i den ovnen man har, men ialle fall: øverste del av ovnen
Devana Skrevet 21. juni 2007 #11 Skrevet 21. juni 2007 Som oftest har jeg de midt på i "første omgang", og så flytter jeg de øverst når jeg setter de inn igjen etter å ha blandet de med oljen og krydderet. Man må kanskje prøve seg litt frem hva som passer best i den ovnen man har, men ialle fall: øverste del av ovnen Takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå