Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er faktisk første gang jeg skal "lage" kikerter, og hadde blitt kjempeglad for noen tips/forslag til oppskrift.. har noen en god oppskrift til falafler f.eks? eller kan tipse meg om andre gode bruksområder? hadde blitt veldig takknemlig:)

la en hel haug kikerter i vann i går kveld, og undrer nå hva jeg skal gjøre med dem.. MÅ de f.eks. kokes hvis jeg vil bruke dem i en salat, eller er de spiseklare nå?

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du skal bruke dem til falafel, må du ikke koke dem (søk etter oppskrift her, tror det er noen her allerede).

Ellers må du koke dem nesten en time. Prøv en salat med masse fersk koriander, litt chili, tomater og rødløk.

Gjest Gjest_Nigella_*
Skrevet

Mange brukere skryter veldig av Jamies purre- og kikertsuppe. Oppskriften til den ligger i flere tråder her på matforumet. :)

Skrevet

tusen takk, dette var til stor hjelp;)

tror jeg prøver meg på chana masala, så kjempegodt ut..

nam nam!

Skrevet (endret)

Ville bare nevne at ristede kikerter er kjempegodt snacks, og et sunt og fedtfattig alternativ til f.eks potetgull (for de som tenker på sånt :sjenert: )

RISTEDE KIKERTER

1 boks herm kikerter (ca 400 g), eller ca 2 dl tørkede

1 ts olivenolje

salt, evt. urtesalt, løk- eller hvitløkssalt

cayennepepper eller karri eller annet krydder med litt smak på

timian

Tørre kikerter legges i bløt i minst 10 timer, og kokes deretter passe myke (IKKE til de får helt most konsistens!)ca 45 min.

Hermetiske kikerter lar du bare renne godt av i et dørslag.

Legg ertene på bakepapirkledt stekebrett. Ristes i ovnen på ca 250 grader i 20 min. Rør gjerne litt i de når ca halve tiden har gått. Hell de i en bolle og bland godt med olje og krydder/urter etter ønske. Ha de tilbake på brettet og stek de ytterligere ca 10 min til de er bronsefarget og har fått en sprø konsistens.

Nam nam! DETTE er noe du kan bli avhengig av :sikle:

Endret av NullHull
Skrevet
Ville bare nevne at ristede kikerter er kjempegodt snacks, og et sunt og fedtfattig alternativ til f.eks potetgull (for de som tenker på sånt :sjenert: )

RISTEDE KIKERTER

1 boks herm kikerter (ca 400 g), eller ca 2 dl tørkede

1 ts olivenolje

salt, evt. urtesalt, løk- eller hvitløkssalt

cayennepepper eller karri eller annet krydder med litt smak på

timian

Tørre kikerter legges i bløt i minst 10 timer, og kokes deretter passe myke (IKKE til de får helt most konsistens!)ca 45 min.

Hermetiske kikerter lar du bare renne godt av i et dørslag.

Legg ertene på bakepapirkledt stekebrett. Ristes i ovnen på ca 250 grader i 20 min. Rør gjerne litt i de når ca halve tiden har gått. Hell de i en bolle og bland godt med olje og krydder/urter etter ønske. Ha de tilbake på brettet og stek de ytterligere ca 10 min til de er bronsefarget og har fått en sprø konsistens.

Nam nam! DETTE er noe du kan bli avhengig av :sikle:

Dette hørtes godt ut, det må prøves ut :D

Skrevet

Forresten..Hvor i stekeovnen har du brettet? Nederst? :)

Skrevet
Forresten..Hvor i stekeovnen har du brettet? Nederst? :)

Som oftest har jeg de midt på i "første omgang", og så flytter jeg de øverst når jeg setter de inn igjen etter å ha blandet de med oljen og krydderet. Man må kanskje prøve seg litt frem hva som passer best i den ovnen man har, men ialle fall: øverste del av ovnen :)

Skrevet
Som oftest har jeg de midt på i "første omgang", og så flytter jeg de øverst når jeg setter de inn igjen etter å ha blandet de med oljen og krydderet. Man må kanskje prøve seg litt frem hva som passer best i den ovnen man har, men ialle fall: øverste del av ovnen :)

Takk :popcorn:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...