Gå til innhold

Oppmøte til innsjekking

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Hvor lenge før flyavgang må man møte opp på utenlandsreiser?

På papirene står det flyavreise kl. 13, og "latest check-in" kl. 12.30. Trodde man måtte møte opp 1,5 - 2 timer i forveien, jeg, men dette betyr jo i bunn og grunn at man kan møte opp bare en time før flyet går..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på å møte opp kun en time i forveien. Ofte er det lange køer både ved innsjekking og i sikkerhetskontrollen.

Har opplevd å være ute over to timer før avgang - og likevel bare så vidt rekke flyet - mens andre ganger går alt veldig greit - og halvannen time er rikelig.

Jeg ville møtt opp to timer før - så risikerer du ikke å miste flyet - det er dog bedre å vente en time for mye på flyplassen. Den dagen du skal reise gjør man ofte ikke så mye annet likevel.

(Det er jo selvfølgelig forskjell på hvilken flyplass du reiser fra)

Skrevet

Du kan fint rekke innsjekkingen, men ikke rekke flyet.. Sikkerhetskontrollen kan ta laaang tid i disse dager.

Jeg ville ikke gamblet med å komme en time tidligere på Gardermoen. På andre, mindre, flyplasser kunne jeg muligens gjort det.

Skrevet

Signerer LilleBille Jeg ville møtt opp et par timer før avreise. Alt tar tid, innsjekking, sikkerhetskontroll, finne frem til flyet, man skal ombord på flyet før avgang...

Skrevet

Jeg pleier å være på gardermoen ca 1t 10 min før flyet. Evt 1 t. Har aldri opplevd at det tar spesielt lang tid hverken i innsjekk eller sikkerhetskontrollen. Men jeg flyr stort sett rutefly, da. Skal du fly et stort charterfly, tar det muligens litt lengre tid i innsjekk.

På flyplasser i utlandet derimot, kan det ofte ta veldig lang tid. Barcelona gikk veeeldig sakte, Stanstead er kjempestrenge og trege i sikkerhetskontrollen, Kastrup og Arlanda pleier å gå greit... Vet ikke om det var til så stor hjelp, jeg, men synes hvertfall at 2 t høres veldig lenge ut...

Skrevet

Du har tydeligvis vært heldig Bex - men det er klart det er forskjell på når på dagen du reiser - og om du har bagasje som skal sjekkes inn - eller om du kan bruke hurtiginnsjekk.

Det kan også variere veldig på samme dag - sist vi reiste - var vi delt på flere fly - de første brukte over en time på å komme gjennom sikkerhetskontrollen - vi som kom tre timer senere - hadde ikke kø i det hele tatt.

(Men jeg er enig med deg - mange flyplasser i utlandet er utrolig trege. Feks i Barcelona ... der brukte vi over to timer i kø - bare for å sjekke inn - men sikkerhetskontrollen gikk kjapt)

Skrevet

Heller en time for tidlig enn å miste flyet.

Jeg skjønner ikke helt det med at folk skal komme akkurat jeg...er det slik at en sitter å venter hjemme til en Må dra for å rekke flyet?!

Hvorfor stresse slik... :sjenert:

En ting er sikkert: om du BARE er 2 min unna...flyet venter ikke på deg!!

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Det var det jeg tenkte, og jeg har alltid møtt opp 1,5 - 2 timer i forveien, men reagerte bare litt på det som stod i papirene mine..

Skrevet

Jeg flyr visst mest om morgenen (fra Norge) og som det b-mennesket jeg er så er det godt å sove så lenge som mulig. Men er jo enig i at det er bedre å komme for tidlig enn for sent.

Mange sjekker inn via mobil eller over Internett. For dem holder det å møte opp ved gaten 30 min før (ved boarding). Men sjekker du inn på "gamlemåten" er det vel som oftest 45 min før som gjelder.

Skrevet

jeg har møtt opp 2-3 timer før avreise.

på turer i europa ca 2 timer før... til usa 3 timer før.

liker å ha god tid og slippe å stresse

Gjest Gjest
Skrevet
Hvor lenge før flyavgang må man møte opp på utenlandsreiser?

På papirene står det flyavreise kl. 13, og "latest check-in" kl. 12.30. Trodde man måtte møte opp 1,5 - 2 timer i forveien, jeg, men dette betyr jo i bunn og grunn at man kan møte opp bare en time før flyet går..?

Det betyr bare at du ikke får sjekke inn om du kommer senere enn 12.30. Kommer du 12.31 er innsjekken stengt, og du står der med skjegget i postkassa...... Da kan det kan gjerne være lite/ingen kø gjennom sikkerhetsskjekken, det hjelper så lite... Hjelper heller ikke å løpe til gaten..... Du blir rett og slett ikke med....

Skrevet
Du kan fint rekke innsjekkingen, men ikke rekke flyet.. Sikkerhetskontrollen kan ta laaang tid i disse dager.

Gardermoen har doblet antallet sluser i sikkerhetskontrollen de siste månedene. Det skal ikke ta mer enn fem minutter gjennom sikkerhetskontrollen der, selv om det sikkert kan ta litt mer ved enkelte tilfeller.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet
Mange sjekker inn via mobil eller over Internett. For dem holder det å møte opp ved gaten 30 min før (ved boarding). Men sjekker du inn på "gamlemåten" er det vel som oftest 45 min før som gjelder.

Dette er vel dersom man ikke har bagasje?

De fleste flyselskapene mener jeg har den oppgitte siste innsjekkingstid som frist på innlevering av bagasje. Mao får du ikke sjekket inn bagasjen din på ett senere tidspunkt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...