Gjest Elastica Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Jeg var på Flor og Fjære i forrige uke. Der hadde de en fantastisk plen som var både kort og tett og ingen løvetann. Gartneren sa han klippet den ofte, for at mosen ikke skulle feste seg. Da vokste gresset utover, og plenen ble som en tett matte. Han vannet hver dag og gjødslet med fullgjødsel en gang pr. måned. Jeg har alltid hørt at plenen skal vokse seg lang mellom hver klipp (eller er det bare en dårlig unnskyldning for å la være å klippe?), og lurer på om Flor og Fjære-metoden bare funker hvis man har høye plenambisjoner. Her i huset liker vi å gjøre andre ting enn å holde på i hagen, men må man så må man...
Gjest nero Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 Gartneren sa han klippet den ofte, for at mosen ikke skulle feste seg. Da vokste gresset utover, og plenen ble som en tett matte. Han vannet hver dag og gjødslet med fullgjødsel en gang pr. måned. Han hadde nok helt rett. Vi la ferdigplen for noen år siden. Fikk beskjed om å klippe hver 4-5 dag, slik at plenen holder seg jevnt på ca 4 cm høyde. Gjødsler en gang i mnd og fjerner ugress med en gang det kommer. I tillegg bruker vi en plenløfter hver vår for å fjerne alt dødt gress. Dette gjør at vi har en tett og fin plen uten ugress. Stikkordet for å få en fin plen er å gjøre litt ofte i stedet for de store skippertakene. nero
Bobsi Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Og så vil jeg tilføye at det er viktig å ikke klippe for kort. Som nero her sier ca 4 cm er bra. Mange gjør den feilen at de klipper kort for at det skal være lenge til neste gang, men da tar mosen fort over.....
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #4 Skrevet 20. juni 2007 Og så vil jeg tilføye at det er viktig å ikke klippe for kort. Som nero her sier ca 4 cm er bra. Mange gjør den feilen at de klipper kort for at det skal være lenge til neste gang, men da tar mosen fort over..... Jeg trodde man skulle klippe kort og ofte, for å holde mosen borte...
Bex Skrevet 20. juni 2007 #5 Skrevet 20. juni 2007 Nei, klipper man for kort, blir det mose. Mine foreldre har en nydelig plen, og de klipper stort sett 1x per uke, oftere om det er varm,t og regner. Men pappa klipper aldri kortere enn "hakk" 3 av 4 på gressklipperen (1 er kortest).
Gjest Jytte Skrevet 20. juni 2007 #6 Skrevet 20. juni 2007 Jeg klipper plener ofte ... det gir det absolutt beste resultatet.
Gjest Elastica Skrevet 20. juni 2007 #7 Skrevet 20. juni 2007 Jeg klipper plener ofte ... det gir det absolutt beste resultatet. Hvor ofte da?
Gjest Jytte Skrevet 20. juni 2007 #8 Skrevet 20. juni 2007 (endret) Har hørt av spesialister at det beste er å klippe plenen annenhver eller hver tredje dag og la klippet bli liggende igjen. Best resultat får du om du bruker en bio-klipper som finkutter gresset slik at det blir liggende som gjødsel. Jeg har også vært på Flor og Fjære på omvisning og til oss sa han at han brukte en slags topp-dressing på plenen. Dette er en blanding av sand og jord - mest sand ... i tillegg til gjødslingen. Flor og Fjære er forøvrig et av de vakreste stedene jeg har vært ... blir kjempeinspirert av sånt Endret 20. juni 2007 av Jytte
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2007 #9 Skrevet 20. juni 2007 Her er plenguruen over alle plenguruer - med sine råd til den som vil ha en like lysegrønn plen som ham www.olleberg.nu
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå