Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 19. juni 2007 #1 Skrevet 19. juni 2007 Jada, dette er kanskje egentlig feil forum. Men merker meg at mange her skriver sundere, sundt osv. Det heter sunn, sunnere og sunt. Hvis noe er sund er det i stykker. Skjønner ikke hvor d-en kommer fra egentlig, for man uttaler den vel ikke?
Gjest annen gjest Skrevet 19. juni 2007 #2 Skrevet 19. juni 2007 For å ikke snakke om betydningen av ordet... Sunn er ikke ensbetydende med kalorifattig!
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 For å ikke snakke om betydningen av ordet... Sunn er ikke ensbetydende med kalorifattig! Det har du rett i, et godt eksempel er vel lightbrus, lite kalorier, men sunt er det vel neppe likevel.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2007 #4 Skrevet 23. juni 2007 Det har du rett i, et godt eksempel er vel lightbrus, lite kalorier, men sunt er det vel neppe likevel. Godt å se at flere er opptatt av å skrive korrekt norsk Og ikke alt som er kaloririkt er usunt - f eks avocado, nøtter etc.
Gjest Kristin_ Skrevet 24. juni 2007 #5 Skrevet 24. juni 2007 Det het vel sund en gang for lenge lenge siden, men jeg tror i de aller fleste tilfellene er det bare et tegn på dårlig norsk. Samtidig klarer jeg ikke å skrive hverken uten h, selv om jeg vet at det er "gammeldags" å gjøre det. Så for enkelte er det kanskje en vanesak.
Supraspinatus Skrevet 25. juni 2007 #6 Skrevet 25. juni 2007 http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html bruk ordbok
Pnin Skrevet 25. juni 2007 #7 Skrevet 25. juni 2007 Samtidig klarer jeg ikke å skrive hverken uten h, selv om jeg vet at det er "gammeldags" å gjøre det. Da kan jeg trøste deg med at hverken har blitt tatt inn igjen i rettskrivingen, og du kan trygt bruke den av hjertens lyst. H-en ble fjernet i 1959, og tatt inn igjen for to år siden.
Amanlis Skrevet 25. juni 2007 #8 Skrevet 25. juni 2007 (endret) Jada, dette er kanskje egentlig feil forum. Men merker meg at mange her skriver sundere, sundt osv. Det heter sunn, sunnere og sunt. Hvis noe er sund er det i stykker. Skjønner ikke hvor d-en kommer fra egentlig, for man uttaler den vel ikke? Sund er også et substantiv hvor betydningen er et smalt farvann Endret 25. juni 2007 av Værjenta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå