Gjest forbannet Skrevet 19. juni 2007 #1 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg ønsker en 5 åring utdannelsesstilling men føler som nygift kvinne i slutten av 20 åra så møter jeg mer eller mindre åpenlyst møter holdninger som "hvorfor skal vi satste på deg, du skal jo sikkert ha barn snart og jobbe deltid" osv. Dette irritere meg noe grensesløst da vi slett ikke skal ha barn og jeg vil komme videre i karrieren min. Har flere ganger tenkt når jeg møter slike holdinger/når temaet kommer opp at jeg har lyst til å si "vi er helt sikre på at vi ikke skal barn, derfor kan jeg ikke lengre få barn". Det er jo spesiellt i jobbintervju sammenheng at det er viktig å presisere min holdning til familie og karriere. Men kan jeg uttale meg på denne måten? Eller er den for direkte og dermed virker falsk? Trenger gode råd for jeg vil opp og videre og ikke bli tilside satt av gamle menn som har et svart/hvitt syn på karriere og privatliv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. juni 2007 #2 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg ønsker en 5 åring utdannelsesstilling men føler som nygift kvinne i slutten av 20 åra så møter jeg mer eller mindre åpenlyst møter holdninger som "hvorfor skal vi satste på deg, du skal jo sikkert ha barn snart og jobbe deltid" osv. Dette irritere meg noe grensesløst da vi slett ikke skal ha barn og jeg vil komme videre i karrieren min. Har flere ganger tenkt når jeg møter slike holdinger/når temaet kommer opp at jeg har lyst til å si "vi er helt sikre på at vi ikke skal barn, derfor kan jeg ikke lengre få barn". Det er jo spesiellt i jobbintervju sammenheng at det er viktig å presisere min holdning til familie og karriere. Men kan jeg uttale meg på denne måten? Eller er den for direkte og dermed virker falsk? Trenger gode råd for jeg vil opp og videre og ikke bli tilside satt av gamle menn som har et svart/hvitt syn på karriere og privatliv. Nei, dette bør du ikke si, med mindre du vet 100% sikkert at du kommer til å ta abort dersom uhellet er ute. For øvrig har jeg aldri møtt den holdningen der - og jeg tror faktisk at det er noe unge kvinner innbilder seg. Med mindre ingen i bedriften har barn fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 19. juni 2007 #3 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) H Endret 1. mai 2008 av Kosemose Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forbannet Skrevet 19. juni 2007 #4 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg mener med den settningen å hentyde til at jeg faktisk er sterilisert... Så barn blir det IKKE. Tror det nok kommer ann på yrke og miljø, i det miljøet som er aktuellt for meg er det mange gubber og jeg kan jo skjønne at de vil føle seg sikker på at de får en "ansatt som levere" når det er snakk om 5 års utdanningsstillinger. Det er jo ikke bare å erstatte de ansatte ettersom de faller fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 19. juni 2007 #5 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Dette irritere meg noe grensesløst da vi slett ikke skal ha barn og jeg vil komme videre i karrieren min. Har flere ganger tenkt når jeg møter slike holdinger/når temaet kommer opp at jeg har lyst til å si "vi er helt sikre på at vi ikke skal barn, derfor kan jeg ikke lengre få barn". Betyr dette at du har sterilisert deg? Jeg har selvsagt ikke noe med det, men jeg lurer på om det er tilfelle siden du ønsker å formulere deg på den måten. Jeg ville nok ikke bragt det på banen dersom det ikke er sant, uansett er det vel et tema en fremtidig arbeidsgiver strengt tatt ikke har noe med. Det er synd du føler deg forbigått fordi du er kvinne i fruktbar alder. Jeg vet ikke hva du kan gjøre for å gi inntrykk av at du satser på karrieren, annet enn å fremheve dine positive sider og markedsføre deg selv som person. Alle mine studievenninner fikk den jobben de ønsket seg. En annen venninne fikk en lederjobb rett før termin, og hun hadde seks måneders permisjon. Inntrykket mitt er at dersom du har nok å fare med, får du jobb uansett. Og det er jo virkelig ikke slik at man må legge karrieren på hylla dersom man skulle få barn. Dette vet de fleste arbeidsgivere, og selv om du ikke ønsker deg barn, er barn og jobb noe de aller fleste klarer å kombinere. Kjenner du mange som ikke har fått jobb på grunn av at en eventuell arbeidsgiver tror de skal få barn snart? Lykke til med jobbsøking. Edit: Jeg ser du svarte på noe av det jeg spurte om, noen kom meg i forkjøpet. Endret 19. juni 2007 av Elastica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #6 Del Skrevet 19. juni 2007 Kjenner du mange som ikke har fått jobb på grunn av at en eventuell arbeidsgiver tror de skal få barn snart? Snakket med en av sjefene på et av stedene som er aktuelle om hvem de ansett osv, og han sa: "vi ansetter ingen som ikke er villige til minst 50t/uken, og det er det jo ikke så mange kvinner som er..." Andre steder har jeg opplevd kommentarer som "du skal vel sikkert ha barn og jobbe deltid du som alle de andre unge kvinnelige ****?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forbannet Skrevet 19. juni 2007 #7 Del Skrevet 19. juni 2007 glemte å skrive at jeg fortsatt heter "forbannet" over.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 19. juni 2007 #8 Del Skrevet 19. juni 2007 Med slike holdninger tror jeg neppe jeg ville ønsket å jobbe på slike steder. Ellers vil jeg si at jeg heller aldri har møtt på spørsmål om barn/familieliv. Har vært redd for at slike spørsmål skulle dukke opp, men jeg har vært på hundre og ørten intervjuer og har enda til gode å bli spurt om det. Jeg synes det er frekt (og dessuten ikke "lov"), og jeg ville revurdert hele stillinga om slike private og personlige spørsmål ble stilt på intervjuet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 19. juni 2007 #9 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Snakket med en av sjefene på et av stedene som er aktuelle om hvem de ansett osv, og han sa: "vi ansetter ingen som ikke er villige til minst 50t/uken, og det er det jo ikke så mange kvinner som er..." Andre steder har jeg opplevd kommentarer som "du skal vel sikkert ha barn og jobbe deltid du som alle de andre unge kvinnelige ****?" Det er ikke annet å gjøre enn å gi uttrykk for at du virkelig er interessert og har noe å fare med, dersom du skal på intervju. Det er ikke verre enn å svare at man er villig til å jobbe 50 timer pr. uke. For øvrig er jeg enig med Wadjet, jeg tror generelt at kvinner innbiller seg slike ting uten at det er reellt. Dersom intervjueren kommer med hentydninger av denne typen, kan man pent og forsiktig fastslå at det ikke er anledning til å stille slike spørsmål på et jobbintervju, men siden temaet blir bragt på bane kan du opplyse om at du ikke ønsker å prioritere barn de nærmeste årene. Når det gjelder å legge ut om sine private anliggender, hadde jeg også som Kosemose skriver, blitt litt skeptisk. Så selv om du ikke kan få barn, ville jeg ikke vinklet det slik. Jeg ville heller understreket at du var arbeidsvillig, og ikke prioriterte familien. Endret 19. juni 2007 av Elastica Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest forbannet Skrevet 19. juni 2007 #10 Del Skrevet 19. juni 2007 Med slike holdninger tror jeg neppe jeg ville ønsket å jobbe på slike steder. Det er jeg helt enig i! Men et sted må jeg jo begynne og det florer ikke akkurat med jobber innen det feltet jeg vil spesialisere meg om dagen, og da må en jo bare begynne der man får jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 19. juni 2007 #11 Del Skrevet 19. juni 2007 Det er jeg helt enig i! Men et sted må jeg jo begynne og det florer ikke akkurat med jobber innen det feltet jeg vil spesialisere meg om dagen, og da må en jo bare begynne der man får jobb... men er du villig til å legge barn og familieliv på hylla til fordel for jobben da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 19. juni 2007 #12 Del Skrevet 19. juni 2007 Det er vel slett ikke uvanlig at det kommer hentydninger til familie og barn i intervjusammenheng så da er det bare å si at jeg kan ikke få barn. Hvis ikke ville jeg ikke bargt det på bane og i alle fall ikke uttrykt meg så hardt som du sier det i åpningsinnlegget ditt. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #13 Del Skrevet 19. juni 2007 men er du villig til å legge barn og familieliv på hylla til fordel for jobben da? Hvis du leser over så er jeg sterilisert.... Jobben er min 1 pri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kylling Skrevet 19. juni 2007 #14 Del Skrevet 19. juni 2007 Hvis du leser over så er jeg sterilisert.... Jobben er min 1 pri. Åh, sorry. Jeg trodde dette var noe du ville lyve om. Men da er jo saken grei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #15 Del Skrevet 19. juni 2007 Hvordan blir det da, hvis samtlige kvinner på jobbintervjuer rundt i dette dalsføresøkklandet sier at de ikke kan få barn? Vil ikke arbeidsgivere lure på hvorfor plutselig alle kvinner som er til intervju har fått en påfallende lav fødselsfertilitet? På den annen side: arbeidsgiver kan jo ikke akkurat motsi en kvinne og si: "du kan ikke få barn? Nei vel, har du legeattest på det"? Så de må jo bare tro på det da. Dette er konsekvenser av at kvinner blir diskriminert i arbeidslivet fordi de er det ene kjønnet av to som føder barna til neste generasjoner. Nesteperson i sjefsstolen i den bedriften blir født av en kvinne. Men denne kvinnen blir samtidig straffet for det gjennom: mister pensjonspoeng, går glipp av karrierehopp (må være hjemme med barnet og kanskje sykemeldt mot slutten av svangerskapet), blir preget av en graviditet og svangerskap emosjonelt også (livet blir forandret for en kvinne da) og hun er uaktuell i lønnsforhandlinger. En artikkel i Dagbladet mandag i går skrevet av en samfunnsøkonom illustrerer det samme på en grei måte: kvinner føder barn, tar utdannelse og vil jobbe: men de mister goder og mister tre år i forhold til mannen. Kvinnen sakker akterut fordi hun får barn. Tenk hvor flott det kunne være i norsk arbeidsliv dersom kvinnen ikke ble straffet for å få barn? Jeg er en av de kvinnene. Jeg er prosjektleder, nærmer meg 35 og har ennå ikke barn og er singel. Jeg tør ikke. Jeg ønsker ikke å sakke akterut i arbeidslivet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frey Skrevet 19. juni 2007 #16 Del Skrevet 19. juni 2007 Hvordan blir det da, hvis samtlige kvinner på jobbintervjuer rundt i dette dalsføresøkklandet sier at de ikke kan få barn? Vil ikke arbeidsgivere lure på hvorfor plutselig alle kvinner som er til intervju har fått en påfallende lav fødselsfertilitet? På den annen side: arbeidsgiver kan jo ikke akkurat motsi en kvinne og si: "du kan ikke få barn? Nei vel, har du legeattest på det"? Så de må jo bare tro på det da. Det er jo en vesentlig forskjell på å si at man ikke kan få barn fordi man faktisk ikke kan få barn og å lyve om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 19. juni 2007 #17 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg er en av de kvinnene. Jeg er prosjektleder, nærmer meg 35 og har ennå ikke barn og er singel. Jeg tør ikke. Jeg ønsker ikke å sakke akterut i arbeidslivet. Da har du tydeligvis tatt et bevisst valg når det gjelder å ikke få barn. Får håpe dette er et valg du er komfortabel med også om ti år. Dersom det er så viktig for deg å ikke miste tre år i karrieren, er det sikkert like greit å ikke få barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_ukjent_for_meg Skrevet 19. juni 2007 #18 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg er 28, samboer (forlovet) og barnløs og jeg har vært på mange jobbintervju i det siste. 5-årig datautdannelse. Har aldri opplevd å få spørsmål om jeg planlegger å få barn, og har fått flere jobbtilbud. Får inntrykk av at det ikke spiller veldig stor rolle. De fleste får barn på et eller annet tidspunkt og småbarnsforeldre blir ofte sett på som effektive og lojale arbeidstakere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 19. juni 2007 #19 Del Skrevet 19. juni 2007 Jeg er 28, samboer (forlovet) og barnløs og jeg har vært på mange jobbintervju i det siste. 5-årig datautdannelse. Har aldri opplevd å få spørsmål om jeg planlegger å få barn, og har fått flere jobbtilbud. Får inntrykk av at det ikke spiller veldig stor rolle. De fleste får barn på et eller annet tidspunkt og småbarnsforeldre blir ofte sett på som effektive og lojale arbeidstakere. Og det er akkurat den erfaringen jeg også har, som siv.ing. Men klart - søker man seg inn i de verste megler- og konsulentmiljøene, så forventes det at man setter familien på hold, evt. har hjemmeværende ektefelle eller au pair til å ta seg av familien, slik at man kan jobbe 14 timer i døgnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wondergirl Skrevet 20. juni 2007 #20 Del Skrevet 20. juni 2007 Jeg har vært på jobbintervju og det har blitt sagt rett ut at "Dette har vi jo egentlig ikke lov til å nevne i intervjuet, men det ville passe veldig dårlig for bedriften med en svangerskapspermisjon". Dette var veldig uaktuelt for meg akkurat da, jeg fikk også jobben, men slike holdninger eksisterer nok rundt omkring på forskjellige arbeidsplasser. Og denne jobben var ikke en typisk karriere-jobbe 50 timer i uka-jobb. Synes det er litt for enkelt å si at dette er noe "kvinner innbiller seg", tror heller det er uttrykk for at arbeidsplassen enten er sidrumpa eller veldig sårbar - og det er jo VIRKELIG noe å tenke på, vil du virkelig jobbe et sted som ikke har økonomi til å ha en person i svangerskapspermisjon? Da er det i hvertfall skummelt å være den som er sist ansatt, mht nedbemanning er det jo du som ryker først! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå