Gå til innhold

Interesant artikkel

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Reven
Skrevet

Hva er interessant?

Hvorfor er det interessant?

Hva mener du om saken?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Den moderne mand forvandler sig til en effektiv tunge og et par fiffige fingre, når han træder ind i sit eget soveværelse.

For det, der ligger ham mest på sinde, er, at hans kone, kæreste eller elskerinde får orgasme.

Mandens stærkeste kort anno 2006 er nemlig at være den guddommelige elsker. Han er nemlig ikke længere overlegen hverken økonomisk, intellektuelt eller socialt.

Det mener Christian Groes-Green, antropolog og kønsforsker på Institut for Folkesundhedsvidenskab ved Københavns Universitet.

Får lov at dominere sengen

»Den moderne mand er skrællet helt ind til benet og har udelukkende sin krop tilbage. Men han er ikke kørt helt ud på et sidespor, for han får lov at dominere i sengen som den vilde elsker«.

Christian Groes-Green mener, at det er en af grundene til, at der er kommet så utrolig meget fokus på mandekroppen. I dag er det ifølge kønsforskeren helt almindeligt, at mænd plejer deres krop med både fitness, bodylotion og en pincet til øjenbrynene.

(Klippet resten)

Jeg synes ikke artikkelen var bra. Det er ikke så mange jenter som vurderer menn kun som et luksusgode med sex som viktigste oppgave. Kvinners seksuelle ønsker, og mange rappkjeftede kvinners seksuelle krav er noe overeksponert i media for tiden, og det kan være mye å sette seg inn i om man tror at man må beherske alt. Jeg tror likevel at veldig mange menn dyrker sex ikke fordi det er den eneste måten å holde en kvinne og få rene sokker på, men fordi de liker det. Begge kjønn liker å være begjært og kunne gi nytelse, men kjønnsrollene per i dag vektlegger fortsatt kvinnens plikt til å vekke begjær i en slik grad at det reduserer kvinners livskvalitet med komplekser, slanking, depping foran speilet, utallige kroner på klær, sminke, frisør, trening, operasjoner osv. Mens mye av ansvaret for at selve sexen skal være vellykket fortsatt ligger på mannen, skjer det bevegelser på det også. Kvinner skal kunne suge og svelge, enten de vil eller ikke, knipebevegelser har blitt en sport, kropp, ytelser og grensebrytende eksperimentell sex gir poeng (både plusspoeng til anbefaling om å teste ut damen, og minuspoeng i forhold til å ha et seriøst forhold til henne om hun er for tam eller for vill) og diskuteres blant menn.

Et par generasjoner tilbake hadde mannen kontroll på lønningsposen. Men mange følte seg som svin og semiforbrytere i ektesengen, når de skulle nærme seg en jente som var oppdratt til å tenke på sex som skittent og skammelig, som ikke hadde peiling på kroppen, hverken sin eller hans, ikke kunne veilede i det hele tatt, og som kanskje skjulte det hvis hun syntes noe var godt. Hvor kjekt kan det ha vært å se det man skulle se på som et uskyldig og aseksuelt og kjærlig vesen i øynene, og jokke litt inn i henne når hun ikke ville det og ikke fikk noe godt ut av det?

Mange av dagens menn føler nok mye prestasjonsangst, men jeg tror også at mange er glade for den muligheten de har til å leke. At de ikke føler seg redusert til superelsker, men opphøyet til det.

Skrevet

Usj, jeg er så lei av å bli siklet etter som et stykke kjøtt! Typisk kvinner! :sur:

• 3 uker senere...
Gjest væren75
Skrevet

Jeg har iallefall inntrykk av at de fleste menn er veldig opptatt av å være en god elsker som setter dama's orgasme før sin egen .

Det er kanskje ikke så rart , siden menn som er dårlige i senga må sove alene :)

Skrevet

Dette syns jeg var en tullete artikkel. 2 forskere som er totalt uenig. Og hva satt jeg egentlig igjen med da?

Kan jo likesågodt lese diskusjonsinnlegg på forumet her da.

Skrevet

Artikkelen fungerer bra som utgangspunkt for en diskusjon. Hvordan skal man så finne ut om den ene eller den andre forskeren har rett? Jeg tror vi gjør klokt i å ikke fnyse av at noen menn faktisk oppfatter at de har fått den lite flatterende rollen som et kjempesexhjelpemiddel for kvinner.

Derfor tor jeg forsåvidt begge to har rett. Når vi nå gjøres oppmerksom på at noen menn føler det slik, kan vi jo om ikke annet, gjøre oss selv opp noen meninger om dette og kanskje også etablere noen holdninger som kan bidra til at en evt. utvikling kan snus.

Det grunnleggende problemet ligger antakeligvis i to forhold. Kvinner har oppnådd seksuell bevissthet og tar ikke til takke med "tøm og røm". Menn sitter fortsatt tildels igjen i den gamle macho- rollen, der han bygger sin selvtillit på evnen til å gi henne et tilfredsstillende seksualliv. Til sammen kan dette resultere i at menn undertrykker sin orgasme i det uendelige slik at han kan beholde sin reisning. Bare hun får sin orgasme og er fornøyd. Dette forsterkes av at noen kvinner "plaprer" og deler ut karakterer for gode og dårlige elskere.

Jeg antar derfor at dette fenomenet oppstår fordi det er utakt i graden av etablering av nye kjønnsroller. Når menn har fått gjennomført sin seksuelle frigjøring, vil mye av dette falle bort. I den seksuelle frigjøringen vil det bla ligge en avvisning av de seksuelle krav som idag rettes mot mannen. Disse kravene kommer både fra kvinner og ikke minst menn gjennom den gammeldagse mannsrollen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har tydeligvis vært max uheldig,for ikke søren om flertallet av de menn jeg har lagt med har brydd seg døyten om det er godt for meg eller ikke.Min mann er ikke bedre han heller.

Hvor i all verden er alle disse mennene som er opptatt av partnerens nytelse i sengen? Jeg har vært med et tosifret, relativt høyt, anntall menn og tror et par av de var opptatt av samspillet mellom oss. Ellers var det bang, bang, bang, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Skrevet
Jeg har tydeligvis vært max uheldig,for ikke søren om flertallet av de menn jeg har lagt med har brydd seg døyten om det er godt for meg eller ikke.Min mann er ikke bedre han heller.

Hvor i all verden er alle disse mennene som er opptatt av partnerens nytelse i sengen? Jeg har vært med et tosifret, relativt høyt, anntall menn og tror et par av de var opptatt av samspillet mellom oss. Ellers var det bang, bang, bang, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Jeg har bare ett råd: Fortell og vis hvordan du vil ha det.

Gjest Gjest
Skrevet

Rart det der for jeg har mange venniner som synes at stort sett alle mennene prøver å gjøre det bra for dem selv om de ikke altid er like flinke i praksis. Jeg snakket også med en jente for en stund siden som irriterte seg over at guttene hun hadde sex med var så opptatt av å vare lenge for hennes skyld at hun syntes det gikk ut over lidenskapen og at det var turn off fordi hun ville at guttene skulle like det og ikke bare tilfredstille henne. Så det er åpenbart en del jenter som støter på slike gutter. Jeg tror forklaringen dels må være miljøet man er i, dels flaks/uflaks og dels at noen tiltrekkes mer en andre av personer som har/ikke har trekk som tilsier at de er hensynsfulle og flinke elskere. Ens eget hell eller uhell med gutter er et veldig dårlig utgangspunkt for generalisering når man vet at andre har helt andre erfaringer.

Jeg har også sett en sexolog si at menn som setter sin egen nytelse så i baksetet at det er usunt er den raskest voksende gruppen av klienter hos sexologer. Så at problemstillingen er aktuell er det ingen tvil om selv om det er meningsløst å si det så generaliserende og på spissen som den ene forskeren gjør.

Mye av greia tror jeg ligger i at det er en del absolutte krav til menn som langt forspill på kvinnens premisser og å holde ut lenge etc. som ikke matches av tilsvarende krav til kvinnen. Et tilsvarende krav ville være at en kvinne som sjelden tok initiativ til sex kunne bli sett på som en mann som aldri ga noe forspill. Ikke helt likt selvfølgelig, men en helt essensiel og en nesten essensiell ting. Det føles jo ikke spesielt morsomt for menn å nesten altid være den som tar initiativ til sex. Det er ikke primært noe som har med kvinnens tilfredshet i forholdet eller med sexen å gjøre, selv om dette kan ha mye å si i noen tilfeller. Manglende initiativ har stort sett med holdninger å gjøre og en følelse av at det er hans ansvar. Jeg har selv lært opp kvinner som var kjempefornøyd med sexen i utgangspunktet, og nesten altid var villige, til selv å ta initiativ. Det er i 9 av 10 tilfeller et holdningsspørsmål, og det er skikkelig dårlig gjort å la den andre være den som altid må ta initiativ.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Da tror jeg ikke du har vært uheldig, men ukritisk. Jeg har ikke vært borti noen som ikke bryr seg om min opplevelse, og synes det høres trist ut å være gift/samboende med en som kun tenker på seg selv i sengen. Stram deg opp og still krav til ham!

Gjest Gjest
Skrevet
Da tror jeg ikke du har vært uheldig, men ukritisk. Jeg har ikke vært borti noen som ikke bryr seg om min opplevelse, og synes det høres trist ut å være gift/samboende med en som kun tenker på seg selv i sengen. Stram deg opp og still krav til ham!

Jo, jeg har ofte vært ukritisk.

Ja, det er trist med en mann som kun tenker på seg selv.

Men jeg trodde at det var en selvfølge å ha et samspill i sengen, enten det er ons eller forhold hvor begge to gjør sitt for at den andre skal nyte. Jeg har alltid gjort det og gjør det fremdeles. Men jeg har sjelden fått noe tilbake og per dags dato så har jeg vel gitt opp....i alle fall for en periode.

Jeg må si at jeg er skuffet over mine opplevelser med menn, rett og slett fordi evnen til å gi tilbake har vært elendig.

Vet om flere venninner som har opplevd det samme.Mye egotendenser....

Skrevet
Jo, jeg har ofte vært ukritisk.

Ja, det er trist med en mann som kun tenker på seg selv.

Men jeg trodde at det var en selvfølge å ha et samspill i sengen, enten det er ons eller forhold hvor begge to gjør sitt for at den andre skal nyte. Jeg har alltid gjort det og gjør det fremdeles. Men jeg har sjelden fått noe tilbake og per dags dato så har jeg vel gitt opp....i alle fall for en periode.

Jeg må si at jeg er skuffet over mine opplevelser med menn, rett og slett fordi evnen til å gi tilbake har vært elendig.

Vet om flere venninner som har opplevd det samme.Mye egotendenser....

Men du....hva sier du til dem da? Kommuniserer dere i det hele tatt? Hvis du sier: Nå vil jeg at vi bruker litt tid på å kose oss for at jeg skal komme skikkelig igang. Dette er da umulig å misforstå, men jeg lurer på om du tror at han intuitivt skal vite hva du trenger for å nyte?

Hver gang jeg hører en kvinne beklage seg over disse udugelige mennene, så tenker jeg at hun antakeligvis ikke er spesielt dyktig til å kommunisere. Mine erfaringer går på at kommunikasjonen er en av de viktigste nøklene til god sex.

Tror du at du kan få det bedre ved å kommunisere mer tydelig?

Gjest Gjest
Skrevet
Men du....hva sier du til dem da? Kommuniserer dere i det hele tatt? Hvis du sier: Nå vil jeg at vi bruker litt tid på å kose oss for at jeg skal komme skikkelig igang. Dette er da umulig å misforstå, men jeg lurer på om du tror at han intuitivt skal vite hva du trenger for å nyte?

Hver gang jeg hører en kvinne beklage seg over disse udugelige mennene, så tenker jeg at hun antakeligvis ikke er spesielt dyktig til å kommunisere. Mine erfaringer går på at kommunikasjonen er en av de viktigste nøklene til god sex.

Tror du at du kan få det bedre ved å kommunisere mer tydelig?

Selvfølgelig kan jeg si hva jeg vil og være v-e-l-d-i-g tydelig ;)

Men det er ikke det jeg mener. Jeg mener at når jeg selv vet at jeg skal bruke tid på å utforske min partners kropp, ta på han, kysse han, suge han, få han skikkelig kåt...ja, så er det naturlig for meg. Jeg trodde at en slik tankegang var naturlig for menn også. Menn jeg har vært med har ikke behøvd å stave for meg hvordan de vil ha det, for jeg har alltid gitt maks når det gjelder å få de til å nyte.

Da blir jeg veldig forbauset over at mange har sett seg fornøyd med å få og ikke engang tenker tanken på å gi tilbake.

Selvfølgelig kan jeg si rett ut "kyss meg der, ta på meg her". Men at det i hele tatt skal være nødvendig å si at jeg ønsker å bli tatt på/kysset/slikket er for meg en gåte... Det burde jo være logisk.

Jeg husker spesielt en mann, som etter at han hadde kommet spurte meg "er det noe jeg kan gjøre for deg?"

Det var faktisk den første og til dags dato eneste mannen som har tilbudt seg å tilfredstille meg på eget initiativ etter at han hadde fått sitt.

Jeg ble helt paff, hadde ikke forventet en slik kommentar, for vanligvis opplevde jeg bare zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Skrevet

Da har jeg løsningen for deg. Ta styringen og vær den som bestemmer. Det er veldig vanskelig for en som kanskje også er uerfaren med kvinner å vite hva du liker og hvordan du vil bli elsket.

Du kan rett og slett ta kommandoen over det som skjer, for det har mange av oss menn vært vant til lenge. Vi gjøre det vi TROR dere vil at vi skal gjøre, men vi kan aldri være sikre hvis kvinnen ikke kommuniserer tydelig.

Neste gang du går til sengs med en mann, skal du ta ansvar for din nytelse selv. Du skal invitere han til å være med på dette, og vil han ikke, er det ut av senga. Du skal selvfølgelig også melde deg frivillig til å bidra til hans nytelse.

Ikke glem deg selv nå. Ta kontroll og ikke sitt (ligg) og vent på at han kommer med orgasmene og nytelsen til deg. Ta for deg og forvent at partneren din stiller opp. Vær tydelig på det.

Til gjengjeld kan jeg love deg at dette er en metode som virker. Så og si hver gang.

Gjest gjesten fra i stad
Skrevet

Så egoistisk sex er overhodet ikke representativt for menn flest. Ikke for noen av mine kammerater og ikke for de aller fleste av mine venniners partnere. Jeg har riktignok en vennine som sier hun stort sett har opplevd egoistiske menn og har snakket med noen andre som syntes det var en del av det, men de fleste er som nevnt svært fornøyd med innsatsviljen (om ikke evnen).

Man kan også spørre seg hvor uselvisk alle kvinner er når de har sex utenfor parforhold. Mine kammeraters erfaring er at forspill dreier seg mest om henne og at de gir langt mer oralsex enn de får tilbake og at fokus generelt er mye mer på kvinnen enn omvendt. Der dama lett får mange orgasmer er dette stort sett likt som der hun sliter med det. De som kommer lett mottar heller mer enn å snu det rundt og rette fokus på ham. Kvinnene er ikke spesielt egoistiske, de vil gjerene gi en del, men de får veldig mye mer enn de gir. Det interesante er at dette gjelder også der hun lett får mange orgasmer.

Når jeg leser sexhåndbøker så ser jeg at de er bygget opp rundt en mal som ligner på den mine kammerater beskriver. Er det vanskelig for henne å komme, er det fullt fokus på henne på hennes premisser til hun kommer. Der kvinnen kommer lett, legger bøkene opp til at sexen skal handle om at hun skal komme mange ganger. Å jobbe med å gi henne mange orgasmer er i seg selv en bra ting. Alle vil jo gi dama mange orgasmer. Problemet er at det ALDRI kommer inn nevneverdig fokus på ham. Selv når hun har blitt tilfredstilt mer enn han noensinne kan drømme om å bli, er fokuset i disse bøkene på mere til henne heller enn å snu det rundt og fokusere på ham. Å finne den litteraturen som gir tips om hva man så kan gjøre for å gå i dybden på hans nytelse er vanskelig. Det sier ikke rent lite.

At min og mine venners erfaringer stemmer overens med malen for sex i disse bøkene forteller meg at det er dette som er den gjennomsnittlige sexen i vesten i dag. Den kretser for mye rundt tilfredstillelse av kvinnen. Det er så godt understøttet av måten sexologer har snakket om dette og hva man har kunnet lese at det er vanskelig for kvinner å ta inn over seg at de mottar uproporsjonalt mye i forhold til hva de gir.

Hvis min kone selv fikk en liten orgasme og ga meg åtte svære, ville jeg følt at det var rimelig at jeg gjorde en ekstra innsats for å gi henne noe tilbake. Jeg ville rettet mere fokus eksklusivt på henne etter at jeg hadde fått en del og jeg ville vært opptatt av å gi henne det hun ville ha av overasskende og enveis oralsex etc. Jeg opplever ikke at dette er vanlig tankegang.

At sexologiske forskere sier at forståelsen av mannens seksuelle nytelse har vært totalt neglisjert og er i en steinalder i forhold til den vitenskapelig forståelsen av kvinners orgasmer er også symptomatisk. Hvor sent mannens g-punkt kom på banen kan jo illustrere dette. Vent dere et a-punkt om noen år.

Jeg tror også noen jenter er overømfiendtlige i forhold til dette/feiltolker litt når det er snakk om tilfeldig sex. De færreste koser for eksempel spesielt mye etter akten på et ons. Man blir som regel liggende ved siden av hverandre med litt berøring. De færreste holder hardt rundt og er spesielt ømme. Det gjelder også kvinner. Det er også grenser for hva slags personlig kjemi man som regel bygger opp og hva slags kjemi og samspill man får til når man møttes for en time siden, rett før stengetid. Jeg tror en del kvinner feiltolker den manglende kjemien for egoisme. Jeg tror mange ofte synes det mangler en type samspill med mindre det er med kjæresten eller en god elsker. Dette tror jeg de mistolker som HANS egoisme i stedet for DERES manglende samstemthet.

Hvis de ikke opplever nok nærhet og intimitet vil mange kvinner føle at det er egoistisk sex. På et hvis er det egoisme på ons for følelsene man har for hverandre da kan ikke være særlig store. Menn de fleste menns selvfølelse kretser mere rundt evnen til å tilfredstille en kvinne seksuelt enn nesten noe annet, så jeg har vanskelig for å se at det ikke skulle føre til at de gjør sitt beste for å tilfredstille alle kvinner de har sex med. I tilfellet til hun i denne tråden hørtes det imidlertid ut som om det var snakk om ren egoisme, spesielt i tilfellet samboeren.

Jeg har merket meg at de jentene som snakker om denne egoismen også ofte har de mest stereotypt negative oppfatningene om menn på alle områder. De blir jo selvfølgelig ett spørsmål om høna eller egget, men jeg tror ofte det er snakk om feiltolkning ut fra et negativt perspektiv, urealistiske forventinger til ons og at tilfeldig sex enten er feil for en, eller at man er for usikker på egen seksualitet og derfor opplever slik sex som egoistisk og guffen der andre ikke ville gjort det.

Gjest Gjest
Skrevet

I tråd med Jalps råd bør du lese uten en tråd av Jens Bjørneboe. Den har en del lignende råd for den situasjonen

Gjest Gjest
Skrevet

Her er et typisk eksempel på hva jeg snakker om. En sexguide for menn og kvinner, men alt fokus er på hennes nytelse. Det er ikke tilfeldig at markedsføringen ovenfør kvinner er på hvordan hun skal få mere nytelse og ikke på hvordan hun skal kunne gi ham mere nytelse. Mens, markedsføringen ovenfor mannen er basert på hva han kan gi henne og hvor bra han vil føle seg av å tilfredstille henne. Det er ganske klart at vi har en giver og en mottager her. Heldigvis er trenden i ferd med å snu. For hvert eneste år ser jeg at det kommer flere bøker på Tannum om hva kvinnen kan gjøre for mannen og jeg ser at bøker ment for par inkluderer kapitler hvor de snakker om mannens seksuelle problemer. De skriver om ting som at han opplever et press som langt overgår det kvinner kan forestille seg og at han derfor bør få være mere av en passiv mottaker deler av tiden osv. Fremtiden ser derfor lysere ut. Men, her er som sagt et eksempel på det som har skapt våre forestillinger om hvordan sex skal være de siste 30 årene:

If you are a woman... like many women, who have never released a REAL ORGASM, you may find that your experience can be a life-changing event, which can mitigate stress and tension from your body and mind.

If you are a man... who is interested in taking your lover beyond the normal sexual experience and into helping her release new heights of sensual ecstasy. Prepare yourself to Become the SENSUAL ROCK STAR of her SEXUAL DIARY. Nothing will build your Self-Confidence, like becoming a Sexually Competent Lover!

Hvis jeg var en kvinne ville jeg gått ut og kjøpt meg en bok som handlet utelukkende om hva man kan gjøre for å tilfredstille en mann.

Gjest Gjest
Skrevet

Kommunikasjon, kommunikasjon og atter kommunikasjon!!

Fortell hva du liker og hva du liker mindre.. resultatet med typen min forandret seg til noe fantastik etter 3 mnd med ego-sex.

Menn er rett å slett forskjellige!

Noen er helt fantastiske og bryr seg mer om hvordan du har det,enn ham selv.

Noen andre er motbydelig ego og bryr seg ikke om kvinners følelser.

Flaks/uflaks og flinke/dårlige "mannekjennere" spiller også inn..

Gå ikke kun etter utseende. Det er som regel de flotte og sexy guttene som har den størst egoen...!

velg heller han søte borti hjørnet... ;)

Skrevet

Det er en del interessante vinklinger her.

Jeg har enda tilgode å høre en mann snakke om hvorvidt deres siste seksualpartner var en god elskerinne eller ikke. Men dette er det svært vanlig at kvinner snakker seg imellom om. Dette er så rotfestet blant kvinner at det til og med er tema på lederplass i disse typiske damebladene.

Gro Isachsen har skrevet et par bøker om sex. Den ene heter "Mer sex takk" og den handler i all hovedsak om hvordan menn bedre kan tilfredsstille kvinnen. Det er i grunnen generelt påfallende hvor lite oppmerksomhet mannens nytelse får. Når man f. eks. diskuterer pornografi, så er jo påstanden fra enkelte at det aldri er ekte orgasmer i porno. Faktum er at det omtrent alltid er det, men man regner ikke med mannens orgasme. Den teller ikke.

Nå vet jeg at erfarne kvinner generelt faktisk er opptatt av at mannen også skal ha det godt og nyte, men i mediene og på forskningnivå er det rimelig tynt med fokus på den positive mannlige seksualiteten. Menns seksualitet defineres i stor grad gjennom kvinnens grad av opplevd nytelse.

Det kan man jo også ha i bakhodet når enkelte menn åpenbart foretrekker å onanerer til porno i steden for å ha sex med sin kone. Man skal ikke se helt bort fra at dette har en sammenheng med at menn kanskje ikke har så mye igjen for å ha sex med sin kjære. Og menn har jo ikke noe sted å klage, for det er jo han som er "ansvarlig".

Jeg skal selvfølgelig være forsiktig med å generalisere, men vi ser jo en god del tråder her inne som er opprettet av unge kvinner som mener de ikke får noe særlig ut av seksuallivet sitt sammen med sin(e) partner.(e) Man konkluderer nesten alltid at det er han som er problemet og er så egoistisk. Og når enkelte kvinner sier at alle hennes partener er slik, da bør det ringe en klokke og fokus bør rettes på hva en selv gjør og ikke gjør.

Stadig flere menn innser at det ikke nødvendigvis er noe galt med mannen når kvinnen klager over sin "dårlige" elsker. Og om hun er fornøyd, er det ikke sikkert han er det. Men han har som kjent ikke noe sted å klage.

Seksuell frigjøring for menn består i all hovedsak av at han ikke ensidig skal være ansvarlig for begges nytelse. Han skal bort fra presset om å prestere og alltid ha ereksjon når det passer henne. Han skal også få ha sine orgasmer når de kommer, uten å måtte skjemmes og bli stemplet som dårlig elsker. Han skal også kunne velge å ikke ha orgasme, uten å bli satt på en eller annen kur ordinert av kvinnen.

Når alt dette har skjedd og er vanlig, da er presset i stor grad borte og jeg er sikker på at både menn og kvinner vil ha mye bedre sex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...