Chil Skrevet 12. mars 2003 #1 Skrevet 12. mars 2003 Hei! :oops: :oops: Jeg skal kjøpe meg en sprek hjemme-pc. Den skal jeg bruke til å skrive brev o.l. surfe på internett og til å spille spill. Problemet at jeg ikke vet så mye om RAM og slikt. Hvor stor maskin trenger jeg og hvor mye penger må jeg ut med? (Jeg har lyst på en maskin som er rask på nettet! ) Og hva er RAM, Hz, byte og alt det andre??? :oops: Takk for svar...
Viva_ Skrevet 12. mars 2003 #2 Skrevet 12. mars 2003 I allefall ikke under 512MB minne, du kan også bruke en 2GHz prosessor det holder i massevis. Når det gjelder harddisk må du vurdere selv hvor mye software, filmer og mp3 du skal ha på den. Sett om du bruker en 80GB harddisk, så deler du denne opp i C: og D:, hvor du har 15-20GB til C: og resten til D: Husk og formatere diskene med NTFS og ikke FAT32. Lydkortet og de andre kortene i nye pc'er er som regel ok. Men du kan jo sjekke at de ikke er mindre en 64MB. De fleste spill krever jo 64MB kort.
liv Skrevet 12. mars 2003 #3 Skrevet 12. mars 2003 Jeg vil anbefalle en tur innom disse butikkene på webben.. De har et godt utvalg og er billige. http://www.databutikken.com/no/ http://www.komplett.no http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...gen/default.htm SElv har jeg erfaring med dell og er fornøyd. Har titta litt nå og ser de har tilbud på DIMENSION 4550 til 9777,- med: Intel® Pentium® 4 prosessor 2,5GHz 512MB DDR RAM PC333 60GB harddisk (7.200rpm) Dell 17" TCO-95 skjerm Midnight Grey 64MB GeForce4 MX TV-OUT Creative Labs SB Live 5.1 lydkort DVD 16x Windows® XP Home Edition og Works 6.0 og du kan bytte til 15"flatskjerm uten tillegg! Tok en liten test selv og fant en grei maskin med det basis innholdet og prisen kom da på 11557. Med drømme maskina koster nok mye mer!!! ram har mye å si på hvor raskt maskina di jobber men prosessoren har mye å si den også. Hvor mye har du å bruke da? Jeg vil ikke anbefalle å kjøpe fujitsu simens... bare å spørre om det er noe du lurer på.
Gjest Anonymous Skrevet 14. mars 2003 #4 Skrevet 14. mars 2003 Her er et forsøk på å forklare de nevnte begrepene. Jeg har dessverre store problemer med å fatte meg i korthet, men anyway: RAM er maskinens internminne; alt du kjører av programmer på maskinen, bruker RAM. Jo mer RAM, jo flere programmer kan man teoretisk kjøre samtidig. Noen typer programmer (f.eks. billedbehandling) krever mye RAM for å fungere. Windows selv bruker også endel RAM. 256 megabyte RAM er å anbefale. Microsoft sier at 128 holder til Windows XP, men da skal man ikke kjøre så veldig mange programmer samtidig før ting begynner å gå litt treigt. 512 megabyte er begynt å bli vanlig, og da har man så det holder til det aller meste. Hertz (eller snarere megahertz og gigahertz) er en måleenhet for svingninger. I datasammenheng er det vanligvis snakk om arbeidsfrekvensen til mikroprosessoren ("hjernen" i PCen). Jo flere mega- eller gigahertz, jo raskere PC. Eller snarere: Jo raskere kan PCen regne. Hvis man ikke skal spille de nyeste spillene, konvertere videoformater e.l, vil man neppe merke stor forskjell på om man har en maskin på 900 MHz eller 2,2 GHz. Og Internet blir dessverre ikke raskere av at man har en kraftig prosessor. En byte er en liten lagringsplass i maskinen som har plass til ca. ett tegn med data. En kilobyte skulle da være 1 000 byte og en megabyte 1 000 000 byte, men en kuriositet ved måten PCer er bygget på, gjør at en kilobyte faktisk er 1024 byte, og en megabyte 1024 kilobyte. Sånn, det var antakelig mer detaljer enn noen hadde lyst eller behov for å vite.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2003 #5 Skrevet 15. mars 2003 Skal du spille nye spill, krever det en kraftig pc. Gjerne 2 GHz, 512Mb Ram og et DYRT skjermkort. Skal pc'n være rask på nettet, trenger du ikke halvparten en gang. Da er type oppkobling til nettet det viktige. Modem og ISDN er tregt, uansett hvor rask pc'n er. M
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2003 #6 Skrevet 18. mars 2003 anbefaler en ca2.5ghz Asus hk (digger dem) 512mb (ikke noname) ram En brukbar kjøler som er stillegående Bruk det innebygde hk Et radeon 9700 pro En pioner 106s dvdspiller Og et stilig kabbinett fra microplex, eller et kjedelig chieftec fra komplett. Uansett trenger du noen kabiettvifter (husk at alt over 25db bråker veldig) Og for all del rammen må ikke være sdram
Gjest tore- Skrevet 23. mars 2003 #8 Skrevet 23. mars 2003 Hvis jeg var deg ville jeg valgt denne: http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&Av...D=&p=33055&s=fp Det er mars tilbudet på en komplett pc hos "Kompless A/S". Den er "billig" og yter svært bra. Chil, om den er rask på nettet kommer helt ann på internett-linjen din Hvis du skal kaste den gamle og bor i Bergen kan jeg få den da? xxxxxxx danke Mail adresse slettet. Om du ønsker å være tilgjengelig må du opprette en profil. Hege (mod) www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå