Gå til innhold

Kjære bridezillas

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man kjøpe gave til brudeparet hvis man ikke deltok (ikke kunne delta) i bryllupet? Er det feil å gi en gave et par uker etterpå? Eller kan man da like gjerne legge det i bygones-hylla?

HJELP! :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bør man kjøpe gave til brudeparet hvis man ikke deltok (ikke kunne delta) i bryllupet? Er det feil å gi en gave et par uker etterpå? Eller kan man da like gjerne legge det i bygones-hylla?

HJELP! :overrasket:

Jeg ville helt klart gitt en gave, men ikke så dyr som hvis jeg kunne delta.

Skrevet

Aner ikke hva som er skikk og bruk, men jeg har pleid å gi en liten oppmerksomhet til brudeparet selv om jeg ikke kunne komme i bryllupet. Men noen tusenkronersgave har jeg ikke gitt.....

Gjest lillebøll
Skrevet

Nær bekjent, venner eller slekt så ville jeg gitt gave. Men var det invitasjon til kaffe i et bryllup til Tante Olgas søskenebarn hadde jeg droppet det.

Skrevet

Noen bridezilla er jeg ikke, så jeg vet ikke hvorfor jeg leser her, men når jeg først gjør det, så svarer jeg også.

Det er slett ikke feil å komme med gave i ettertid. Det er heller ikke sånn at jeg anser det som nødvendig å få gave av de som ikke kommer. (vi hr mange gjestersom ikke kommer) Men en del av dem får vi fra, og fra noen ville det vært rart å ikke få.

Altså, f.eks, vi har fått gave av min kommende manns tante og onkel, selv om de ikke kommer. Vi reagerer derimot ikke på det om det ikke kommer fra alle søskenbarna våre som ikke kommer...

Gjest Hunandre
Skrevet

Men hva når man har glemt å kjøpe gave og kommer på det en uke eller to etter bryllupet? Forstsatt ok å komme slengende med en gave, eller blir det da påtatt?

Skrevet

Takk for svar så langt. Vil bare sprette inn og si at man ikke trenger være bridezilla for å svare - det bare falt meg inn. ;)

Gjest lillebøll
Skrevet
Men hva når man har glemt å kjøpe gave og kommer på det en uke eller to etter bryllupet? Forstsatt ok å komme slengende med en gave, eller blir det da påtatt?

Ikke vis det er en grunn til forsinkelsen. Er det slik at du har glemt det er vel ikke brudeparet så viktig eller så nærme deg, og da ville jeg bare droppet det. Hadde det vært andre årsaker til sen gave så hadde jeg fortsatt gitt.

Skrevet (endret)

Hvis du ønsker å gi gave så syns jeg ikke det har noe å si at det er litt etterpå. Nå giftet vi oss i utlandet så veldig få var med og kunne gi PÅ dagen uansett - men vi får enda gaver......vi giftet oss 13 mars i år :)

Endret av *Emma*
Skrevet

Dersom brudeparet er familie/gode venner er det slett ikke feil å komme med en liten oppmerksomhet 2-3 uker bryllupet (men jeg tror ikke de forventer det heller altså, så det er mer opp til deg hva du vil selv synes jeg).

De har kanskje vært på bryllupsreise også, så da har det kanskje ikke vært så lett å få overbragt dem en liten hilsen før heller...

Man kan jo feks benytte anledningen til å gå på en liten visitt?

Ta med en gave/opperksomhet som du tror de setter pris på, men jeg synes ikke det er nødvendig å gi en veldig dyr gave. Brudeparet har sikkert også lyst til å vise bilder fra dagen sin og blir nok glade for at du viser interesse.

Da vi giftet oss fikk vi gave fra svigers sine naboer et år etter at giftet oss. De kommer fra et lite sted, så der er det kanskje viktig å gi gaver til "Gud og hvermann". Men jeg har ALDRI truffet disse menneskene. Mannen min har ikke snakket med dem på sikkert 10 år heller. Da synes jeg det blir litt påtatt at de skal gå på den lokale gavebutikken å kjøpe en pyntegjenstand et års tid etterpå til folk de ikke kjenner og ihvertfall ikke vet hva liker/ønsker seg.

Men det er sikkert godt ment, og slik gikk det til at jeg sendte det siste takkekortet over et år etter dagen vår :)

Skrevet

Jeg synes det er normalt å gi en gave dersom man er invitert i et bryllup uavhengig av om man kommer eller ikke. Det er jo mange som gir gave uten å være invitert, så er man så nære at man blir invitert er det vel naturlig å gi gave uansett. Gaven bør gis innen rimelig tid.

Jeg synes også man skal gi gave tilbake dersom man selv har fått av noen enten man er bedt eller ei.

Hilsen Lille meg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi fikk en gave i påsken i år (fra et familiemedlem) over to år etter byllupet. Det syntes vi var så sent at det var sært.

Men de gavene vi fikk 2-3 måneder etter bryllupet annså vi på samme måte som de vi fikk på bryllupsdagen :)

Skrevet

Det er vanlig å gi gave når man er invitert i et bryllup og ikke kan komme, trenger ikke være mer enn en blomsterkvast, men det er opp til en selv hva man ønsker å legge i det.

Skrevet

Takk alle sammen. Det blir gave. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...