Gå til innhold

Gode operaer

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Snickers_*
Skrevet

Er det noen som har tips til gode operaer (og gode utgivcelser) for en operanybegynner?

Skrevet

Jeg vurderte faktisk å stille samme spørsmål selv for et par dager siden. Hvordan begynne, og hvor, når man er nybegynner og ønsker å sette seg inn i, og forstå, opera?

Skal følge med på denne tråden!

Gjest Neria
Skrevet

Hva slags type klassisk musikk liker du da?

Hvis du syns Mozart er fint kan jeg anbefalle "Tryllefløyten" og "Don Giovanni". Begge har ganske lett musikk, en nokså grei historie å følge med på og noen kjente arier.

Ellers er jeg stor fan av Puccinis "Madama Butterfly". Nydelig, tragisk historie og flott musikk hele veien.

Jeg har dessverre ikke noen tips om cd-utgivelser, liker best opera på scenen :)

Skrevet

Jeg skal på opera for første gang i mitt liv i sommer! Carmen spilles utendørs på Oscarsborg. Gleder meg! :hoppe:

Gjest Neria
Skrevet
Jeg vurderte faktisk å stille samme spørsmål selv for et par dager siden. Hvordan begynne, og hvor, når man er nybegynner og ønsker å sette seg inn i, og forstå, opera?

Skal følge med på denne tråden!

Hvis man skal sette seg inn i opera ville jeg startet med en opera av Mozart, tror jeg. Kjøpt billetter til en forestilling og lest godt gjennom et referat av handlingen først. Og gjerne ha med handlingsreferatet til forestillingen også, kan være fort gjort å gå surr i hvem som er hvem. Kanskje lånt eller kjøpt en cd med noe av musikken og blitt litt kjent med den hjemme først også.

Men jeg tror at opera er best med kostymer, i en stor sal, med hele handlingen. Opplevelsen er en hel pakke :)

En klassiker og en bra "begynnerforestilling" kan kanskje være La Boheme. Puccinis musikk er ganske lett tilgjenelig å høre på og historien er akkurat så tragisk som en god opera kan være. Men kjøp billetter litt bak i salen, helst på galleriet, da ser man både scenen og skjermen hvor teksten til operaen står.

Gjest Neria
Skrevet
Jeg skal på opera for første gang i mitt liv i sommer! Carmen spilles utendørs på Oscarsborg. Gleder meg! :hoppe:

Carmen er flott! :)

Skrevet

Ikke at den hadde så mye med saken å gjøre, men jeg måtte bare dele denne linken, for de som ikke har sett den allerede. For en flott stemme, og dette skal bli den første operasangeren jeg kjøper noe av, før jeg prøver meg på operaer.

Paul Potts singing opera:

http://www.youtube.com/watch?v=9oxTy7KIAaA

Skrevet

Eg høyrer ein god del på opera, og eg lagar denne lista:

La Traviata av Verdi.

Tryllefløyten av Mozart,

Carmen (Bizet) og:

Barbereren i Sevilla (Rossini).

Fire ganske ulike operaar som er veldig lette å like og har mange ariar som er kjende.

Då eg byrja høyre på opera var det i allefall Verdi sine som var lettast å få tak på.

Men Puccini (serleg for min del operaane Tosca og Turandot) har kanskje laga dei som eg liker best i lengden...

Gjest Gjest
Skrevet

Tryllefløyten - en folkeopera. (Norsk bearbeidet)

Ann Magritt. (Norsk)

Aurora. (Norsk)

Skrevet
En klassiker og en bra "begynnerforestilling" kan kanskje være La Boheme. Puccinis musikk er ganske lett tilgjenelig å høre på og historien er akkurat så tragisk som en god opera kan være. Men kjøp billetter litt bak i salen, helst på galleriet, da ser man både scenen og skjermen hvor teksten til operaen står.

Helt enig i La Boheme. Lett tilgjengelig og fremfor alt vakker musikk. Kanskje også La Traviata? Den har også flere "kjente" arier, og en sammenhengende historie (noe ikke alle operaer kan skryte av... :ler: ).

Gjest Gjest
Skrevet

Tosca er et fint og melodiøst sted å begynne. :)

Skrevet

Semele av G.F. Handel er kjempeflott. Dramatisk historie, hovmod, humor og løøøøve. Kjempepluss for at den er på engelsk. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...