Gå til innhold

Særemne på eksamen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei!

Jeg har tatt norsk muntlig eksamen og oppgave 3 var særemnet mitt. Jeg trodde da jeg skulle framføre det muntlig, å satte i gang å pratet og pratet.

Etter en stund stoppet læreren meg og sa at du skal ikke fortelle om særemnet ditt, du skal analysere bøkene du har brukt.

Jeg vart jo litt paff for det sto ingenting om det i oppgaven pluss at hun sa jo ingenting om det før lenge etter jeg hadde begynt å prate. Følte meg rett og slett dum!

Så jeg lurer litt på om her er flere som har vært oppe i muntlig og hvordan er det blitt gjort med tanke på særemnet?

Håper på mange svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prestekrage

Jeg var oppe i særemne mitt i norsk muntlig på vgs (noen år siden nå ja).

Jeg hadde (i motsetning til de fleste andre) skrevet et forholdsvis kritisk særemne av en forfatter jeg ikke likte (Agnar Mykle). Dermed ble eksamen preget av gode diskusjoner mellom sensor, faglærer og meg. Jeg måtte forsvare analysene mine, begrunne valg av forfatter (ganske spes valg- å velge forfatter en i utgangspunktet ikke liker).

Sikra 6'ern der ja!!! (A heter det vel nå)

(tror sensor var driiiit lei av alle som hadde skrevet "å så flink, fengende og lettlest" oppgavene (Jostein Gaarder, Ingvar Ambjørnsen etc etc))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hele særemnet var en analyse av bøkene man hadde lest?

Da jeg var oppe i norsk muntlig dro jeg frem de viktigste poengene fra særemnet mitt (men dette var jo 80-90% analyse, de små bokreferatene droppet jeg da jeg fremførte). Jeg fikk også 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var oppe i muntlig tentamen i norsk og fikk særemnet som èn av tre oppgaver. Jeg hadde hatt om hvordan alkoholmisbruk ble fremstilt i litteraturen. Fikk beskjed om at jeg skulle si hva jeg kom frem til (svaret på problemstillingen), hvilke utfordringer jeg møtte på i arbeidet og hva jeg hadde lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde norsk muntlig eksamen idag.

det eneste jeg skulle fremføre av særemnet, var problemstillingen.

jeg sa hva problemstillingen og tema var.

navnet på bøkene

svaret på problemstillingen.

skulle bare bruke 7 til 8 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hele særemnet var en analyse av bøkene man hadde lest?

Da jeg var oppe i norsk muntlig dro jeg frem de viktigste poengene fra særemnet mitt (men dette var jo 80-90% analyse, de små bokreferatene droppet jeg da jeg fremførte). Jeg fikk også 6.

Det kommer veldig an på hva slags oppgave man har skrevet... Ikke alle som skriver analyser nei, et særemne kan være såmangt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...