Gå til innhold

Skilsmissekonflikt og megling

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet Pappa
Skrevet

Er det noen av dere som vet hvordan det fungerer på tvungen megling? Hva skjer, hvor mye hjelp får man til å komme seg ut av fastlåste konflikter? Vi er i en uholdbar situasjon, og krangler om fordeling av både barn og penger. Kona bruker barna mot meg, og "straffer" meg ved å nekte dem å treffe meg. Hun sier også mange stygge ting om meg. Og hun skifter mening hele tiden- den ene uken skal jeg aldri få se dem mer, den neste uken skal jeg ha hovedomsorgen for dem.

Kan dette løses på meglingen? Og hva skjer hvis hun nekter å møte i det hele tatt? Hun har nemlig truet med det, og jeg tipper hun er kjølig innstilt til familievernkontorer og annen hjelp utenifra. Har jeg i det hele tatt noe handlingsrom hvis hun bare setter seg på bakbena?

Takknemlig for råd og svar.

Hilsen Fortvilet Pappa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun ikke møter på tre meklinger får du meklingsattest og kan ta saken til retten.

Skrevet (endret)

Og har hun ikke prøvd å løse dette med deg, stiller du mye sterkere enn henne i en eventuell rettssak.

Endret av *Mina*
Skrevet
Er det noen av dere som vet hvordan det fungerer på tvungen megling? Hva skjer, hvor mye hjelp får man til å komme seg ut av fastlåste konflikter? Vi er i en uholdbar situasjon, og krangler om fordeling av både barn og penger. Kona bruker barna mot meg, og "straffer" meg ved å nekte dem å treffe meg. Hun sier også mange stygge ting om meg. Og hun skifter mening hele tiden- den ene uken skal jeg aldri få se dem mer, den neste uken skal jeg ha hovedomsorgen for dem.

Kan dette løses på meglingen? Og hva skjer hvis hun nekter å møte i det hele tatt? Hun har nemlig truet med det, og jeg tipper hun er kjølig innstilt til familievernkontorer og annen hjelp utenifra. Har jeg i det hele tatt noe handlingsrom hvis hun bare setter seg på bakbena?

Takknemlig for råd og svar.

Hilsen Fortvilet Pappa.

For det første er det altid en såkalt "tvungen mekling" for de foreldrene som går frahverandre. Under denne meklingen skal dere KUN diskutere omsorgen av barna, bosted (felles omsorg ?), etc. Økonomi må evt diskuteres i andre settinger.

I ENHVER DISKUSJON SOM OMHANDLER BARN/OMSORG BØR DU BEGRENSE DEBATTEN TIL Å GJELDE DETTE TEMA. HA FOKUS PÅ DETTE.

Skriv opp alt som blir sagt fra hennes side mht påstander ("du skal ikke få se barna", etc) og legg det frem ved evt rettsmekling (IKKE !!! under tvungen mekling).

Skaff deg en god advokat som har FAMILIERETT som fagfelt.

Om du flytter ut har du imidlertid tapt omsorgen for barna fordi "bordet fanger". Det er ytterst sjeldent at samværsforelder overtar omsorgen i en evt rettstvist med dommer tilstede. Ingen av dere kan melde flytting av barna uten at begge skriver under (såfremt flyttingen skjer før samværsavtale er skrevet). Om noen av dere har råd til å bli boende i dagens bolig vil dette være en fordel ved evt valg av bostedsforelder (flytting blir sett på som en STOR ulempe).

Ja, hun kan i praksis frata deg muligheten til å treffe barna (om hun får omsorgen). Den vanligste måten å frata barn og samværsforeldre samvær på er å flytte så langt at hyppig samvær blir veldig vanskelig/umulig. I praksis går dette også ut over bostedsforelder, men det er noe de fleste bostedsforeldre ser bort ifra i en fase hvor det viktigste er å straffe tidligere partner. Barna er imidlertid de som lider mest av en slik ordning.

I UTGANGSPUNKTET har hun ingen større rettighet til å bli omsorgsforelder enn det du har. Forhåpentligvis vil mekler si ifra om dette. Desverre finnes det en del uegnede meklere (i hovedsak sosionomer) som ser bort fra at foreldrene i utgangspunktet stiller likt og isteden tar parti med mor FORDI DET ER LETTERE Å FÅ FAR TIL Å GI SEG ENN MOR (mange fedre regner i utgangspunktet med at de ikke har noen rettigheter). Om du treffer på en slik mekler kan du NÅR SOM HELST kreve ny mekler UTEN Å OPPGI NOEN GRUNN.

Dere vil etter endt mekling få en meklingsattest. Om dere ikke blir enig vil denne meklingsattesten ha en varighet på 6 mnd om noen av dere vil gå til domstolene. Går det lengre tid må dere igjen til mekling.

Dere kan også velge "Rettsmekling" om dere begge er enig om en slik løsning. I hovedsak består dette i en "domstol" hvor bare dommer er tilstede. Det kan imidlertid også være advokater og "rådgivere" ("Rådgivere er gjerne såkalte "fagfolk" som skal mene noe om hvor barna skal bo).

VÆR SKEPTISK TIL ALLE MEKLERE OG "RÅDGIVERE" ETTERSOM DISSE TRADISJONELT SETT HAR VALGT Å STØTTE MOR DA DETTE HISTORISK SETT HAR VÆRT SETT PÅ SOM ENKESTE LØSNINGEN. Dette er imidlertid på vei til å endres, og sansynligheten for en objektiv vurdering av foreldrene er større enn noen gang tidligere.

DU HAR STØRST SANNSYNLIGHET FOR Å VINNE OMSORGEN I EN RETTSAK OM DU TILBYR BARNA MEST MULIG SAMVÆR MED MOR (opp mot 50%/felles omsorg)

Det er utvilsomt lettere for en far å få omsorgen i en rettsal enn det er under mekling, - rent statistisk. Men mye avhenger av om du klarer å holde fokus på barna uten å drive skittkasting mot barnas mor.

Forsøk å legg det økonomiske aspektet bort når dere diskuterer barna. Hvis mor er fra et annet sted i landet er det viktig at du får med en klausul om at mor ikke kan flytte med barna, men at du da vil overta omsorgen, alternativt at hun må betale reiseutgifter ved besøk hver 14.dag, etc, etc.

Avtalen dere inngår på et meklerkontor er ikke rettslig bindende. Hvis avtalen gjøres under rettsmekling er imidlertid avtalen bindende for begge parter. Tidligere (kansje fortsatt) kunne slike avtaler gjøres rettslig bindende ved å få avtale ratifisert av Fylkesmannen. Det er lettest å få "vinneren" med på en slik avtale under mekling fordi "vinneren" ikke ser konsekvensene av å bryte avtalen. Få derfor underskrift på at avtalen skal ratifiseres allerede på meklingskontoret (om dere blir enig om en avtale der). Brudd på en rettslig bindende avtale kan få STORE konsekvenser mhp valg av omsorgsperson.

Jeg har også opplevd samværstrenering. Hadde avtale om å treffe barna jevnlig (fredag til mandag + 1 dag pr uke + annenhver jul + annehvert nyttår (jul nyttår = totalt 8 dager) + annehver påske (10 dager) + annehver pinse + annehver høstferie (7 dager) + annhver bursdag + annhver 17.mai + 14 dagers sommerferie). Dette ble bl.a. trenert ved at mor reiste bort medf ungene en jul jeg skulle ha dem. Iflg avtalen hadde jeg rett til å treffe dem på en lekeplass i nærheten når de var hos mor, såfremt jeg ga beskjed. Hver gang jeg ga beskjed var de "syke" eller skulle bort. Da jeg flyttet nærmere ble barna fratatt ukepengene hvis de kom bort til meg på ettermiddagen (dvs fritiden).

I dag har jeg i praksis omsorgen for dem (pga andre problemer hos mor).

Å være alene om omsorgen er ikke lenger den økonomiske gevinsten det var tidligere. Men fortsatt kan det være noe å tjene på det økonomisk. Det er imidlertid krevende å være aleneforelder, så for svært mange barn er det en fordel med mest mulig samvær med begge foreldrene (felles omsorg). En slik løsning gir også økonomiske fordeler for foreldre som ønsker mulighet til å jobbe overtid, ta utdannelse, ha litt fritid med venner, etc, etc. Dette er det imidlertid mange som ikke ser i dette i den intense krigen som omhandler barnas bosted i tiden mekling pågår.

UNNGÅ DRITTKASTING OM EX'EN ! Det skaper bare enda vanskeligere samarbeidsvilkår når samarbeidet igjen MÅ taes opp (for dere må faktisk samarbeide i MANGE år pga barna).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...