Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er viktig å få med i leiekontrakten utenom standardting? Det er noen som skal leie hos oss, og vi har kommet på: Det er ikke tillatt å røyke inne (noe vi ble enige om på forhånd selvfølgelig), og slitasje på møbler (Da menes det STOR slitasje/skader). Noe annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
Hva er viktig å få med i leiekontrakten utenom standardting? Det er noen som skal leie hos oss, og vi har kommet på: Det er ikke tillatt å røyke inne (noe vi ble enige om på forhånd selvfølgelig), og slitasje på møbler (Da menes det STOR slitasje/skader). Noe annet?

Om det er lov å holde dyr.

Ellers ville jeg gått i bokhandel og kjøpt standarden til huseierforeningen eller hva de heter - de tenker på alt nemlig.

Skrevet
Om det er lov å holde dyr.

Ellers ville jeg gått i bokhandel og kjøpt standarden til huseierforeningen eller hva de heter - de tenker på alt nemlig.

Takk for tipset :) Skal se etter den imorgen.

Skrevet

"Huseiernes landsforbund"

"Leiekontrakt for bolig"

er/var det i vertfall noe som hette. Fikk kjøpt det på bokhandelen (noen år siden jeg kjøpte).

Det kan nok være en bra investering, når man skal leie ut. Mye man ikke tenker over.

Der kan det være mange nyttige tips å ta med i en kontrakt. Event bruke den, og tilføye event. annet som blir avtalt. Er plass til det, under "særlige bestemmelser".

Gjest Elastica
Skrevet

Hvis du googler husleiekontrakt kan du laste ned ulike eksemplarer hjemme hos deg selv.

Jeg testet dette eksemplaret fra Din side. Lykke til.

Et godt råd vedrørende husdyr. Forsikre deg om at ikke leietakerne har husdyr før dere skriver kontrakt. Du må ha god grunn for å kunne nekte. Ellers kan du lese tråden om husdyrhold i dette forumet.

Skrevet
Hvis du googler husleiekontrakt kan du laste ned ulike eksemplarer hjemme hos deg selv.

Jeg testet dette eksemplaret fra Din side. Lykke til.

Et godt råd vedrørende husdyr. Forsikre deg om at ikke leietakerne har husdyr før dere skriver kontrakt. Du må ha god grunn for å kunne nekte. Ellers kan du lese tråden om husdyrhold i dette forumet.

Leietaker har husdyr og vi har tillatt det så det er helt iorden i hvert fall :)

Ellers tusen takk for tipsene :)

Gjest Elastica
Skrevet
Leietaker har husdyr og vi har tillatt det så det er helt iorden i hvert fall :)

Ellers tusen takk for tipsene :)

Her tok jeg det for gitt at dere ikke ønsket husdyr, men dere er tydeligvis ikke like kjipe som oss. ;) Vi har nemlig to hunder selv og ønsker ikke flere dyr i huset. Dessuten vet jeg hvor mye ekstra slitasje det medfører.

Skrevet
Her tok jeg det for gitt at dere ikke ønsket husdyr, men dere er tydeligvis ikke like kjipe som oss. ;) Vi har nemlig to hunder selv og ønsker ikke flere dyr i huset. Dessuten vet jeg hvor mye ekstra slitasje det medfører.

Vi har to katter, og vet at det blir endel slitasje, men etter litt ettertanke så bestemte vi oss for å tillatte husdyr på premisset at store slitasjer/skader skal bli erstattet. :)

Skrevet

Det er veldig viktig å ha ei god leiekontrakt iallefall, så et programm på tv her for litt siden, "Tennens from Hell". (Er litt usikker på korleis man skriver det ;) ) Og det er mye sykt der ute. Det var i England da, det kan hende det er andre regler for sant her i landet. Men på det programme var det mange som ikke ble kvitt leieboerene selv om dei sluttet å betale husleie å alt. Noen utleiere vart tilogmed truet på livet! :forvirret:

Gjest Blondie65
Skrevet
Det er veldig viktig å ha ei god leiekontrakt iallefall, så et programm på tv her for litt siden, "Tennens from Hell". (Er litt usikker på korleis man skriver det ;) ) Og det er mye sykt der ute. Det var i England da, det kan hende det er andre regler for sant her i landet. Men på det programme var det mange som ikke ble kvitt leieboerene selv om dei sluttet å betale husleie å alt. Noen utleiere vart tilogmed truet på livet! :forvirret:

Jeg leier selv, men kan si med hånden på hjertet at det gudskjelov ikke er slik her i landet. Jeg synes av og til at vi som leier har litt liten makt - det er "fort gjort" å kaste oss ut tror enkelte husverter. Men er man nøye med valget av husvert og unngår de som har "kamera på baksiden av baderomsspeilet" og andre lugubre vendinger i kontrakten så har vi en god husleielov i dette landet. Det eneste kjedelige er at får man en sak mot en husvert så er det som regel bare å flytte, for det er vanskelig og dyrt å nå frem ved hjelp av rettsapparat. Som sagt så bør man være nøye med valget ...

Lykke til Devana ...

Skrevet

Nå er det faktisk veldig vanskelig for utleiere å kaste ut leieboere lovlig her til lands. Man har faktisk ikke lov til å kaste noen ut selv engang, men må gå via namsmannen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...