Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle hatt lap i dag, men det ble utsatt i siste liten (fra sykehusets side, skikkelig dårlig gjort, GRRRR!!!). Har ikke fått ny time før september. Jeg vet at jeg etter all sannsynlighet har en tett eggleder (påvist på UL) og én eggleder som er lite fungerende (har hatt exu i den, og den er visstnok slapp/gropete).

Vi synes det er helt uutholdelig å plutselig bli satt tilbake tre måneder i prosessen. Siden vi med all sannsynlighet må gjennom prøverør for å bli gravid, så håper jeg at legen kan søke for oss allerede nå.

Er det noen av dere som vet om dette er mulig? Eller er det slik at man MÅ ha hatt lap for å søke om prøverør? Er det fastlegen som sender søknaden, eller må jeg via gynekolog?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

I vårt tilfelle måtte jeg på lap før vi ble satt på venteliste på sykehuset. Har hørt om noen som har kommet til prøverør uten lap, men tror det gjelder de parene hvor mannlig infertilitet antagligvis er problemet.

Tror både en fastlege og gynekolog kan sende henvisning til sykehuset.

Hos meg ble den sendt fra gynekolig, og da først til gynekolgisk avd på sykehuset som satt meg opp for lap og etter den var gjennomført sendte de henvisning til ivf klinikken..

Utfører det sykehuset du er satt opp på lap hos IVF?

Rotete innlegg fra meg, men det oppklarte noe?

Bare spør om du lurer på noe Kylling :klem:

Skrevet

Tusen takk for svar, Grace. :) Nei, det sykehuset utfører ikke lap, da må jeg til Porsgrunn som er det nærmeste. (20-25 mil unna)

Jeg kan ikke se noen grunner til at vi ikke kan søke om IVF nå. Skjønner jo at tette eggledere kun påvises 100% sikkert ved lap, men OM det skulle vise seg at vi ikke trenger IVF likevel, så burde det vel ikke være noe problem å trekke søknaden?

Skal ringe legen denne uka uansett, men synes det er godt å kunne forberede meg på hva svaret blir. Det føles jo veldig urettferdig å bli satt tilbake tre måneder helt uten videre, spesielt hvis dette får konsekvenser for ventetida vår for prøverør..

Skrevet
Tusen takk for svar, Grace. :) Nei, det sykehuset utfører ikke lap, da må jeg til Porsgrunn som er det nærmeste. (20-25 mil unna)

Jeg kan ikke se noen grunner til at vi ikke kan søke om IVF nå. Skjønner jo at tette eggledere kun påvises 100% sikkert ved lap, men OM det skulle vise seg at vi ikke trenger IVF likevel, så burde det vel ikke være noe problem å trekke søknaden?

Skal ringe legen denne uka uansett, men synes det er godt å kunne forberede meg på hva svaret blir. Det føles jo veldig urettferdig å bli satt tilbake tre måneder helt uten videre, spesielt hvis dette får konsekvenser for ventetida vår for prøverør..

Ja det skjønner jeg godt.. Er nok venting i den karusellen der fra før om ikke man skal legge på noen ekstra mnd.

Jeg hadde forsøkt å fått lap tidligere ved å dra på et annet sykehus. Heller lang reisevei enn å måtte vente tre mnd.

lykke til med tlf til legen!

Skrevet

Ser at jeg skrev feil her. Altså - sykehuset her utfører lap, men IVF må jeg til Porsgrunn for å få gjennomført.

Har tenkt på det å få lap tidligere ved et annet sykehus, men jeg kan kun få utført lap`en like etter mensen, dermed er det i teorien kun én uke i måned hvor et slikt inngrep kan bli gjennomført. Det er denne uka her. I juli utføres ikke slike inngrep, og de to første ukene i august er det også nedsatt aktivitet på sykehusene pga. ferie. Dermed blir tidlig september det eneste alternativet uansett.

Nå krysser jeg fingrene for at det er andre operasjoner som bli kansellert denne uka, for da skulle jeg få komme inn på kort varsel. Hvis ikke så klamrer jeg meg til håpet om at vi kan søke om IVF allerede nå. Det vil være et lite plaster på såret.

Skrevet

Skjønner. Hos meg var det vel drøyt to uker etter jeg hadde hatt mensen, det viktige var bare at jeg ikke var gravid.

Men vil nok anbefale deg å ringe legen din å mase, det er det eneste som får deg framover i dette løpet... ;)

Gjest Mrs. Potter
Skrevet
Har hørt om noen som har kommet til prøverør uten lap, men tror det gjelder de parene hvor mannlig infertilitet antagligvis er problemet.

:Nikke: Vi står på venteliste uten lap,men da er det sambo som ikke funker som han skal ;)

Skrevet

Snakka med legen i dag, og vi er nok pent nødt til å vente. Dritt altså. :kjempesinna:

• 2 uker senere...
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Var hos gynekolog i går for innvendig ultralyd. Hun sa at siden jeg hadde en SA i mai, var det ikke nødvendig med lap, da jeg ikke kan ha tette eggledere hvis jeg har vært gravid nylig. Hva da hvis vi kommer så langt som til IVF? Insisterer de på lap allikevel? Noen som har vært borti dette?

Skrevet
Dette lurer jeg også på. Var hos gynekolog i går for innvendig ultralyd. Hun sa at siden jeg hadde en SA i mai, var det ikke nødvendig med lap, da jeg ikke kan ha tette eggledere hvis jeg har vært gravid nylig. Hva da hvis vi kommer så langt som til IVF? Insisterer de på lap allikevel? Noen som har vært borti dette?

Vel, jeg hadde åpne eggledere i oktober i fjor, men i april i år var den ene blitt tett, og dette kunne man se på innveldig UL.. Så man vet jo aldri. Jeg så tydelig forskjell på UL-bildene.

Men det er vel slik at hvis ikke man mistenker noe galt hos kvinnen, men at mannen har problemer, så er det ikke grunn til lap.

Gjest Apple- på jobb
Skrevet

Svømmerne til mannen er ok, og foreløpig er det ikke påvist noen 'feil' hos meg. Jeg lurer på om jeg ikke allikevel må ha lap før en evt. IVF?

Noen som vet?

Skrevet

Søknaden vår ble sendt uten at jeg hadde hatt lap og det var jeg som var problemet. (godt jeg kan spøke med det nå)

Ser ikke helt grunnen til at man må ha lap hvis man først skal ha IVF, om de er tette eller åpne er irrelevant. Endometriose er det greit å ha tatt bort, men da har man mistanker.

Det er klinikken du søker til som avgjør om du har hatt nok utredning til å gjennomføre IVF, de har litt forskjellige meninger om hva som er nok også.

Skrevet

Ble det noen baby på deg da, Felixa?

Jeg snakket med legen min igår. Har nettopp avsluttet første pergo, føler meg ikke gravid, så regner med at vi bare må fortsette. Gynekologen som ga meg pergo sa jeg ville bli innkalt igjen etter seks måneder :overrasket: Innen da har vi prøvd i godt over ett år og jeg er 38,5 år... Det var derfor jeg tenkte det er like greit å bli henvist til lap mens vi prøver pergo, men legen min sa nei... :sur:

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Tenker at vi venter til etter IKM denne måneden, så må vi ta en eller annen avgjørelse.

Skrevet
Ble det noen baby på deg da, Felixa?

Jeg snakket med legen min igår. Har nettopp avsluttet første pergo, føler meg ikke gravid, så regner med at vi bare må fortsette. Gynekologen som ga meg pergo sa jeg ville bli innkalt igjen etter seks måneder :overrasket: Innen da har vi prøvd i godt over ett år og jeg er 38,5 år... Det var derfor jeg tenkte det er like greit å bli henvist til lap mens vi prøver pergo, men legen min sa nei... :sur:

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Tenker at vi venter til etter IKM denne måneden, så må vi ta en eller annen avgjørelse.

Her ble det to babyer!

På tredje forsøket så satt de.

Hvis du er misfornøyd med behandlingsopplegget du har fått så synes jeg du burde bytte gynekolog. Det har mye å si hvem man går til på hva slags opplegg de gir. Jeg gikk rett på IVF når tre pergokurer ikke virket. Og det var riktig for min del for bare hormoner hadde ikke funket på mitt problem, men de visste vi ikke før etter første IVF forsøk. Så litt flaks var det jo også.

Skrevet
Her ble det to babyer!

På tredje forsøket så satt de.

Hvis du er misfornøyd med behandlingsopplegget du har fått så synes jeg du burde bytte gynekolog. Det har mye å si hvem man går til på hva slags opplegg de gir. Jeg gikk rett på IVF når tre pergokurer ikke virket. Og det var riktig for min del for bare hormoner hadde ikke funket på mitt problem, men de visste vi ikke før etter første IVF forsøk. Så litt flaks var det jo også.

Neimen, så bra, to på én gang hørtes helt topp ut, gratulerer! :)

Det var gynekologen (tilfeldig tildelt på sykehuset) som sa jeg skulle bli innkallt etter seks mndr., og fastlegen som sa han ikke kunne gjøre noe med det. Kan jeg bare gå til en ny gynekolog og be om å bli sendt videre uten å snakke med legen min, da?

Gjest i.i Felixa
Skrevet
Neimen, så bra, to på én gang hørtes helt topp ut, gratulerer! :)

Det var gynekologen (tilfeldig tildelt på sykehuset) som sa jeg skulle bli innkallt etter seks mndr., og fastlegen som sa han ikke kunne gjøre noe med det. Kan jeg bare gå til en ny gynekolog og be om å bli sendt videre uten å snakke med legen min, da?

Ja det kan du. Utredningen kan du ta hvor du vil. Du trenger ingen henvisning hvis du bruker en privatpraktiserende gynekolog. Men jeg ville ha funnet ut om h*n kunne nok om IVf først. F.eks på Volvat, Aleris osv. Fastlegen din har lite med dette å gjøre utenom en evt henvisning.

Skrevet

Men er ikke årsaqken til at de iser et halvt år det at 3 pergokurer "normalt tatt" tar 6 måneder (siden man hopper over annenhver syklus?)

Eller... har jeg misforstått noe? Dette er jo ikke noe jeg har erfaring med da, bare det jeg har forstått utfra de jeg har lest noen har skrevet....

Skrevet
Men er ikke årsaqken til at de iser et halvt år det at 3 pergokurer "normalt tatt" tar 6 måneder (siden man hopper over annenhver syklus?)

Eller... har jeg misforstått noe? Dette er jo ikke noe jeg har erfaring med da, bare det jeg har forstått utfra de jeg har lest noen har skrevet....

Jeg har fått to Pergo-kurer, og hvis jeg tar de med en måneds opphold, tar det tre måneder.

Det er mange som ikke tar opphold mellom hver kur, og da går det jo ennå fortere.

Skrevet

Mm, det har du vel rett i. (Jeg har bare blitt fortalt at man skal ha opphold mellom dem (dvs, lest det her inne en plass)

Men, alle opplegg er vel forskjellige.

Lykke til i alle fall!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei alle prøvere :) Jeg har ikke skrevet noe her før, men det virker for meg som om det er veldig ulik praksis ute og går.

Jeg har ikke hatt lap, og har blitt henvist videre til IVF med kun innvendig ultralyd. Nå må det sies at jeg har hatt infeksjon på begge eggledere for 6-7 år siden noe som etter all sannsynlighet har medført at begge egglederne mine er tette, dette var nok grunnen til at jeg slapp laparaskopien.

Jeg har heller ikke blitt satt på pergokur fordi jeg har Eggløsning.

Jeg trodde at det er gynekolog som avgjør om det er behov for lap eller ikke, trodde ikke klinikkene forlangte noe.

Ikke gi opp!!!

hilsen

"vordene mor?"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...