Gå til innhold

Rått egg etter trening

Anbefalte innlegg

Gjest fantomet
Skrevet

Hørt at det skal være bra å spise et rått egg etter trening, er det sant? Hørt at det er et alternativ til proteinpulver. Jeg tok meg et i dag, og det var ikke så ille faktisk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det skal visst være akkurat like sunt å spise et kokt eller stekt egg, som et rått. og mye bedre også kanskje? : ) uansett, et egg etter trening er kjempebra! proteiner mens kroppen har høy forbrenning:)

Gjest Kristin_
Skrevet

Det er så utrolig mye bedre å spise egg tilberedt, og forskjellen i effekt er så ørliten at jeg tror jeg ville gjort noe med det først :) men selvsagt, går det ned er det jo helt greit, og det tar kortere tid, vi har jo ikke salmonella og dritt her til lands så det er jo relativt risikofritt.

Og mat med protein generelt er en erstatning for proteinpulver, det må ikke være egg, og egget trenger absolutt ikke være rått :)

Gjest Gjest
Skrevet

Var en som sa til meg at å ta et rått egg også blande det i et glass med lettmelk/skummet melk og litt sjokoladepulver var veldig bra. Er det ikke bra å få i seg litt karbohydrater etter trening også?

Gjest Gjest
Skrevet
Og mat med protein generelt er en erstatning for proteinpulver, det må ikke være egg, og egget trenger absolutt ikke være rått :)

Du mener vel omvendt? At proteinpulver er en erstatning for mat? Det er bedre å spise et proteinrikt måltid innen 30 min etter trening enn en proteinshake. Det er bare det at proteinpulver er mye enklere å tilbrede.

Gjest Kristin_
Skrevet

Jepp, jeg gikk ut fra TS sin påstand om at egg var en god erstatning for proteinpulver. Man må ikke bruke proteinpulver selvsagt, men det er enkelt og greit hvis det skal gå litt fort :) Det beste er selvsagt å spise skikkelig mat, det smaker jo så utrolig mye bedre også ;)

Når det gjelder sjokoladepulver er vel det bare for å drepe litt av smaken på det rå egget tenker jeg. Men jo, vi trenger karbohydrater etter trening. Men det er bedre å spise en frukt, f.eks. en banan, enn sjokoladepulver, som ikke akkurat er rikt på næringsstoffer. Om man vil ha absolutt optimal sammensetning i shakeform, ville jeg gått for proteinpulver, siden det skal en del mer arbeid å få den riktige balansen til på egen hånd.

Skrevet

Proteinshake med en banan i er min favoritt :)

Gjest Marillia
Skrevet

Hvorfor proteinpulver? Er det ikke bedre å få i seg protein via mat?

Skrevet

Det er veldig effektivt å mikse sammen en proteinshake etter trening. Skal jeg lage mat må jeg begynne å styre med å steke fisk, kylling, koke egg eller mumse cottage cheese/tunfisk. Proteinet bør inntas rett etter trening. Driver man med styrketrening er det viktig å få i seg nok proteiner, og da er en shake helt supert :)

Gjest fantomet
Skrevet

Altså, det er viktig å få i seg proteiner og karbohydrater etter trening. Et glass med melk, to teskjeer med oboy pulver og et egg mikset sammen. Tar ikke lange tiden å mikse sammen det. Er ikke det en ok miks da?

Skrevet
Altså, det er viktig å få i seg proteiner og karbohydrater etter trening. Et glass med melk, to teskjeer med oboy pulver og et egg mikset sammen. Tar ikke lange tiden å mikse sammen det. Er ikke det en ok miks da?

Jeg ville tatt minst to egg og kuttet ut oboyen (masse sukker) ;)

Ett egg gir ca 8 gram proteiner.

Gjest Gjest
Skrevet

hvor mye proteiner er anbefalt å få i seg etter trening?

Gjest Kristin_
Skrevet (endret)

Iflg. iform ca 0,5 gram protein per kilo fettfri kroppsvekt (ideelt sett) og ca det samme for karbohydrat.

Det er igrunn en ganske god artikkel, anbefales

linky

Endret av Kristin_
Gjest Marillia
Skrevet

Jeg spiser gjerne en muslibar eller banan rett etter trening, og så blir det middag (kylling, fisk) 1-2 timer etter det.

Tror ikke jeg hadde klart å få i meg pulver, foretrekker heller da å lage mat.

Takk for fin link, Kristin! :)

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Jeg mener å ha lest at kroppen tar til seg veldig lite av proteinene i rå eggehviter, at de må kokes/stekes for at kroppen skal kunne ta dem opp skikkelig.

Endret av Elfrida
Gjest Marillia
Skrevet
Jeg mener å ha lest at kroppen tar til seg veldig lite av proteinene i rå eggehviter, at de må kokes/stekes for at kroppen skal kunne ta dem opp skikkelig.

Jaggu godt å høre. Var et lite øyeblikk redd jeg måtte erstatte muslibaren med en pakke egg. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...