Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg sitter i en bedrift med en årsløn på 276.000 NOK. Om der ikke står annet i kontrakten, er det da med eller uten feriepenge ?

Har ikke været ansat længe nok til å have feriepenger herfra, og har fået mine danske feriepengeutbetalt da jeg holdte ferie i Januar.

Jeg lurer så på om bedriften har rett til å tilbageholde min lønn her i jui, selvom jeg fremdeles arbeider resten av året uten å ta ut ferie.

Har fået å vite at jeg ingen løn får, og jeg MÅ ta ut ferie. Men kan det passe virkelig passe?!?

Der er da ingen der vil arbeide gratis.. Og man får vel løn for 12 mdrs arbeide, om man ikke holder ferie.

Så Vidt jeg kan læse meg til, kan de ikke tvinge meg til å ta ut ferie først året ?

Jeg har fået å vite at jeg kan få ut forskudstrekk, hvilket jeg ikke helt forstår, når jeg i princippet HAR tjent pengene ?!?

Nogen gode links/regler å henvise til ?

Der står ingen steder, at om man ikke tager ut ferie, da har man krav på lønn..

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årslønn er lønnen du får utbetalt dersom du ikke tar ut noe ferie. Tar du ut ferie, vil bedriften trekke i lønnen din. Du trenger ikke å ta ut ferie dersom du ikke har full opptjening av feriepenger, men du har vel egentlig det hos forrige arbeidsgiver, og du valgte selv å bruke opp disse pengene i januar, så sånn sett vet jeg ikke om du kan velge å ikke ta ut noe ferie. Dersom bedriften din er sommerstengt, kan de naturligvis pålegge deg å ta ut ferie.

Sjekk Ferieloven for lovteksten.

Skrevet
Årslønn er lønnen du får utbetalt dersom du ikke tar ut noe ferie. Tar du ut ferie, vil bedriften trekke i lønnen din. Du trenger ikke å ta ut ferie dersom du ikke har full opptjening av feriepenger, men du har vel egentlig det hos forrige arbeidsgiver, og du valgte selv å bruke opp disse pengene i januar, så sånn sett vet jeg ikke om du kan velge å ikke ta ut noe ferie. Dersom bedriften din er sommerstengt, kan de naturligvis pålegge deg å ta ut ferie.

Sjekk Ferieloven for lovteksten.

Jow men tenker jo mere på at jeg har læst i ferieloven at man ikke kan tvinge en første året at ta ut ferie. Derfor vil jeg vel også have rett til full lønn. Men finner bare ingen tekst om det i ferieloven..

Skrevet

Da har du ikke lest Ferieloven særlig nøye...

Sakset fra Ferieloven:

(6) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

Skrevet
Da har du ikke lest Ferieloven særlig nøye...

Sakset fra Ferieloven:

Tror ikke helt du skjønner hvad jeg mener...

Jeg kan se at jeg kan arbeide videre..men vi er ca. 30 her på kontoret, der ikke finner nogen steder, at vi da har krav på å få utbetalt lønn..

Vi har ikke stengt i fellesferien... Dem på salg er dog pålagt 3 ukers ferie. Vi andre er ikke..

vi ahr bare fået å vite, at selvom vi arbejder, får vi ikke juni lønnen før neste år. Men det kan jo ikke være riktig, når vi arbejder 12 mdr.

Skrevet

Hvis du ikke er pålagt å ta fri har du krav på lønn som for hvilken som helst annen mnd.

Skrevet
Tror ikke helt du skjønner hvad jeg mener...

Jeg kan se at jeg kan arbeide videre..men vi er ca. 30 her på kontoret, der ikke finner nogen steder, at vi da har krav på å få utbetalt lønn..

Vi har ikke stengt i fellesferien... Dem på salg er dog pålagt 3 ukers ferie. Vi andre er ikke..

vi ahr bare fået å vite, at selvom vi arbejder, får vi ikke juni lønnen før neste år. Men det kan jo ikke være riktig, når vi arbejder 12 mdr.

Lønningskontoret deres har muligens standardoppsett, slik at de automatisk trekker julilønn og da utbetaler feriepenger. Mange lønningskontor syns det er vanskelig å da måtte gjøre noe ekstra. Naturligvis skal dere ikke jobbe gratis, og en løsning er jo den som lønningskontoret allerede har nevnt, at dere får forskuttert en lønning. Det er vel forholdsvis vanlig, og enkel, måte å gjøre det på. Og det har ingen praktisk betydning for dere at det står på lønnsslippen forskuddsutbetaling.|

Skrevet (endret)

Da siger de at får vi forskudstrekk 1. juli, trækker de det fra august lønnen...

Skjønner bare ikke de kan gjøre dette når det er lønn men har optjent,,,

men takk for dit input

Endret av Stinemuz
Skrevet (endret)
Da siger de at får vi forskudstrekk 1. juli, trækker de det fra august lønnen...

Skjønner bare ikke de kan gjøre dette når det er lønn men har optjent,,,

men takk for dit input

Da er lønningskontet deres veldig vanskelig. Som så mange lønningskontor, desverre. Det dere skal ha er ikke forskudd på augustlønningen, men den ekstra lønningen de vil utbetale dere i januar. Ta kontakt med tillitsvalgt, dersom du er organisert, eller verneombudet. Alle arbeidsplasser skal ha verneombud som kan bistå dere med slike saker.

Og naturligvis skal dere ikke jobbe gratis.

Endret av Wadjet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...