Gå til innhold

Alternativ Ring Seremoni

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet

Jeg giftet meg i all hast på tinghuset i fjor med en Amerikaner. Det hele gitt så fort fordi jeg måtte ha visum for å kunne jobbe i USA..

Nå ønsker vi å gjøre litt mer ut av det og har invitert venner og familie til bryllupsfest i Norge. Vi ga hverandre ikke ringer i fjor, og vi ønsker derfor å gjøre dette i forbindelse med denne feiringen, kanskje i en slags "seremoni" før middagen. Vi ser for oss noe litt uhøytidelig, men like vel betydningsfullt. Vi er kke religiøse, så Guds velsignele blir litt unaturlig for oss. Vi er jo allerede gift, så vi er litt usikre på hva vi skal gjøre. Vi skal ha bryllupsfesten ved havet, og det hadde vært veldig fint å arrangere noe utendørs. Den faktiske vielsen er jo overstått, men har noen forslag til en eller annen slags ring-bytte-seremoni?

Min manns beste venn kunne ikke være forlover i fjor, men er til stede på festen i år. Det hadde vært ideelt å involvere han i en slags seremoni.

Åpen til alle forslag!! På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Eg lurer på litt det samme. Eg skal gifta meg i slutten av oktober. Mannen ser på sjølve festen med alle me er glad i som det viktigaste, og ville gjerne ta sjølve vigslinga ein av dagane før sånn at me kunne stressa mindre på sjølve dagen. Me gjer det uansett på tinghuset, og det er ein halvtime med tog til festlokalet frå nærmaste by, og me gjer det meste av førebuingane sjølv, så han har nok rett. Så i bytte mot at eg fekk noko anna på min måte så blir det sånn.

Men eg skulle gjerne hatt ein liten sermoni på festen, eit sånn "no er me gift, både på papiret og for familie og venner"-augneblikk. Forlovaren min er songar, så ein song eller to høyrer naturleg inn. Problemet er at me har berre eit rom som er stort nok til alle gjestene, og det vil jo vera fullt av ferdig dekte bord. Uteområdet rundt lokalet er fint, men i oktober kan ein liksom ikkje satsa på fint ver...

Er det nokon som har tips/erfaringar med ein "heimesnekra" sermoni?

Skrevet

Jeg var i et bryllup i fjor hvor de først giftet seg på tinghuset, og så hadde festen dagen etter.

Bruden ble da ført opp gulvet av sin far, og inn i lokalet hvor alle gjestene stod og ventet. Husker ikke hvilken musikk de brukte, men det var i hvert fall veldig stemningsfullt og fint.

Om dere skal ha uteseremoni kan dere jo arrangere det slik som man ofte ser på tv i amerikanske serier: Stoler på hver kant av en løper i midten hvor bruden kommer opp enten sammen med brudgom eller ført opp av en annen, og en liten opphøyning foran. Dere kan f.eks lese opp ekteskapsløfter for hverandre og forloveren til mannen kan introdusere hele greia hvor han sier noe sånt som "Vi er samlet her i dag for å overvære utvekslingen av ekteskapsløftene mellom nn og nn. osv".

Gjest Gjest_Marie_*
Skrevet

Hei,

Takk for svar! Litt hyggelig aa se at andre sliter med samme problemstillingen. Greia vaar er at vi giftet oss et aar tidligere, saa det er liksom litt vasnkelig aa ta den "aa hurra, naa er vi gift!" Samtidig er det jo litt spesielt at vi naa gjoer noe med det foran venner og familie.

Syntes ideen med at bruden kan komme inn til festlokalet fulgt av faren var litt soet. Det passer jo veldig bra hvis bryllupet var en dag (faa dager) foer. Saa kanskje en ide for "Aobakle"? Foeler at det blir litt feil gi og med at det var saa lenge siden vi faktisk giftet oss.

Gi og med at vi ikke har hatt ringer dette aaret, virker det liksom ikke helt som vi er gift, saa vi foeler at vi ihvertfall at vi kan dele dette som en "ny, spennende, betydingsful" greie foran venner og familie. (kanskje kombinert med ekteskapsloefter som "darkness" foreslaar).

Saa "aobakle", et tips kan vaere aa vente med ringene til festen. Saa foeler gjestene at de er mer med paa bryllupet. (Dere kan bare si til dommeren at dere ikke har ringer, det gjorde vi)

Forresten, det at bryllupet er i Okober , og det er kadt ute... kunne jo vaert litt koselig, kanskje all kan faa utdelt et lys hver eller no (hvis det er litt saann hoest-skumring). Kanskje dere kan kjoepe noen billige fleece-tepper paa IKEA, som ekstra frosne gjester kan forsyne seg med. er du av den kreative typen kan du kanskje sy paa et bilde av dere eller no'

Lykke til! Si fra hvis du kommer frem til nye ideer, jeg trenger ideer. Vaar feiring er i slutten av juli!

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med å bekrefte ekteskapsløftene , har hørt at det begynner å bli vanlig. selv om det ikke er så lenge siden dere giftet dere kan dere jo gjøre noe slikt. Siden han er amerikaner kan du jo sjekke noen amerikanske bryllupssider/ blader de har mange fine sermonier som hverken innvolverer prest eller andre religiøse elementer. HVa med en sermoni der forloverne deres sammen fungerer som "sermonimester" Dvs type vi er samlet her i dag for bevitne mmm. og mmms bekreftelse av ekteskapsløftene ... dere kan ha musikk, de kan snakke om hvor fint det r at dere to har funnet hverandre, lese dikt osv.... veldig mye som kan gjøres......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...