Gå til innhold

Jente 18 år vil jobbe

Gjest Gjest_MiraBella_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_MiraBella_*

Hei! Jeg er ei jente på 18 som lurer på en del ting:) Jeg har veldig lyst å jobbe!! Men har hatt en dårlig fortid som har gjort at jeg ikke har gjort ferdig utdanningen min, desverre:( Jeg har fått skikkelig angst av vidregående skole etter jeg måtte slutte 2 ganger pga problemer jeg har hatt. Eneste jeg har fullført er 1 år tegning form og farge(Og litt frisør, men slutta senere i skoleåret)

Jeg føler meg ikke klar for skolen, ennå. Men jeg føler meg veldig klar for å jobbe! Men det er veldig vanskelig å finne seg en jobb hvor man trives OG ikke tjener bare 30kr timen (Aetat) Jeg må jo tjene til livets opphold iogmed at jeg bor alene i en leilighet. Jeg lurer på om jeg kan legge ut annonse på internett, så kanskje noen oppsøker meg til å begynne å jobbe hoss dem? Jeg søker jo, men det er ikke lett å skaffe jobb! Til og være 18 år så har jeg jo en grei CV... Kort oppramset CV og erfaringer: Skole, Jobbet i friørsalong, avlastningshjelp(au pair),Kundebehandling/service,bransjekunnskap,tar insiativ,pålitelig og ansvarsfull jente, veldig positiv,kreativ,jobbet i turismebransje,gårdsbruk.

Jeg bor midt i sentrum i trondeim, så kunne gjerne ha hatt flere jobber(vikar?) For det er jo ikkeno problem å komme seg på jobb uansett hvor i trondheim det måtte være....

Jeg blir kjempeglad for tips og råd!

Ps: jeg er registrert arbeidssøker på Nav og leter etter jobber der hver dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner i hvert fall ikke hvorfor en attenåring skal rote seg borti NAV og kommunen for å skaffe seg jobb. Gå rundt til aktuelle steder du kunne tenke deg å jobbe, be om å få snakke med daglig leder, gi et godt inntrykk og legg igjen CV. De færreste jobber blir lagt ut på NAV.

Sjefen min har aldri hatt en annonse i hele sitt liv (har fulgt ansettelsesprosessen i fem år - butikk som kun ansetter unge jenter) og er totalt avhengig av at folk kommer inn, gjør et godt inntrykk og legger igjen CV. Ikke gjør det vanskeligere enn det er, arbeidsmarkedet er bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Tror heller ikke NAV er rette stedet, greit å være registrert der, men prøv andre ting i tillegg. Ta en tur innom vikarbyråene i byen (Bemanningsservice, Top Temp, Adecco ol) og registrer deg der. Kanskje ikke de best betalte jobbene, men er nå iallefall en 100,- i timen. Kan være en grei start, de trenger alltids tilkalingshjelp til matbutikker ol.

I tillegg oppsøker du butikkene/stedene du vil jobbe, lag en god CV og møt opp. I år skal det jo være gode tider for sommerjobb og får du beinet inn som sommervikar og gjør en god jobb så er sjansene gode for å fortsette utover høsten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tips over her. Du kan komme langt om du bare har litt guts. Du har bra med ting på CVen, men istedenfor å bare levere inn epostsøknader, gå heller rundt personlig på forskjellige steder du vil jobbe, og spør om du vet om de trenger hjelp, om du kanskje kan få snakke med en person som har ansvar for personalet/ daglig leder eller lignende. Ha alltid med CV, ha gjerne med en søknad der du skriver at du vil jobbe heltid osv. og gjerne også kopi av attester. Referanse er også bra. Tenk også utradisjonelt. Kanskje Elkjøp, IKEA eller lignende er noe for deg? Klesbutikk? Restaurantarbeid/ kafe? Om du ikke har skolegang, ikke skjemmes over det. Fokuser heller på at du har stor arbeidsiver, at du er ung og frisk og at du kan jobbe mye. Vis initiativ og vær sprudlende, så tror jeg overhodet ikke det skal være noe problem for en 18-åring å få jobb. (Et tips: Jeg jobbet i bakeriutsalg i Trondheim da jeg var på din alder. De trenger ALLTID folk, og om du ikke synes det er så fantastisk kan du slutte etter et års tid, og da har du hvertfall erfaring med jobbing. Bare start en plass, ikke tenk på at det skal vare livet ut!)

Og: ikke mist motet! Man kan lett tro man "gjør" noe når man legger inn CVer på internett og leter på den måten. Men den mest effektive er bare å gå ut og spørre. Det er alltids noen som trenger nyansatte. Og husk:

1) Ikke gi opp så lett. Det ordner seg til slutt! Mas i vei!

2) Du trenger bare ETT ja :)

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...