Gjest moms Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Sitter helt sikkert noen som har den kjempegode oppskriften på Dajm kake.... iskake Gulrot kake og Ostekake... vær så snill
Arkana Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Her finner du oppskrift på mine to favorittostekaker. Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.
Aurela Skrevet 19. juni 2007 #3 Skrevet 19. juni 2007 Daijm-iskake Bunn: 3 eggehviter 2 dl sukker 100 g hakkete mandler Fyll: 3 eggeplummer 100 g farin 3 dl kremfløte 2 store plater daijm Pisk eggehviter og sukker stivt Hakk mandler og vend dem inn i de stivpiskede eggehvitene Kle bunnen på en rund form (22 cm) m/bakepapir Pensle kanten m/ smeltet smør Hell nøttemasseni formen og stek i 45 min. Avkjøl nøttebunnen i formen Pisk eggedosis av eggeplummer+sukker Stivpisk kremfløte og grovhakk daijm Bland det sammen og fyll i den avkjølte bunnen
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Daijm-iskake Bunn: 3 eggehviter 2 dl sukker 100 g hakkete mandler Fyll: 3 eggeplummer 100 g farin 3 dl kremfløte 2 store plater daijm Pisk eggehviter og sukker stivt Hakk mandler og vend dem inn i de stivpiskede eggehvitene Kle bunnen på en rund form (22 cm) m/bakepapir Pensle kanten m/ smeltet smør Hell nøttemasseni formen og stek i 45 min. Avkjøl nøttebunnen i formen Pisk eggedosis av eggeplummer+sukker Stivpisk kremfløte og grovhakk daijm Bland det sammen og fyll i den avkjølte bunnen Skal man fryse den etterpå? Hvis ja, hvor lenge?
LilleBille Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 (endret) Jeg lager enkel ostekake på denne måten: ca 250 g digestive kjeks knuses (Evt mer om formen er stor) blandes med ca 125 g smeltet smør/margarin og klappes ut i formen - evt på fatet som skal brukes (Jeg bruker kakering rett på fatet - veldig greit) Settes kaldt Lag sitrongele av 1 pk - men bruk kun halv mengde vann (2,5 dl) - avkjøles - men må ikke stivne (det er bedre om den er litt lunken) 1 beger kremfløte piskes sammen med 110 g melis + 1 ts vaniljesukker Bland i 1 beger lettrømme og 1 beger Philadelphia ost - og tilslutt den kjølige geleblandingen. Alt helles over kjeksbunnen - og settes kaldt (helst over natten) (Noen legger også gelelokk på kaken - jeg synes det er bedre uten) Kan du ikke bruke kjeks - går det greit å ha skivede mandler i bunnen av formen i stedet. Endret 19. juni 2007 av LilleBille
Gjest Alou Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Min gulrotkake-favoritt finner du på http://www.detsoteliv.no/ Siden de gjør det umulig å kopiere fra siden, kan jeg ikke legge ut direkte link. Velg "langpannekaker" -> Side 2 ->Gulrotkake i biter Du kan med fordel sløyfe noe av sukkeret, evt. bruke søtningsstoff.
Chiquita Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Siden de gjør det umulig å kopiere fra siden, kan jeg ikke legge ut direkte link. Høyreklikk der du klikker for å komme inn på oppskiften. Velg "kopier link" (eller noe sånt), og du har da adressen til selve oppskriften *sniker meg ut igjen*
Gjest Moms Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Tusen, tusen takk for hjelpen til dere alle
Gjest Fjellsippa Skrevet 19. juni 2007 #9 Skrevet 19. juni 2007 Min oppskrift på Dajm-kake har en litt mere voksen smak, da den inneholder cognac. Her er den: Dajm iskake 3 eggehviter og 2 ½ dl sukker piskes stivt. 100 g malte mandler blandes forsiktig i. Stekes ½ time ved 175 grader i springform som måler ca 24 cm. Husk bakepapir i bunnen. Avkjøles. 3 eggeplommer og 1 ½ dl sukker piskes godt. 5 dl fløte piskes stivt. Ha 2 ts pulverkaffe i ½ dl cognac og løs opp. 2 doble dajm hakkes. Alt dette blandes og has oppå kaka i formen. Strø en pose dajmkuler over. Dekk med plast og sett i fryseren. Ta opp en liten stund før servering.
Gjest Alou Skrevet 20. juni 2007 #10 Skrevet 20. juni 2007 Høyreklikk der du klikker for å komme inn på oppskiften. Velg "kopier link" (eller noe sånt), og du har da adressen til selve oppskriften *sniker meg ut igjen* Så utspekulert du er. Takk for hjelpa!
Aurela Skrevet 20. juni 2007 #11 Skrevet 20. juni 2007 Skal man fryse den etterpå? Hvis ja, hvor lenge? Kan fryses.. vet ikke for hvor lenge da.. Vi pleier å lage den om det er noe vi skal bruke den til, derfor er den aldri lenge i frysern her, så hvor lenge vet jeg ikke..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå