Gjest gammel gjest Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Hei! Jeg ble for en stund siden pålagt å ta ut avspaseringen min før sommerferien. Dette ble jeg informert om i forbifarten, og de skulle ha svar i løpet av dagen. Uansett, så satte jeg opp aktuelle datoer, og de ble godkjente. Den ene var 18.mai. Men så ble jeg sykmeldt 15.mai og fjorten dager fremover. Så da kommer spørsmålet: Kan da arbeidsgiver nekte meg å ta ut avspaseringstimene som jeg egentlig ikke benyttet meg av da jeg var syk? (hadde planlagt tur sammen med min sønn, som ikke lot seg gjennomføre pga rygglidelse) Så på timelistene at jeg var blitt oppført med sm (sykmeldt) på arbeidsdagene mine, bortsett fra den dagen som jeg var satt opp på avspasering, der stod det avsp. Og det var komt på listen etter at jeg var blitt sykmeldt.
Ugla Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Så på timelistene at jeg var blitt oppført med sm (sykmeldt) på arbeidsdagene mine, bortsett fra den dagen som jeg var satt opp på avspasering, der stod det avsp. Og det var komt på listen etter at jeg var blitt sykmeldt. Kommer vel an på hvordan dere bruker å "avtale" avspasering. Har dere t.d. en turnus/vaktplan hvor asp allerede var oppført? Hvordan event. "bevise" at det ble oppført senere? Er redd du har mistet de timene, dersom ditt ønske om avspasering den dagen allerede var innvilget... Men du kan vel spørre arb.giver om hvordan det praktiseres?
Helen Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Mannen min er sykmeldt denne uken (og forrige) han har egentlig avspaserin ons-fred denne uka men siden han er sykmeldt blir de dagene borte. Han har heller ingen muligheter til å ta de igjen.
Frigg Skrevet 19. juni 2007 #4 Skrevet 19. juni 2007 Hvor jeg jobber mister man ikke avspaseringen selv om man er sykmeldt. Er man syk så er man syk, da tar man avspaseringen senere
Gjest Gjest Skrevet 19. juni 2007 #5 Skrevet 19. juni 2007 Sykemelding og avspasering er to helt forskjellige ting. De har ikke noe med hverandre å gjøre. Dersom man er syk går det på sykemelding. Da trekkes det ikke i fraværet i minus timer, eller går ut over avspasering. Dersom man avspaserer har man gyldig fravær der timer trekkes på "avspaseringskontoen".
Ugla Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 For å sammenligne litt med ferie: Har du 3 uker ferie, men er syk i ei av ukene, får du ikke denne uka tilgode (må være sykmeldt i minst halvparten av ferien, for å få tilsvarende ferie tilgode). Skal du ha ei uke ferie, men blir sykmeldt (la oss si i 3 uker, og ferieuka er ei av disse), så får du ferieuka til gode. Ergo: Man burde få avspaseringen tilgod, dersom dette kan sammenlignes. Og det bør det vel kunne gjøres..? Ved nærmere ettertanke, ville nok jeg ha gjort det, om dette var på min arb.plass.
Sun Mei Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Avtalt avspasering mister du om du blir sykemeldt
Gjest gammel gjest Skrevet 19. juni 2007 #8 Skrevet 19. juni 2007 Takk for svar!!! Ser her er forskjellige måter å gjøre dette på. Har en mistanke om at timene mine er "borte". Men synes dette er urettferdig da dette er timer som jeg har jobbet inn og ikke har mulighet for å få betalt ut, men må avspasere. Det vil da si at siden jeg tilfeldigvis ble syk i det aktuelle tidsrommet, ikke får godtgjøring for 7,5 timer overtid... men, men...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå