Gjest Alou Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Jeg har fått en leirgryte av moren min og hun sier jeg kan lage "alt mulig", men jeg kommer ikke på noe. Trenger tips!
Gjest Brunhilde unplugged Skrevet 18. juni 2007 #2 Skrevet 18. juni 2007 Kylling med grønnsaker. Nydelig i leirgryte.
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2007 #3 Skrevet 18. juni 2007 Jeg lager ofte "okstesteik" (er sikkert like ofte ku som okse ettersom de kaller det storfekjøtt hos slakteren, men høres best ut når man kaller det okse ). Da ber jeg om 1-1,5 kg rundsteik hos slakteren og får et stykke kjøtt som er omtrent helt fritt for fett. Marineres gjerne i et døgn før steking, f.eks i pepper, hvitløk og andre gode kryddere. Brunes på alle kanter i panna mens leirgryta ligger til bløt i vann (den skal ligge 10-15 minutter). Så legger man kjøttet i leirgryta. Mange liker å legge ved gulrøtter og andre grønnsaker. Sett på ovnen når du setter gryta inn (leirgryte skal alltid settes inn i kald ovn, for å forhindre at den sprekker), stek ved ca. 180-190 grader i 2-3 timer. Den kan også stekes lengre på lavere temperatur, eller kortere på høyere temperatur; det fine med leirgryte er at det omtrent er umulig å ødelegge mat i den ) La steken hvile minst 10 minutter før du skjærer den i tykke skiver. Ikke kast kraften, sausen blir nyyydelig om du har kraften oppi - eller den kan fryses i terninger og brukes senere. Jeg liker best å servere med poteter, rosenkål og peppersaus, men du velger selvsagt det du selv liker best av tilbehør.
Annie Skrevet 18. juni 2007 #4 Skrevet 18. juni 2007 Jeg lager steik i leirgryta mi. Sett gryta i kaldt vann i anvist tid, ha salt og pepper på kjøttet og legg det oppi. Ha i et steketermometer, inn i ovnen og slå på ovnen. Jeg pleier å langtidssteke, og setter ovnen på 100 grader. Krafta du får i gryta bruker du og lager saus av. NYDELIG!! DET ER VIKTIG AT DU SETTER GRYTA INN I KALD OVN!!
Gjest Alou Skrevet 18. juni 2007 #5 Skrevet 18. juni 2007 Takk for tips. At gryten skal settes inn i kald ovn har jeg aldri hørt før, så det var godt dere nevnte.
Annie Skrevet 19. juni 2007 #6 Skrevet 19. juni 2007 Om den ikke settes inn i kald ovn så kan den sprekke.
Ninen Skrevet 19. juni 2007 #7 Skrevet 19. juni 2007 Jeg vil følge med på denne tråden. Vurderer å kjøpe en leirgryte, men må ha noen konkrete ideer til bruk først (i følge mannen, som synes jeg er noe overivrig på kjøkkenutstyrfronten ). Da blir sikkert gryten hyppigere brukt også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå