Gå til innhold

40 års feiring hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Festus_*
Skrevet

Vi skal feire en 40 årsdag nå i sommer og etter jubilantens ønske skal vi holde festen på et "enkelt og uformelt" nivå. Dvs at vi dropper å invitere 50 gjester til leid lokale, men holder festen hjemme.

Håper selvsagt på pent vær slik at vi kan mingle både ute og inne, men slikt vet man jo aldri selv om det er sommer.

Vi blir ca 25 gjester, litt familie (som liker en fest, gamle tanter inviterer vi på kaffe og kake en annen dag) og venner. Nå lurer vi på litt forskjellig:

-Mat! Altså, vi dropper å lage langbord, men skal klare å dekke til alle inne i stuen hvis det er dårlig vær, eller ute på terrassen hvis det er pent. Noen som har forslag til mat som er enkel å lage til såpass mange og som gjestene selv kan forsyne seg av? Festen skal altså være uformell, så treretters er uaktuelt. Bør vi ha kaker etter maten?

- Gjestelisten. Den er nesten klar, men vi har en problemstilling; vi har vært i endel feiringer de siste årene. Noen til gode venner som det uansett er naturlig å be nå, men også noen mer perifere som har feiret stort i leide lokaler og som dermed har utvidet vennekretsen til også å inkludere oss. Hadde vi leid lokale og invitert 50 stykk hadde vi selvsagt inkludert disse nå, men siden vi skal ha det hjemme må vi begrense oss litt. Er vi uhøflige hvis hvis vi forholder oss til hvem som er våre nærmeste og dropper å invitere kun fordi noen har invitert oss?

Og til slutt (halvveis spøk,halveis alvor:) noen gode tips til hvordan man unngår herpet parkettgulv dagen derpå? Er innstilt på at vi har et hus som skal brukes og et hakk eller tre er ingen krise, men hvis noen dukker opp med spikerstilletthæler er det skikkelig kjipt...

Andre gode tips eller erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Vi skal feire en 40 årsdag nå i sommer og etter jubilantens ønske skal vi holde festen på et "enkelt og uformelt" nivå. Dvs at vi dropper å invitere 50 gjester til leid lokale, men holder festen hjemme.

Håper selvsagt på pent vær slik at vi kan mingle både ute og inne, men slikt vet man jo aldri selv om det er sommer.

Vi blir ca 25 gjester, litt familie (som liker en fest, gamle tanter inviterer vi på kaffe og kake en annen dag) og venner. Nå lurer vi på litt forskjellig:

-Mat! Altså, vi dropper å lage langbord, men skal klare å dekke til alle inne i stuen hvis det er dårlig vær, eller ute på terrassen hvis det er pent. Noen som har forslag til mat som er enkel å lage til såpass mange og som gjestene selv kan forsyne seg av? Festen skal altså være uformell, så treretters er uaktuelt. Bør vi ha kaker etter maten?

Enkel tapas, da finner de fleste noe de liker, har noen allergier, (eks, skalldyr, cølliaci ) kan de forsyne seg med det de kan spise.

Ellers vil jeg forslå en god suppe med brød... enkelt og godt.

-

Gjestelisten. Den er nesten klar, men vi har en problemstilling; vi har vært i endel feiringer de siste årene. Noen til gode venner som det uansett er naturlig å be nå, men også noen mer perifere som har feiret stort i leide lokaler og som dermed har utvidet vennekretsen til også å inkludere oss. Hadde vi leid lokale og invitert 50 stykk hadde vi selvsagt inkludert disse nå, men siden vi skal ha det hjemme må vi begrense oss litt. Er vi uhøflige hvis hvis vi forholder oss til hvem som er våre nærmeste og dropper å invitere kun fordi noen har invitert oss?

Lite dilemma.... dere velger selvsagt hvem dere vil invitere, men det er jo litt kinkig om dere har blitt invitert til dem, dere har fest, men unnlater å invitere tilbake. Tror jeg ville unngått den.

Og til slutt (halvveis spøk,halveis alvor:) noen gode tips til hvordan man unngår herpet parkettgulv dagen derpå? Er innstilt på at vi har et hus som skal brukes og et hakk eller tre er ingen krise, men hvis noen dukker opp med spikerstilletthæler er det skikkelig kjipt...

Da må du bare skrive det på en munter måte i innbydelsen. tror alle har forståelse for det, samtidig kan de ta sine forhåndsregler.

Andre gode tips eller erfaringer?

Gjest Gjest_Bindy_*
Skrevet

Vi hadde buffet da vi feiret barnedåp. Jeg planla maten sånn at det meste kunne lages kvelden i forveien. Målet var å ha mat man kunne spise uten å måtte ha bord eller kniv og gaffel.

Jeg laget sterke kjøttboller som jeg varmet i en blanding av buljong og tomatsaus. Jeg laget de dagen før, og varmet de opp rett før servering. Tok de ut av buljongen og la de opp på et serveringsfat med tannpirkere ved siden av.

Laget lefseruller dagen før. Hadde litt forskjellig pålegg inni.

Laget en tynn pizzabunn dagen før. La på fyll og stekte den rett før servering. Laget små firkant-biter og la på serveringsfat.

Laget satay- og scampi på små "trepinner" dagen før. La de på grillen i noen minutter før servering.

Også kommer jeg ikke på mer av hva vi hadde på bordet. Jeg planla maten sånn at jeg kunne gjør mest mulig dagen før. Det som skulle varmes, skulle ikke varmes på samme måte: dvs noe på grillen, noe inni stekeovnen, noe oppå ovnen. På den måten kunne alt varmes samtidig. Fikk litt hjelp til å varme grillmaten, ellers gjorde jeg alt selv. Søk litt på fingermat her på forumet, så finner du mange gode ideer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...