Gå til innhold

Tid for frieri?


Lambda

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære har holdt sammen i 2 1/2 år nå, og kjent hverandre lenge før det, faktisk siden barneskolen (Vi er 27 og 26 nå). Vi er ikke forlovet, vil vente med det til jeg eller hun frir og vi bestemmer en dato.

Hun har et vanskelig familieforhold til sine skilte foreldre og deres nye forhold.

I det siste har hun snakket veldig mye om bryllup! Hvem skal hun be inn, hvem skal følge henne opp kirkegulvet...osv "hvis hun blir gift da, bank i bordet" sier hun. Snakker om bryllup i andre sammenhenger også. Og siden jeg er klar for det, så tyder ting på at det er tid for å fri snart. Eller hva tror dere???

Men jeg vil planlegge det nøye, slik at det skal bli en spesiell dag for henne. Og meg også da:)

Derfor er jeg ute etter tips. Har dere noen gode historier om hvordan dere ble fridd til? likte dere frieriet, eller burde han absolutt ikke gjort det på den måten!!

Vil dere bli fridd til på en spesiell dag, som f.eks burdag, julekveld, nyttårskvelden? Eller er det vel så bra å ta en hvilken som helst dag, og gjøre den spesiell????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes så absolutt det virker som tiden er inne for å fri... Jeg ble fridd til sent på kvelden lille julaften, etter at huset var pyntet og vi hadde satt oss ned for la "julefreden senke seg". Julaften ble litt mer spesiell dette året, siden vi kunne fortelle familien at vi hadde forlovet oss og skulle gifte oss. Men jeg tror nok frieriet blir like spesielt og fint om du velger å gjøre det på en helt vanlig dag også. Det viktigste er at det skapes en viss atmosfære rundt det, slik at det blir en spesiell anledning av det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade helst valt en vanlig dag, som lär bli allt annat än vanlig efter ett frieri. Då är det också som mest oväntat och du får ge ett intryck och en effekt som kan vara underbar.

Hur DU ska fria till DIN kvinna borde vara något som passar ER. Det kan vara en romantisk frukost med frieri, en middag eller ett litet hemlgit brev med "möt mig på..." och trevlig överraskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Sett i gang og fri! Hvis du vil, og hvis hun vil (og det tyder jo alt på) er det bare å hive seg rundt!

Jeg ble fridd til på en helt vanlig lørdag, etter en bedre selvlaget middag på kjøkkenet. Han sa blant annet at "Jeg hadde egentlig tenkt å finne en spesiell anledning... Men kom til at enhver anledning hvor jeg er sammen med deg, er spesiell!"

Det synes jeg var utrolig fint!

Skulle jeg fridd til ham, ville jeg tatt ham med ut på tur i skogen/fjellet. Jeg vet at han hadde tenkt til det også, men alle ski-og-teltturene vi planla, regnet bort... Og så klarte han ikke vente lenger :)

Konklusjon: En hvilken dag som helst! Og hvor som helst (men personlig ville jeg foretrukket et sted vi var alene og ikke f.eks. restaurant.)

Lykke til! Det blir sikkert fint uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg syns du skal fri til henne på en helt vanlig dag. Da får dere jo også en dag dere kan markere litt i framtiden... :hjerter:

Og jeg tror absolutt tiden er inne for frieri fra din side. (Kunne ønske flere mannfolk tok slike hint, jeg...)

Trenger ikke å gjøre så mye ut av det. Roser, stearinslys og en god middag ville iallefall vært meeer enn nok for meg.

Jeg ønsker dere LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Jeg ble fridd til midt ute på en blomstereng full av løvetann...! Det var svært romantisk, men ikke så 'klissete' som det kanskje høres ut...

Det var i innspurten før eksamen, vi var slitne begge to, og min kjære hadde egentlig tenkt å vente til etter eksamen. Men så klarte han ikke det, da... :D Og glad var jeg for det - gikk inn i de siste forberedelsene med en sterkt fornyet energi og godt humør... :wink:

Jeg syns det var veldig fin å bli fridd til på en helt vanlig dag... Nyttårsaften og sånt blir liksom rett og slett litt 'kjedelig' etterhvert, spør du meg - dere får da samme forlovelsesdato som halve resten av Norge, har jeg inntrykk av... Men det er jo opp til dere, da!

Lykke til, iallefall! Og for all del - fri snart da mann! (Du vil vel ikke risikere at hun må si til deg at 'Nå kan du godt fri snart...'?)

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett igang!!!

Hvor som helst og når som helst, bare få ut fingeren!!!

Gratulerer begge to... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, den dagen du velger, den BLIR spesiell.

Den dagen man ble sammen er ikke et dumt valg nei. (for min del hadde jeg like gjerne sett at han valgte den dagen vi innså at vi kom til å bli sammen som den dagen vi BLE sammen (for offisielt sett ble vi ikke sammen før en måned etter den dagen da vi sånn inni oss ble det på en måte. Det er den offisielle dagen vi "feirer" sånn i det vanlige (månedsjubileum og slikt) men den dagen da vi ble "nesten sammen", den dagen da han kyssa meg for første gang og vi innrømmet at vi var glade i hverandre som mer en venner.... Det hadde jo vært romantsik med den dagen, så kunne vi feire den også...)

Men, "valg av dato" overlater jeg til min elskede. Jeg vet at den dagen vil for alltid være spesiell for oss, uansett.

Jeg fikk faktsik spørsmål i dag om vi hadde forlova oss jeg. Fordi vi begge går med en gullring, og de er like. (men på andre hånda enn der vi skal ha forlovelsesring/giftering da) Det er nå en siv.øk-ring det (skolering for oss som er utdannet siviløkonom ved NHH altså) så forlovet er vi ikke nei. For min del haster det ikke helt med frieriet heller, vi har slett ikke økonomi til noe bryllup de første årene. Kanskje i 2005? Han får nå fri når det passer ham, men kanskje dropper jeg noen hint når jeg synes det er på tide ja. Enn så lenge så nyter jeg bare å ha ham som samboer jeg, han er MIN uansett :)

Lykke til. Jeg er sikker på at hun vil svare "ja", så det er bare å fri det. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Afrodite

GRATULERER! :D

Så lenge du/dere føler dere klare - så er det jo på rett tid!:D

Jeg hadde stått på scenen på jobb hele kvelden, og var utslitt, svett og sliten, og kom hjem til levende lys, roser, hjemmelaget nydelig mat, champgne, rødvin, og kos-musikk - det var superkos. Jeg tror nok jeg skjønte hva som skulle skje, og han var så utrolig skjønn :sjarmor: - for han klarte nesten ikke vente.. rett etter middagen (som gikk fort..) gikk han på kne med roser og ring, og kom med den nydeligste kjærlighetserklæring... - kvelden han gjorde det, var helt vanlig etter min jobb, og kvelden ble den vakreste i mit liv.. :hoppe:

Legg en fin ramme rundt det hele, så spiller det ingen rolle når du gjør det - det blir spesielt uansett!! :P

Lykke til!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kommer til å fri i løpet av sommeren/ høsten!!! :D

Jeg trenger å planlegge litt hvordan jeg skal gjøre det først.

Men jeg tror nok at det kommer til å skje ute i naturen, og aller helst på fjellet.

Dette fordi jeg vet hun ikke ville likt oppmerksomheten vi ville fått på en restaurant e.l. Men jeg vet at hun elsker å komme seg ut og opp på fjellet. For da slapper hun helt av fra hverdagens stress og mas.På sensommeren har jeg leid hytte i jotunheimen. Med på den turen skal det være en ring, og den skal hun få når vi setter oss ned i lyngen for å spise lunsj! Håper hun vil ha den :hjerter:

Sånn tror jeg det må bli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Sååå romantisk! Det var en kjempegod ide! Gjett om hun kommer til å sette pris på det, da!

Masse lykkeønskninger fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo ikke akkurat si nei når du gjør det på den måten! Veldig romantisk og personlig, og hun kommer sikkert til å like måten du frir på.

Hvis du i tillegg sier at du har tenkt på det så lenge, og brukt tid og energi på å finne ut hvordan du skulle fri så kommer hun sikkert til å dåne der i lyngen! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helenius

Helt enig! En strålende måte å fri på...

Om jeg skulle ha en eneste ting å utsette på planen, måtte det være at det er lenge til! Hun virker jo klar for friere. Hva med å hive seg rundt allerede i påsken? Eller pinsen? Eller noe? LYKKE TIL, uansett tror jeg det blir bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Unnskyld, jeg mente såklart at hun virket klar for frieri, ikke for friere... Det er sikkert bare en eneste frier hun er innstilt på!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det virker lenge til. Pass på at hun ikke kommer deg i forkjøpet! Kanskje hun har snakket så mye om bryllup fordi hun vil fiske litt i forhold til dine meninger om det å gifte seg?

Kanskje dere kan ta en skitur en helg snart i stedet? Fri over en appelsin og varm kakao? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helenius: Ja vi får da håpe det er bare en frier hun er åpen for!!! :o

Ja, jeg tror nok det, at jeg er den eneste.

Kolibri: Ja kanskje det. Kanskje det blir i påsken!!??!! Eller en helg før påske hvis været er fint! Appelsin og kakao i fjellsola er jo kjempekos!

Men det kan kanskje bli litt for brått på, jeg har jo ikke kikket på ring ennå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da lenge til påske enda, du har god tid! En trenger jo ikke et halvt år på å finne en ring heller, eller? Du vet sikkert litt om hva slags smykker hun liker. Sjekk i flere butikker, snakk med betjeningen - de har masse erfaring.

Lykke til med frieriet! Jeg ville definitivt gjort det i påsken var jeg deg. Selv var jeg lei av å vente og tok skjeen i egen hånd, mannen min var for treig :lol: . Fridde i påsken jeg og forresten :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten i nabohuset fridde på følgende måte:

hjemmehørende like ved sjøen, planla han bare en liten luftetur for seg og dama, på forhånd hadde han lagt ut sjampis og glass, og ringen hadde han i lomma. Lufteturen var akkurat som vanlig, på en helt vanlig torsdag, helt til han bare gikk på kne og spurte. Og så ble det ring-på-fing og sjampis i glassene til bølgeskvulp og måneskinn. Vakkert? Dama sa ihvertfall ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for alle svarene jeg har fått. Nå over til neste skritt.

Hvilken forlovelsesring foretrekker dere? Den klassiske reine gullringen, en ring i hvitt gull, med/ uten diamant?

Jeg vet hun foretrekker gull fremfor sølv når det gjelder smykker generellt, men utelukker det hvitt gull også, mon tro?

Jeg synes det kan være fint med en ring i hvitt gull, men en liten diamant på. Men det passer kanskje bedre på en giftering?

Bruker man forlovelsesringene som gifteringer også????

Som dere ser, lurer jeg fælt på dette med ringer. Så vær så snille, gi meg noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...