Gjest ts Skrevet 17. juni 2007 #1 Skrevet 17. juni 2007 Noen som vet hvordan humleplanten oppfører seg når den ikke har noe å krype oppover etter. Kryper den da bortetter bakken og danner grønne tepper? Trenger nemlig en hardfør plante som kan danne et grønt teppe fra husveggen og ut over singelen. Har også vurdert klatrehortensia, men ser for meg at den trenger mer stell og omsorg. I de værste vintrene bor jeg vel i et H6 område.
Sander Skrevet 17. juni 2007 #2 Skrevet 17. juni 2007 Morsom idé! Humlen vil nok sende ut spredte stengler som kan bre seg ganske langt, men neppe dekke særlig tett. Jeg kan forstå det hvis du ikke vil ha eføy, men den ville nok dekke godt hvis du får tak i en sort som både er hardfør nok og liker å holde seg lavt. Vet ikke om så mange planter som oppfører seg slik du ønsker. Hva med blomkarse, den jo ettårig men vil legge seg et stykke utover. Er det helt utenkelig å plante noe mellom singelen? Jeg har plantet kryptimian mellom brostein, og den trives fantastisk godt og sprer seg selv. Akkurat nå er det små tepper med lilla og hvite blomster som også dufter godt når du trår på dem. Det er den ekstremt smalbladede sorten Thymus serpyllum 'Coccineus' som er best, den var vanlig på hagesentre i mange år, men i år har jeg ikke sett den, så det er mulig den har gått av moten. Det er vel ikke en nordvent vegg? da blir det vanskelig, for alle vil jo strekke seg mot lyset.
Brunhilde Skrevet 17. juni 2007 #3 Skrevet 17. juni 2007 Krypfredløs sprer seg utover og er nesten umulig å bli kvitt hvis den trives...
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #4 Skrevet 17. juni 2007 Takk for svar. Tror staudene dere foreslår blir for små og vil gjøre for lite av seg. Har vurdert å bruke gravmyrt (Vinca minor), men tror også den blir å gjøre for lite ut av seg. Andre forslag? Krypfredløs har jeg forresten nettopp fått som avleggere og klør meg i hodet på hvor jeg skal plante dem. ts
Gjest Gjest Skrevet 17. juni 2007 #5 Skrevet 17. juni 2007 Forresten Sander, eføy er jo kjempefin men det høres ut som om du ikke liker den. Hvorfor ikke? Har ikke vurdert den som et alternativ fordi jeg trodde ikke eføy var så hardføre. ts
Sander Skrevet 17. juni 2007 #6 Skrevet 17. juni 2007 Hvor bred er denne umulige singelstripen da? Eføy er fint, jeg synes bare den er overalt, og det er litt kjedelig med grønne blad som eneste attraksjon ved en plante. ( Så bor jeg i H2-H3 sone og har dilla på kryddervekster og bær) Dessuten er noen redd for at de skal angripe husveggen, de har en enorm voksekraft og kan bore seg gjennom en tynn sprekk. Jeg har sett sorter av bergeføy oppgitt til H7. Andre forslag: Kaprifol , krypeiner, bjørnebær.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 18. juni 2007 #7 Skrevet 18. juni 2007 Hvor bred er denne umulige singelstripen da? Eføy er fint, jeg synes bare den er overalt, og det er litt kjedelig med grønne blad som eneste attraksjon ved en plante. ( Så bor jeg i H2-H3 sone og har dilla på kryddervekster og bær) Dessuten er noen redd for at de skal angripe husveggen, de har en enorm voksekraft og kan bore seg gjennom en tynn sprekk. Jeg har sett sorter av bergeføy oppgitt til H7. Andre forslag: Kaprifol , krypeiner, bjørnebær. Ja du er nok mer lei av eføy enn meg. Her er den virkelig eksotisk. Har ikke sett H7 utgave av den. Interessant! Jeg er vel også skeptisk til planter som er harde mot huset. På det smaleste er vel "singstripen" 2,5 - 3 m. Lengden er ..... tja, 4-5 meter. Området fungerer både som en adkomst og en oppholdsplass, og er en del av en lengre adkomst. Hele plassen er vendt mot sør, med husveggen som bakgrunn. Huset er okergult med skifertak, hvite vinduskarmer. Sammen med det "grønne teppet" ser jeg for meg å sette terrakotta-krukker med diverse blomster i, en steinbenk, etc. Vurderer mer og mer å prøve klatrehortensia. Hva tror du om den? Der du bor er den vel ganske vanlig, så du har kanskje en del kjennskap til den. Den kan vel både krype bortover og klatre oppover? Er vel ikke så aggresiv mot husveggen heller...... Er forresten også veldig interessert i krydderplanter. Vurderer å utvide det jeg har. Bær har jeg en del av, men ikke noe spennende (rips, solbær og jordbær). Skal komme mer her også. I tillegg har ungene plantet reddik, gulrot, nepe etc. fil (som er for lat til å logge seg inn)
Gjest vill Skrevet 18. juni 2007 #8 Skrevet 18. juni 2007 Villvin kryper også bortover, jeg mener det finnes en type soom ikke har aggressive luftrøtter (altså ligg unna Rådhusvillvin). Spør på et hagesenter.
Sander Skrevet 18. juni 2007 #9 Skrevet 18. juni 2007 Hmm jeg har ikke lagt merke til klatrehortensia noe sted, mulig den vil gjøre vel mye av seg på en bruksplass og adkomst? Vill's Vanlige villvin (Partenocissus inserta) skal jo også egne som bunndekker, det er sant. Du kan jo prøve litt forskjellig og rapportere om 2-3 år hvordan det ble? Og en humlestokk burde du absolutt ha uansett, selv om påbudet formelt sett tok slutt på 1700-tallet Nå er forresten de første månedsjordbærene modne her...
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 19. juni 2007 #10 Skrevet 19. juni 2007 Modne jordbær.... Det er en stund til jeg får se det her. Som regel kommer de når vi er borte på ferie. Ja, villvin kan også være et alternativ. Hadde gjort seg med fine høstfarger. Vi får se hva det blir. Får gruble litt enda. Det er det som er greit med planter at dersom man velger feil, er det ikke så vanskelig å bytte ut.
Ugla Skrevet 19. juni 2007 #11 Skrevet 19. juni 2007 Jeg har noen "forvokste" clematis som brer seg utover bakken... Kan det være et alternativ? Noen av de er jo veldig hardføre, særlig den gule (gull-clematis?) og den blå (som jeg ikke husker navnet på). Clematis finnes i mange "variasjoner".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå